همپوشانی کرونا و آنفلوآنزا کشتار می‌کند

هر سالــه با آغاز فصل سرما، یکی از بیماری‌های شایع تنفسی، آنفلوآنزا است. پس از ورود ویروس کووید19 به کشور از دی‌ماه سال 1398 و طی دو سال، موارد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا کاهش پیدا کرد. کاهش بیماری، بیشتر به دلیل ترس و وحشتی بود که ویروس کرونا در بین مردم ایجاد کرد و بیماری کرونا مردم را به صرافت انداخت تا نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشت فردی از جمله: استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و اجتماعی، توجه به تهویه در مکان‌های بسته و شست‌وشو و ضدعفونی سطوح آلوده و مشکوک، جانب احتیاط را درپیش گیرند.
تصویر همپوشانی کرونا و آنفلوآنزا کشتار می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا محبوب‌فر کارشناس حوزه سلامت نوشت: تقریبا از موارد ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی طی بیش از دو سالی که مقامات سلامت کشور نسبت به بیماری کرونا کمتر عادی‌سازی می‌کردند به‌طور چشمگیری کاسته شد. اما این روزها که بسیار درخصوص واکسیناسیون عمومی کشور برعلیه ویروس کرونا تبلیغات می‌شود، همزمان عادی‌انگاری بیماری کرونا در جامعه اوج گرفته و عادی‌سازی‌ها و تلقین ایمنی جمعی در جامعه به حدی رسیده که مدارس کشور طی هفته آینده بازگشایی و حتی دورکاری سازمان‌ها و ادارات دولتی لغو می‌شود.

در اقدام غیرمنتظره دیگری متاسفانه دولت به اسم آموزش حضوری قصد دارد سایر مدارس و همچنین دانشگاه‌ها را در هفته سوم آبان‌ماه و در ماه آذر بازگشایی کند. آنچه در این میان باعث تعجب کارشناسان بهداشتی و متخصصان سلامت کشور شده است، همزمانی آغاز پیک ششم کرونا در کشور از نوارهای شرقی و غربی و افزایش غیرعادی شهرهای قرمز و تبدیل وضعیت شهرهای آبی و زرد به شهرهای نارنجی و قرمز بوده است.

ادعا شده است که 47 درصد جمعیت کشور دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و 75 درصد جمعیت نیز تحت پوشش دز اول واکسن قرار گرفته‌اند. متاسفانه گزارش‌های مردمی در سطح شهرها و روستاها ثابت می‌کند که تاثیرگذاری واکسن‌های موجود به‌دلیل به‌روزرسانی و جهش ویروس‌های قبلی کاهش یافته و درصد ابتلا به بیماری و بستری در بیمارستان‌ها افزایش یافته است.

موضوع نگران‌کننده در راستای واکسیناسیون جمعیت کشور، افزایش واکسن‌هراسی در جامعه و افزایش شمار افراد واکسینه نشده است به‌طوری‌که اکنون در شهرستان‌ها خبر می‌رسد که واکسن به قدر کافی در مراکز واکسیناسیون وجود دارد اما مردم برای تزریق مراجعه نمی‌کنند!. بنابراین چنین می‌نماید که هیاهو بر سر واکسیناسیون جمعیت کشور نباید تا آنجا پیش رود که مقامات سیاسی و سلامت دولت عادی‌انگاری کنند و جمعیت کشور هم به خیال حقیقی بودن آمار واکسیناسیون نسبت به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌توجه باشند. نتیجه انجام عادی‌انگاری‌ها در جامعه، اکنون بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا از طرف مردم بوده است، به‌طوری‌که متاسفانه درصد رعایت جامعه اکنون به زیر 30 درصد در کشور رسیده است. این سرپیچی مردم از پروتکل‌های بهداشتی، علاوه بر ابتلای جامعه به کرونا منجر به شیوع بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و به‌ویژه آنفلوآنزا طی هفته‌ها و ماه‌های آینده خواهد شد.

در این میان به مردم اعم از واکسینه شده‌ها و واکسینه نشده‌ها توصیه می‌شود که ضمن شناخت تفاوت‌های دقیق این دو بیماری، نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا در کوتاهترین زمان ممکن اقدام کنند. ترکیب دو بیماری کرونا و آنفلوآنزا در جامعه بسیار نگران‌کننده است، مخصوصا اینکه اکنون هوای کشور سرد شده است و آلودگی هوا نیز به صورت پایداری هوا و اینورژن می‌رود که کمک‌کار ویروس‌های کرونا و آنفلوآنزا باشد و موج فراگیر هر دو بیماری را در کشور باعث شود. خبرها از سطح شهرهای مختلف کشور حکایت از شیوع بیماری آنفلوآنزا در سطح جامعه است.

بیماری کرونا نیز در ابتدای حرکت به سمت پیک ششم است. واکسن آنفلوآنزا همچنان بهترین دفاع در برابر این بیماری ویروسی به شمار می ‌رود. آنفلوآنزا یا گریپ یک بیماری واگیردار است که عامل ویروسی آن می‌تواند نهایت در ریه‌ها قرار گیرد و باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی شود. این بیماری با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید و گلو‌درد و سرفه نمایان می‌شود.

بیماری یک عفونت تنفسی کوتاه‌مدت ولی تا اندازه‌ای شدید را در تمامی افراد، به‌ویژه بالغین ایجاد می‌کند و در افراد سالمند و کودکان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی- تنفسی تهدیدکننده است و اگر بیماری کنترل و تحت‌نظر گرفته نشود، ممکن است یا به تنهایی یا در ترکیب با بیماری کرونا منجر به مرگ شود.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

368130