در انتظار کالابرگ الکترونیکی

تا چند ماه آینده نیز زیرساخت‌های کالا برگ الکترونیکی فراهم نخواهد شد.
تصویر در انتظار کالابرگ الکترونیکی

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی نوشت: تا چند ماه آینده نیز زیرساخت‌های کالا برگ الکترونیکی فراهم نخواهد شد. با توجه به مشکلات زیرساختی که وجود دارد، نمی‌توان بر روی این مساله حساب کرد که سیستم کوپن الکترونیک بزودی به مرحله اجرا در بیاید، زیرا ما در حال حاضر با سامانه‌های دولتی مشکلات زیادی داریم. بنابراین اینکه اعلام شود، تا شهریور ماه مشکلات در این زمینه از بین خواهد رفت، به نظر صحبت چندان دقیقی نیست.

با توجه به اینکه جامعه هدف اصلی کالابرگ الکترونیکی، اقشار ضعیف و فرودست هستند که برخی از این اقشار در مناطق محروم و دور افتاده به‌خصوص روستا‌ها زندگی می‌کنند، امکانات مربوط به ارتباطات و الکترونیک در این مناطق به هیچ عنوان مناسب نیست، بنابراین این مشکل ظرف سه ماه به هیچ عنوان قابل حل نیست، از سوی دیگر در فصل تابستان ما با قطعی برق روبه‌رو هستیم، که این موضوع مشکل ایجاد خواهد کرد، در اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی آن هم در فصل تابستان، زیرا قطعی برق باعث مختل شدن سامانه‌ها و معطلی و سردرگمی مردم خواهد شد.

بر این اساس و برای رفع مشکل باید، به سمت کالا برگ کاغذی همانند آنچه در دهه‌های پیشین اجرایی شد رفت، زیرا اولا تجربه اجرای آن وجود دارد و ثانیا شیوه عمل آن برای مردم مشخص است و دولت برای اجرای آن دردسری ندارد، دولت به عنوان مثال کوپن روغن را اعلام می‌کند و مردمی که کوپن به آن‌ها تعلق گرفته، کالای یارانه‌ای خود را دریافت می‌کنند بدون هیچ مشکلی، بنابراین با توجه به شرایط موجود زیر ساخت‌های کالابرگ الکترونیکی به این زودی فراهم نخواهد شد و دولت برای اینکه زمان را از دست ندهد، باید به سمت اجرای کالا برگ کاغذی پیش برود.

ادامه پرداخت یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی با دو مشکل عمده روبه‌رو است. در وهله اول با توجه به حجم این منابع که قرار است هر ماه به مردم پرداخت شود، نقدینگی عظیمی را در جامعه پمپاژ می‌کند که همین موضوع عاملی در جهت افزایش تورم عمل خواهد کرد و عملا هدفی که یارانه برای آن پرداخت خواهد شد، یعنی جبران هزینه‌های ناشی از حذف ارز 4200 تومانی از بین می‌رود. در وهله دوم نیز با توجه به اینکه ارز اختصاص یافته به کالا‌های اساسی از 4200 تومان به بالای 25 هزار تومان یعنی ارز نیمایی افزایش پیدا کرده، طبیعتا برای جبران این افزایش درآمدها نیز باید افزایش یابد.

بنابراین بهتر است که از سیستم کوپنی استفاده شود، تا هم دیگر تورم جدیدی خلق نشود و هم مردم با دریافت کالا‌های اساسی به قیمت دولتی، هزینه‌های زندگی خود را قدری مدیریت کنند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

401850