تماشاچیان مرگ در جاده

افزایش تاسف برانگیز آمار کشته‌ها، مجروحان و قطع عضو در تصادفات جاده‌ها موجب غم و حیرت هر صاحب وجدان و دلسوزی است.
تصویر تماشاچیان مرگ در جاده

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید ابهری آسیب شناس در یادداشتی نوشت: افزایش تاسف برانگیز آمار کشته‌ها، مجروحان و قطع عضو در تصادفات جاده‌ها موجب غم و حیرت هر صاحب وجدان و دلسوزی است. آمار ساعتی کشته‌ها ممکن است در گویش و نوشتن حرکتی ساده باشد، اما با تعمق در این تعداد شگفت‌انگیز کشته‌ها بر‌نگرانی و حسرت بازماندگان و سایر هموطنان افزوده می‌شود. بسیاری همسر، فرزندان و پدر و مادر خود را در این جاده‌ها از دست می‌دهند و داغدار می‌شوند.

در این میان خانواده‌ای بی‌سرپرست و نان‌آور می‌شود داغ غم بر دل تعداد پرشماری می‌نشیند، اگر زیان‌های مالی و اقتصادی از دست دادن این نیروهای جامعه را محاسبه کنیم، آماری سر به فلک می‌کشد. به‌راستی چه فرد یا افرادی در این خسران ملی و اجتماعی مسئول و جوابگو هستند؟ هر تصادفی که رخ می‌دهد از نگاه تحلیلی سه عامل در آن دخیل است: راننده، جاده و خودرو که در میان عوامل دوام، استحکام و قدرت فنی خودرو در کنار مهارت راننده و تسلط وی به فن رانندگی و سپس ایمنی و صحت مهندسی و فنی جاده‌ها به ترتیب در ستون درجات ارزیابی قرار می‌گیرند.

قصد مقایسه خودرو داخلی با تولیدات خارجی را ندارم چون قیاس مع‌الفارق است، اما در این 30- 40 سال، خودرو‌های وطنی چه تغییرات و تحولات ظاهری یا فنی داشته‌اند که درمقایسه با محصولات آسیایی که حتی دیرتر از ما شروع به تولید وعرضه خودرو کرده‌اند، بدون اغراق باید گفت که نتیجه‌ای جز تحسر و حیرت در پی نخواهد داشت.

مهندسان و صنعتگران رشته خودروسازی که از وطن عزیزمان علم، فن و تجربه آموخته‌اند در صورتی‌که براساس تعصبات ملی در کشور مانده باشند و درصورت اشتغال در رشته تخصصی خود، امروز سند محکمی بر عمدی بودن برخی از خطاها هستند. غیر از تعدادی از این سرمایه‌های ملی که در داخل مانده‌اند، برخی از این عزیزان در یک کارخانه خودرو‌سازی در اروپا یا آسیا چراغ راه رشد و توسعه بیگانگان شده‌اند.

از فناوری ناسا گرفته تا کارخانجات فورد و شورولت امریکا تا تویوتای ژاپن در لیست مهندسان ارشد و مدیران اجرایی آنها نام چندین ایرانی به چشم می‌خورد. وقتی روسای پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با انبوهی از تجارب وتخصص‌های مختلف نقایص اصلی را در زنجیره تولید تشخیص و اعلام می‌کنند از سوی کسانی‌که منافع آنها به‌خطر افتاده مورد انواع بی‌حرمتی‌ها قرار می‌گیرند. چرا؟ فرهیختگان صنعتی، نخبگان فنی و علمی به حقایق امور واقف بوده و حق را به‌جانب روسای راهور می‌دهند.

اگر قشر کم درآمد حرفی نزده و همین محصولات را خریداری می‌کنند، ابزارگذران امورشان است. حمایت‌های نظری و بیانی رهبر معظم انقلاب از تولیدات داخلی و تصریح ریاست دولت سیزدهم مبنی بر تدوین و عرضه قوانین و روش‌های کاربردی در ایجاد و گشایش‌های اداری بانکی و اجرایی سعی درکاهش موانع تکنیک‌های نوین یافته و به‌کار بندند. هنگام نزدیک شدن به تعطیلات رسمی کشور که در تقویم کم هم نیستند، بسیاری از والدین در مورد فرزندانشان و خانواده‌ها درباره دیگر اعضای‌شان دچار دلهره و اضطراب می‌گردند و تا پایان این ایام دغدغه بازگشت بی‌خطر وسلامت عزیزانشان را دارند. در خاتمه از نمایندگان دلسوز مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد برنامه‌ریزی، خاضعانه استمداد می‌نماییم تا با دریافت نظریات تخصصی افسران نخبه راهور و حمایت از نکات منطقی و علمی شان، نسبت به کاهش کشته‌ها ومصدومان جاده‌ای اقدام کنند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

397666