گشوده شدن بن بست مذاکرات

رخدادهای اخیر منطقه به‌ویژه سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به تهران و دیدار ایشان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور اسلامی ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در یک جایگاه مهم ژئوپلیتیکی برای حل بحران‌های منطقه‌ای قرار دارد.
تصویر گشوده شدن بن بست مذاکرات

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: رخدادهای اخیر منطقه به‌ویژه سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به تهران و دیدار ایشان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور اسلامی ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در یک جایگاه مهم ژئوپلیتیکی برای حل بحران‌های منطقه‌ای قرار دارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که سفر امیر قطر به تهران می‌تواند در ایجاد یک سازوکار جدید و خارج کردن بن‌بست ناشی از مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 در وین باشد و به همین دلیل شیخ تمیم بن حمد در این سفر احتمالا در آینده نزدیک یکسری تحرکات برای شکستن بن‌بست مذاکرات هسته‌ای در وین را آغاز خواهد کرد.

امیر قطر با توجه به ارتباط گسترده‌ای که با کشورهای اروپایی و آمریکا دارد، می‌تواند در آینده نقش تاثیرگذار و مثبتی در خروجی مذاکرات وین داشته باشد. موضوع دیگری که در این سفر مطرح شد، مسئله ترور یک خبرنگار شبکه الجزیره توسط رژیم صهیونیستی بود که بین جمهوری اسلامی ایران و شیخ تمیم بن حمد به عنوان اینکه دولت قطر متولی الجزیره است در آینده نزدیک یکسری دیدگاه‌های نزدیک به هم درخصوص مبارزه با تجاوزات رژیم صهیونیستی شکل خواهد گرفت.

محوری‌ترین کشور در حوزه خلیج‌فارس، قطر است که می‌تواند یک جبهه مشترکی علیه رژیم صهیونیستی با محور مقاومت تشکیل دهد. موضوع دیگر در سفر شیخ تمیم بن حمد به همکاری‌های انرژی بین ایران و قطر برمی‌گردد به‌ویژه الآن که شرایط اوکراین به گونه‌ای است که احتمال قطع صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی وجود دارد و قطر و ایران می‌توانند تامین کننده مهمی برای انرژی غرب تلقی شوند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد این سفر از اهمیت بسیار بالایی از لحاظ روابط منطقه‌ای و بین‌المللی تلقی شود به‌ویژه اینکه قطر این آمادگی را دارد که دیدگاه‌های بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به‌هم نزدیک کند. موضوع دیگری که وجود دارد اینکه الان اراضی اشغالی شاهد یک تحول میدانی است و با توجه به آغاز انتفاصه جدید و درگیری‌هایی که شکل گرفته، همگرایی منطقه‌ای می‌تواند در انزوای رژیم صهیونیستی موثر باشد.

اما آقای انریکه مورا هم از طرف اتحادیه اروپا برای حل مشکلات بین ایران و سه کشور اروپایی به ایران سفر کرده بود ولی به هر حال هنوز دیدگاه‌ها بین ایران و کشورهای اروپایی و بین ایران و آمریکا فاصله زیادی وجود دارد و باید تلاش‌های بیشتری درخصوص نزدیک کردن این دیدگاه‌ها صورت بگیرد. درحقیقت هنوز گزارش‌های دقیقی درباره بازشدن قفل بن‌بست مذاکرات توسط مورا وجود ندارد ولی بیشتر نگاه‌ها متوجه امیر قطر است که می‌تواند نقش بیشتری ایفا کند.

اتحادیه اروپا خیلی حسن نیت خود را نسبت به ایران نشان نداده و باید گام‌های عملی برای نزدیک شدن به ایران بردارد. هنوز موضوع خارج کردن سپاه از تحریم‌ها در مدار بحث است و آمریکایی‌ها یکسری مقاومت‌هایی برای اینکه تحریم‌ها به‌ویژه در زمینه سپاه همچنان باقی بماند، نشان می‌دهند.

397180