تصمیم جدی اروپا به احیای برجام

سفر انریکه مو‌را به ایران تلاش دوم اتحادیه اروپا در دو ماه گذشته برای پیدا کردن راه‌حل است تا برجام از بن‌بست خارج شود و به اصطلاح توافقی شکل بگیرد.
تصویر تصمیم جدی اروپا به احیای برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، امید فراغت روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشت: سفر انریکه مو‌را به ایران تلاش دوم اتحادیه اروپا در دو ماه گذشته برای پیدا کردن راه‌حل است تا برجام از بن‌بست خارج شود و به اصطلاح توافقی شکل بگیرد. از زمانی که طرف‌های برجام به پایتخت‌های کشورشان رفتند تحرکات گوناگونی انجام شده تا مذاکرات از بن‌بست خارج شود البته تا به این لحظه نتیجه‌ای حاصل نشده است با توجه به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، عدم حصول نتیجه در خصوص برجام برای تمامی طرف‌های مذاکره زیان‌بار خواهد بود با توجه به این‌که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مناسبات سیاسی و امنیتی دنیا را دگرگون کرده است بر همین اساس اتحادیه اروپا تصمیم جدی به احیای برجام دارد البته آمریکا نیز مثل اروپا چنین خواسته‌ای دارد.

بنابراین سفر انریکه‌مو‌را به تعبیری با چراغ سبز نشان دادن ایران صورت پذیرفته است و مهم‌تر از آن سفر یک روزه شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به ایران قاعدتا در راستای احیای برجام بود. بنابراین آن‌چه واضح و مبرهن است این‌که ایران به درستی متوجه شده است برای برون رفت از مشکلات اقتصادی به دنبال احیای برجام است چرا که منافع سیاست در مذاکره و با در دست گرفتن ابتکار عمل شکل می‌گیرد.

همان‌طور که می‌دانید دستیابی غربی‌ها به نفت و گاز ایران از طریق توافق هسته‌ای بهتر و راحت‌تر از دستیابی آن‌ها به نفت و گاز روسیه است با توجه به این‌که جنگ روسیه و اوکراین باعث بالا‌ رفتن قیمت نفت شد آمریکا و اروپایی‌ها تلاش کردند کشورهای امارات و عربستان را تحت فشار قرار دهند تا تولید نفت‌شان را افزایش داده و قیمت نفت کاهش پیدا کند اما این فشار‌ها نتیجه نداد و آمریکا و اروپا با مخالفت ابوظبی و ریاض مواجه شدند.

بنابراین نفت و گاز ایران یکی از ابزارها و فرصت‌های مهم در مذاکرات برجام است البته با توجه به مذاکراتی که بین ایران و عربستان با میانجیگری عراق در حال انجام است باید این دوراندیشی یعنی مذاکره ایران و عربستان را در راستای نگرانی عربستان، امارات نسبت به عدم وجود تضمین در توافق هسته‌ای در خصوص تهدیدات امنیتی در منطقه به حساب آورد. مسئولان باید متوجه باشند بازار انرژی برای ایران یک فرصت ارزشمند است وقتی اوضاع کنونی جهان فرصتی اینچنینی ایجاد کرده است ایران باید بدون درنگ از این فرصت استثنایی در راستای منافع ملی یا همان منافع ملت استفاده کند. اما راقم سطور بر این نظر است مشکل اصلی دیپلماسی ایران در مذاکرات، صرف‌نظر از این‌که چه وقت و چگونه به انجام می‌رسد نه دیپلمات‌های ایرانی و نه تحولات ناشی از حمله روسیه به اوکراین و نه حتی رویکرد نگاه به شرق در سیاست‌خارجی‌ست بلکه مشکل خود تحریمی‌ست!

منبع: روزنامه آرمان ملی

397453