پیامدهای سفر قریب الوقوع بایدن به منطقه

در طول روزهای گذشته جمهوری اسلامی ایران کانون رایزنی های منطقه ای و بین المللی بود.
تصویر پیامدهای سفر قریب الوقوع بایدن به منطقه

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: در طول روزهای گذشته جمهوری اسلامی ایران کانون رایزنی های منطقه ای و بین المللی بود. دیدارهای رئیس جمهور ونزئولا، رئیس جمهور تاجیکستان و رئیس جمهور ترکمنستان از جمهوری اسلامی ایران و بحث پیرامون همگرایی منطقه نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان تاثیرگذارترین کشورهای منطقه می تواند در ایجاد وفاق و همگرایی منطقه ای و بین المللی نقشی فرادستی ایفا بکند.

از جمله رخدادهای اخیر منطقه، مسئله سالگرد تاسیس حزب الله لبنان و سالگرد تاسیس الحشدالشعبی هست که این دو نهاد نظامی و سیاسی لبنان و عراقی نهادهایی هستند که در رخدادهای منطقه و تغییر ساختار غرب آسیا چه به لحاظ نظامی و چه به لحاظ سیاسی نقش مهمی ایفا کرده اند. الحشدالشعبی سال 2014 در جریان حمله داعش به عراق با فتوای مرجعیت و کمک نیروهای ایرانی و فرماندهان ایرانی، مخصوصا شهید حاج قاسم سلیمانی در عراق شکل گرفت و توانست در حفظ امنیت عراق در طول هشت سال گذشته نقشی بسیار مثبت ایفا کند و در سرکوب داعش و اخراج این گروهک تروریستی نقش مهمی برعهده داشت.

در مورد لبنان و حزب الله، طبیعتا چهلمین سالگرد تاسیس این حزب در شرایطی برگزار شد که لبنان شاهد یکسری چالش های امنیتی، سیاسی و اقتصادی است. حزب الله لبنان در طول چهار دهه گذشته در تقابل با نیروهای تجاوزگر خارجی بویژه نیروهای اسرائیلی نقش داشته و در حفظ امنیت لبنان کوشش فراوانی داشته و در سال 2006 در جنگ سی و سه روزه، حزب الله ثابت کرد از توانمندی بالایی برای حفظ امنیت لبنان برخوردار است.

هرچند که الان جریان سازی های شدیدی از سوی رسانه های بین المللی و منطقه ای علیه حزب الله اغاز شده. بویژه اینکه الان لبنان شاهد یک چالش اقتصادی شدیدی است که درحقیقت تاثیرخودش را بر رخدادهای سیاسی و منطقه ای باقی گذاشته. در خصوص مسائل ایران و جهان بویژه در حوزه هسته ای، قطعنامه شورای حکام طبیعتا بر روند مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 در وین تاثیر منفی باقی گذاشته و این قطعنامه در حقیقت نشان داد که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان تابعی از سیاست های آمریکا هستند زیرا آمریکا با تهیه پیش نویس قطعنامه ای در شورای حکام قصد دارد که از ایران باج خواهی کند.

با این حال ایران همواره باب مذاکره با کشورهای 1+4 را باز گذاشته و آماده همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای است، به رغم اینکه قطعنامه ای که در شورای حکام تصوب شد یک قطعنامه کاملا سیاسی، غیرفنی و غیرحرفه ای است فلذا ایران یک سلسله تدابیری را برای تقابل با زیاده خواهی و جریان سازی آژانس و آمریکا و سه کشور اروپایی اتخاذ کرد و دوربین های اژانس را از تاسیسات هسته ای ایران برداشته و قطع کرد که این یک اقدام تلافی جویانه است و اگر آمریکا و کشورهای اروپایی بخواهند حسن نیت نشان دهند و راه را برای همکاری متقابل بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای باز بگذارند طبیعتا ایران این آمادگی را دارد که همکاری کند.

مسائل دیگری در منطقه رخ داد از جمله انفجارهایی که در کابل صورت گرفته و نشان می دهد که امنیت در افغانستان همچنان ناپایدار است. مسئله ای که در رسانه ها اخیرا انعکاس وسیع داشته، سفر قریب الوقوع جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان است که اگر این سفر که قراراست در ماه آینده تیرماه صورت بگیرد، یک مناسبات جدیدی بین ریاض و واشنگتن از سر گرفته خواهد شد زیرا در طول دو سال گذشته عربستان و آمریکا تحت تاثیر فضای انتخابات 2020 آمریکا بوده و چون جو بایدن نظر منفی نسبت به حاکمیت محمد بن سلمان دارد، این سفر می تواند در بهبود روابط عربستان و آمریکا کاملا موثر باشد. ضمن اینکه در این سفر جو بایدن سعی خواهد کرد که یک جبهه عبری- عربی علیه ایران و محور مقاومت ایجاد کند.

طبیعتا هرچه دیدگاه آمریکا و عربستان نزدیکتر باشد، فشارها به ایران افزایش پیدا می کند. به رغم اینکه بیش از یکسال است که بین ریاض و تهران در بغداد مذاکراتی صورت گرفته، پیشرفت هایی هم داشته ولی از آنجایی که عربستان به سیاستهای آمریکا متکی است، طبیعتا انتظار نمی رود که مذاکرات ایران و عربستان حداقل در یک فرآیند کوتاه به یک نقطه قابل اتکایی برسد.

از طرفی با توجه به سابقه تاریخی دموکرت ها و اینکه شخص جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و تیم وی اعتقادی به عملیات نظامی ندارند، به نظر می رسد که گزینه نظامی خیلی پررنگ و محتمل نباشد اما به هر حال این جبهه گسترده امنیتی، نظامی و سیاسی از سوی آمریکا در منطقه علیه ایران با شرکت رژیم صهیونیستی و برخی رژیم های مرتجع عرب شکل خواهد گرفت و فشارها از سوی آمریکا از هر جهت از ناحیه سیاسی و امنیتی و اقتصادی تشدید خواهد شد و ایران شاهد یک نوع تقابل سیاسی با برخی کشورهای منطقه و بیش از همه رژیم صهیونیستی و حتی با آمریکا خواهد بود اما به مرحله تقابل نظامی نخواهد رسید.

منبع: روزنامه آرمان ملی

402011