یادداشت‌ها

یادداشت هفته پیش بنده با عنوان «با نگاه مثبت» در این مقام بود که توضیح دهد چرا باید به دولت آینده نگاه مثبتی داشت. دلایل و شواهدی را در تایید این ادعا آورده بودم. یکی از خوانندگان اشاره کرده بود که شواهد برای رد این نگاه بیشتر است.
سال گذشته فریادها به آسمان بود؛ از همه سو؛ از مجلس گرفته تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان و مردمی که شاید بچه کنکوری هم نداشتند. در اولین تابستانِ با کرونا هنوز به نظر خیلی‌ها جمع شدن هزاران کنکوری برای شرکت در آزمون سراسری بدترین اتفاقی بود که می‌توانست بر تنور شیوع بیماری بدمد.
یادداشت/ برادر دیگر امیر فهد (محکوم به اعدام)، یعنی سعد نیز جزو منتقدان سیاست‌های آل‌سعود بود که در خارج از کشور او را بوسیله خوراندن مواد مخدر ربودند و با هواپیمای سلطنتی به عربستان آوردند.

منابع صندوق‌های بازنشستگی در ایران «جارو» شده است و حالا، به نظر می‌رسد که بازنشسته شدن، دست کم برای برخی شهروندان ایران، به زودی به یک رویای دست نیافتنی بدل خواهد شد. اما جدا از اینکه چه کسی مسئول این فاجعه است، می‌توان پرسید ابعاد این مساله چیست و به کجا ختم می‌شود؟
فناوری و تکنولوژی در قالب داده‌های شبکه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی قد‌و‌قواره و مختصات واقعی کشورها را در معرض دید عموم قرار داده است و در شرایط حال حاضر جوامع به درستی قد‌و‌قواره‌شان را در نظام بین‌الملل می‌دانند و به تعبیری تحت‌تاثیر تبلیغات و پروپاگاندا قرار نمی‌گیرند،چرا که آنچه با پوست و استخوان‌شان را درک می‌کنند، به عنوان متر و مقیاس واقعی باور دارند! جامعه امروز ایران نیز از این قاعده جهانی مستثنی نیست.
سید ابراهیم رئیسی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود، حضورش در انتخابات را «مستقل» از احزاب و جناح‌های سیاسی دانست و گفت؛ اعضای کابینه‌اش را بر اساس «شایسته‌سالاری» و برخورداری از ویژگی «انقلابی» انتخاب خواهد کرد.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در حالی از برنامۀ استقبال از محرم سخن گفته که 4 سال پیش مشهورترین معلم قرآن گفته بود: استقبال از محرم و عاشورا مبنا ندارد: «ما چیزی به نام استقبال از عاشورا نداریم. عزاداری هم باید مبنا داشته باشد. نه این که عزاداری خلق کنیم.»
رامک خودرو یکی از شرکت‌های بخش خصوصی است که نمایندگی واردات و مونتاژ خودروهای شرکت سانگ یانگ کره جنوبی را بر عهده دارد. نگارنده این سطور از جمله کسانی است که در اواسط پاییز سال 1396 اقدام به پیش خرید یک دستگاه خودرو تیوولی با موعد تحویل 150 روزه از شرکت مذکور نمود. در سطور زیر گوشه‌هایی از آنچه در پی این اعتماد و پیش خرید بر من و هزاران هم وطن چون من رفته است، نگاشته شده.
کلمه تصادف از قدرت نفی کافی برخوردار نیست باید کلمه جایگزین پیدا کرد، خبرهای سوانح باید انسان محور باشد نه خودرو محور، به رویکرد و استانداردهای هوشمند (اسمارت) نیازمندیم، نیازمند «روزنامه‌نگاری حوادث» روزآمدتری هستیم، بالاخره باید روزی در این کشور، منزلت والای «جان» را فهمید و فهماند.
یکی از مهم‌ترین شعارهایی که هر نیروی سیاسی پیشرو و توسعه‌خواه می‌دهد، شعار پاسخگویی است. البته این شعار همزاد با ضرورت پرسشگری نیز است. به عبارت دیگر اگر جامعه و افرادی پرسشگر نباشند، قادر نیستند که گروه‌های هدف خود و بالادستی یا صاحبان قدرت را مجبور به پاسخگویی کنند.
با رشد ۴۲/ ۰درصدی شاخص کل بورس تهران در معاملات روز دوشنبه، ۸ روز متوالی است که شاهد صعود میانگین وزنی قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای هستیم. در این میان طی روزهای اخیر شک و تردید در معاملات این بازار احساس می‌شود و سرمایه‌گذاران با این سوال مواجه هستند که آیا مانعی بر سر راه رشد آهسته و پیوسته قیمت‌ها در بازار سهام وجود دارد؟
اکنون و در آستانه برگزاری هفتمین دور از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام (احتمالا اواسط تیر)، طرفین با خوش‌بینی محتاطانه‌ای اعتقاد دارند که این دور می‌تواند دور پایانی باشد؛ به شرط اخذ تصمیم‌های سیاسی طرف مقابل.
بهبود چشم‌گیر شامخ ساختمان در اردیبهشت‌ماه امسال نکته‌ خاص و غیرمنتظره‌ای به‌شمار نمی‌رود. علت اصلی این جهش نیز احتمالا در ماهیت شاخص نهفته است که فعالیت هر ماه را با ماه پیش‌تر مقایسه می‌کند. ‌
در بحبوحه ایام انتخابات، خبر انجام بررسی‌های نهایی‌‌ روی «طرح جامع مدیریت شهری» در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و ارسال قریب‌الوقوع آن به صحن مجلس، مطرح شد.
هر شخصیتی به فراخور جای و جایگاهی که داشت، از احمدی نژادِ 84 و 88 تعریف‌ها و تمجیدها به عمل آورد؛ او را «معجزه ی هزاره ی سوم» نامیدند، «اطاعت از احمدی نژاد را اطاعت از خدا» دانستند، حرف‌های او را «الهام خداوندی» برشمردند، نامه‌اش به بوش را می‌خواستند بدهند با جوهری از جنس طلا بنویسند و... در نهایت او که گنجایش این همه ستایش و تمجید را نداشت؛ هاله‌ی نور دید و آنی شد که این روزها او را فتنه می‌نامند.
پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ امید و نشاط اجتماعی را در جامعه ایرانی تقویت ساخته و واقع امر آن است که جامعه ایرانی دیر زمانی است که به سبب سوء مدیریت اقتصادی و تجاری دچار رنجش‌های شدید شده است.
عصر چهارشنبه، دوم تیرماه، اتوبوسی فرسوده که ازسوی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای بازدید خبرنگاران از پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه فراهم شده بود، در نزدیکی نقده بدون ترمز واژگون شد و متأسفانه دو خبرنگار ایرنا و ایسنا خانم‌ها یاسینی و کریمی در این حادثه جان باختند.
اگر آیت‌ا... هاشمی امروز زنده بود، یقینا پیروزی روحانی ریشه‌دار، معتدل و عملگرایی همچون آیت‌ا... رئیسی را به فال‌نیک می‌گرفت و از انجام هر کمکی به ایشان دریغ نمی‌ورزید. ولی قطعا آیت‌ا... هاشمی برای توفیق «دولت رئیسی» توصیه‌هایی راهبردی هم ارائه می‌کرد که - با اندکی اغماض- احتمالا شبیه توصیه‌های زیر می‌شد:
برخلاف خوشحالی اصولگرایان که منتظر پیروزی طالبان هستند و برای آن لحظه‌شماری می‌کنند، گمان نمی‌کنم که این امر به سادگی رخ دهد، ولی در این ماجرا دو نکته مهم وجود دارد که توجه به آن لازم است.