استعفای آقای عبدالملکی و ملاحظات آن

سنکا‌ اندیشمند و فیلسوف روم باستان جمله ای در توصیف رفتارهای انسانها دارد که‌ باید با خطی نستعلیق و به شکلی منقش قاب و دیوارکوب گردد، می گوید: دو رفتار در انسان ها خیلی آسان است، پشت سر مردم غیبت کردن و جلوی رویشان تعریف از آنان کردن.
تصویر استعفای آقای عبدالملکی و ملاحظات آن

به گزارش سایت خبری پرسون، این شیوه و رسم ماکیاولی پسندیده انسان امروزی نیست چه بهتر که قوت‌ها و ضعف‌ها به شکل شفافی به آنان گفته شود، با رعایت حرمت انسانی، رویکردها و عملکردها، منصفانه مورد ارزیابی قرار گیرند و به کارنامه آنان نمره داده شود.

فردی که در مسند وزارتخانه‌ای مانند تعاون، کارو امور اجتماعی که محصول ادغام دو وزارتخانه مهم است که با انباشت و تجمیع سرمایه در سالیان طولانی پایه گذاری شده ، قرارمی گیرد، نوع نگرشش به مسائل خرد و کلان سیاسی و بخصوص اقتصادی، گفتمان مورد قبول و حتی توئیت‌هایش مورد توجه است.

ملاحظه می کنید موضع گیریها، مصاحبه ها با شبکه‌های رسمی و غیر رسمی، گفت‌وگوها و نوشته های سیاستمداران و مدیران سطوح عالی در جوامع پیشرفته ملاک ارزیابی آنان است که بشکل بمب های خبری مخابره می شوند لیکن پرفورمنس سیاستمداران و حاکمان ما آنقدر متنوع و مختلف‌اند که در شناخت منطق آنان ابهاماتی بوجود می آورد ، فردی که کاملا متوهم بنظر می رسد و متقعد است با ۵۰۰ میلیون دلار ارزپاشی دلار را به نصف آن می‌توان رساند.

یا با یک میلیون تومان سرمایه، شغل ایجاد کرد و حتی این اواخر بیان کرده ای‌کاش در هیئت دولت به من دو ساعت وقت می‌دادنند تا درباره دور زدن تحریم‌ها توضیح می‌دادم که چطور با نسخه جدید می‌توان تحریم‌ها را دور زد و در هم پیچید، چنین فردی را در راس چنین وزارتخانه‌ای مهمی بکار نمی‌گیرند آنهم زمانی که کشور در بدترین حالت اقتصادی خود قرار دارد و با بحران هایی از قبیل تحریم های همه جانبه و ظالمان، تورم بالای ۵۰ درصد، رکود اقتصادی، بیکاری، محیط زیست، کمبود آب، ریزگردها و... مواجه هست، بدتر از آن به چنین افکار آشفته‌ای مدل افتخار نمی‌دهند و مخاطب با واژه‌هایی چون جهادی و ارزشی مورد توصیف قرارنمی گیرد، تا او نیز با احساس غرور کاذب، افکار پریشان خود را عین حقیقت و تجربه بداند.

در چنین شرایطی غیر عادی که کشور و مردم با آن مواجه‌اند دولتمردان همواره تیمی را انتخاب می کنند که از ورزیده ترین، مجرب ترین، متخصص ترین و داناترین مدیران هستند نه اینکه فردی به صورت غیر علمی با غلو و رجز خوانی می‌شود وزیر، حتی توجیه هم نمی شود که شرایط چگونه است، واقعا راقم فکر می کند این بندگان خدا قبل از بدست گرفتن مسند قدرت اصلا در جریان امور نیستند و بر برج عاج نشسته و رویاهای خود را به بهترین شکل تعبیر می کنند.

رشد اقتصادی ۸ درصد حتی بدون حل برجام، ساختن یک میلیون مسکن در سال و تورم تک رقمی که آدم را یاد داستان‌های دایی جان ناپلئون می‌اندازد. چه بسا مشکل کار در جای دیگری است که باید شناسایی گردد کسانی که تحت عنوان انقلابی و جهادی بدون داشتن هیچ سابقه انقلابی، جهادی و رزومه قوی تخصصی امور را در دست گرفته اند و در جاهای کلیدی متصدی امور شده اند و فقط با توسل به این واژه ها جایگاهی برای خود دوخته اند ضربه ای محکم به کشور وارد می سازند که هیچ دشمن خارجی نتوانسته پیاده نماید، نمی توان فهمید چه تناسبی بین حل مسائل تورم، بیکاری، محیط زیست با حضور جهادی است، اگر منظور حضور جهادی تلاش مضاعف است، درست است و موضوع پذیرفته شده، لیکن طرح چنین موضوعی ریشه در مسائل جناحی و سیاسی دارد.

این کاملا صحیح است کشور دارای نظامی است مبتنی بر دین و مذهب و کسانی در مسند قدرت باید باشند که در این چارچوب حرکت می کنند اما بکارگیری افراد به صرف انقلابی و جهادی هیچ گره ای از مشکلات فعلی ما باز نمی‌کند، در به کارگیری کارگزاران بهتر است یک مطالعه اولیه در نهج البلاغه داشته باشیم و اصولی که امام علی(ع) درباره به کارگیری کارگزاران بیان کرده مطالعه شود. آن حضرت سه خصوصیت و معیار برای مدیران بیان می کند.

اول، معیارهای تخصصی، این معیار معمولا بین جوامع اسلامی و غربی مشترک است، معیارهایی نظیر تحصیلات، تجربه و سابقه کار.

دوم، معیارهای ارزشی، معیارهایی قابل قبو.ل برای بسیاری از جوامع انسانی، مانند رعایت حقوق دیگران یا گشاده رویی.

سوم، معیارهای مکتبی که ریشه در مکتب اسلام و مدیریت اسلامی دارد.

بله استفاده از نیروی جوان و پر انرژی برای سیاستگذاری و مدیریت کشور لازم و ضروری است بشرط آنکه سلسله مراتب اداری و جانشین پروری رعایت تا با پختگی کامل حکمرانی به آنان سپرده شود، در نظامهای توسعه یافته جوانانی که آینده باید کشور را اداره کنند علاوه بر تحصیل در دانشگاه های معتبر در درون شبکه احزاب و نهادهای مدنی آموزش‌های لازم را هم می بینند و شدیدا با ممارست‌و پشتکار آنان را برای مدیریت کشور آماده می کنند ولی متاسفانه در نظام های کمترتوسعه یافته، سفارش، متصل بدون به بدنه اصلی قدرت، پارتی بازی و رانت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پ ساله را طی و کشور را به درون سیاه چاله هایی پرت می کند که بیرون آمدن از آن به چند دهه وقت لازم است.

موارد بسیار مهمی که در مدیریت کشور نباید از قلم انداخت شود توجه به راس قدرت اجرایی کشور است که با انتخاب های احساسی و بدون لحاظ نمودن تخصص در این شرایط خطیر مجددا مرتکب آزمون و خطا می‌شود حال آنکه فرصتی برای این نوع آزمونها باقی نمانده است.

در زمان بحران که اکنون در آن بسر می بریم رئیس قوه مجریه با تشکیل کابینه جنگ به میدان می‌آید همه مردان و زنان کابینه قوی و زره پوش آماده نبرد می‌شوند، تیم کارکشته، هماهنگ و حرفه ای جایگزین آماتورها می گردد.

تشویق و تمجید کردن از افراد متوهم توسط خودی‌ها حاصلی ندارد جز تعریف از آنان در روبروی آنان و تکذیب آنان در غیاب آنان، آندسته از افرادی که در مقابل عملکرد ضعیف آقای وزیر سکوت کرده بودند و حتی او را می ستودند بدانند امروز مسئولیت عظیمی در مقابل جامعه و افکار عمومی دارند نه فقط در یک مورد لیکن در تمام مواردی که احساس ضعف هست باید متذکر شوند.

منبع: روزنامه ابتکار

401902