یادداشت‌ها

در ابتدای این سطور به‌عنوان مددکار اجتماعی‌، حفظ جان و سلامتی مردم از اوجب واجبات است و موضوع اصلی در این راستا مصون‌سازی شهروندان در قبال ویروس وحشی کووید ۱۹ به ویژه انواع جدید آن، که هر از چندگاه بروز و ظهور می‌کند است، هرچند خطاهایی در ۲۰ ماه گذشته در این خصوص صورت گرفته است که منجر به فوت جمع کثیری از هموطنان مظلوم و داغداری خانواده‌های زیادی شده است، قابل اغماض نیست.
تعلیم‌ و تربیت از پرسشگری آغاز می‌شود و پرسش‌کردن شروع تفکر و آگاهی است. پایه و اساس هر اکتشافی یک پرسش اساسی و بنیادی است و پرسشگری از مهارت‌های مؤثری است که به کیفیت فرایند یادگیری و یاددهی می‌انجامد.
ایران، هم از نظر نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری توانایی‌هایی دارد که حتی در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها، بتواند بدون خلق پول خود را اداره کند. انتشار اوراق بدهی برای تامین هزینه‌های دولت و حقوق کارمندان به شکلی که تا الان بوده، کار اشتباهی است. اما اگر اوراق بدهی نه برای هزینه‌های جاری بلکه برای موارد عمرانی منتشر شود، در دنیا رایج و مرسوم است و دولت‌ها این کار را می‌کنند. ضمنا ما در اقتصادمان فرار مالیاتی سنگینی داریم که حدود یک تریلیون ریال برآورد می‌شود.
هرگاه بیماری به پزشک مراجعه می‌کند، برای شناخت بیماری او، اغلب نبض قلب بررسی می‌شود، بعد دمای بدن اندازه‌گیری می‌شود، سپس ممکن است آزمایش خون و... انجام گیرد. اقتصاد کلان یک کشور نیز از طریق شاخص تورم، بی‌کاری، تراز پرداخت‌ها، معوقات بانکی، چک‌های برگشتی، تغییرات شاخص بازار سرمایه و تحلیل اجزای آن و... مورد بررسی قرار می‌گیرد.
به نظر می‌رسد منتقدان دولت حسن روحانی، حالا فهمیده‌اند که اداره کشور با شرایط فعلی چقدر سخت و جانکاه است. آنهایی که فکر می‌کردند، سه روزه می‌شود مشکلات را حل کرد حالا مانده‌اند که با اقتصاد کشور چه کنند! اقتصادی که به صورت دستوری به سامان نمی‌رسد و باید برای آن نقشه راه مشخصی داشت.
چند روز اخیر یکسری اتفاقات افتاد که نشان داد دولت سیزدهم اولا، نوعی سامان و وحدت لازم را در زمینه سیاست خارجی ندارد. دوما، روش دقیقی برای مقدمه‌چینی مذاکرات آینده در پیش نگرفته است. تحلیل و فرضیه‌ام را از گزارش سازمان مدیریت و بودجه دولت شروع می‌کنم. گزارشی که داده شد، نوعی فاجعه‌سازی پوپولیستی بود به‌گونه‌ای که توان چانه‌زنی ایران را در شرایط کنونی تضعیف خواهد کرد، مگر اینکه دولت گزارش واقع‌گرایانه‌ای را ارائه دهد.
به‌گواه آمار و ارغــام، ایران جزء 10 کشور نخست به لحاظ میزان وقوع بلایای طبیعی است و با قرار گرفتن کشور ما در مسیر کمربندی زلزله، هربار حادثه جدیدی در یکی از مناطق کشور رخ می‌دهد و بخشی از هموطنان ما را کشته و مجروح و گروهی را بی‌خانمان و آواره می‌کند. این‌بار زمین لرزه در دامنه‌های زاگرس و در شهرستان اندیکا از توابع استان خوزستان رخ داد و موجب شد بیش از 620 خانه ویران و هزاران نفر آواره شوند. آنچه در این حادثه تلخ خودنمایی می‌کند غافلگیری سازمان‌های مربوطه طبق معمول سنوات گذشته است.
قوه قضائیه به خود این مجوز را داده است که در حوزه سیاست و مدیریت دخالت مستقیم بکند و یکی از برجسته‌ترین مقامات کشور یعنی رییس بانک مرکزی را به جرم اختلال در نظام ارزی و تخلف از قانون محاکمه کند.
داستان تاکسی در شهرها شاید از زمانی آغاز شد که درشکه وسیله رفت و آمد عمومی در عرصه شهرهای نخستین بود. آنجا که مردم شهر برای تردد در سطح شهر نیازمند وسیله‌ای بودند که بتوانند به صورت استیجاری امکان رسیدن به مقصد را پیدا کنند و در عین حال از نوعی امنیت تردد نیز برخوردار شوند.
نهادهای مسئول بر هزینه مراسم تودیع و معارفه نظارت کنند؛

بازار داغ انتصابات

این روزها به واسطه تغییر مدیر ارشد اجرایی دولت و شهرداری ها حرکت کاروان مدیران میانی با تفکرات جدید مدیران ارشد نیز آغاز شده و سیل تغییر و تحول در شهرداری ها، فرمانداری ها، استانداری ها و وزارت خانه ها شروع شده است.
خداوند در قرآن می‌فرماید پس به آن بندگانم بشارت ده که سخنان گوناگون را می‌شنوند و از بهترین آنها پیروی می‌کنند. متأسفانه یکی از مشکلات یا بیماری‌های مزمن جامعه ما حذف و کنارگذاشتن بسیاری از فکرها، نظرات و دیدگاه‌های راهگشا یا حذف نیروهایی است که با گرایش سیاسی و جناحی دولتمردان همخوانی ندارند.
کرونا نیامــده است که بــرود، کرونا مانــدگار اســت و بیرون‌کردنی و تمام‌شدنی نیست، مگر با رعایت الزاماتی که اکنون همه از آن آگاه هستند، پس به جای آماده شدن برای زندگی بعد از کرونا یاد بگیریم که با کرونا زندگی کنیم. در حدود دو سالی که گذشت کرونا با شیوع، همه‌گیری و تلفات بسیار نشان داد که نه‌تنها ضعیف و کم‌اثر نشده است بلکه در هر پیک با اشکالی دیگر، قوی‌تر و خطرناک‌تر وارد زندگی مردم جهان شده است و تنها آنان که آماده‌تر بودند، جان سالم به در بردند.
استفاده از اینترنت در ایران اوایل سال 1370 با عضویت در شبکه اینترنتی دانشگاه وین شروع شد. سرعت این ارتباط هم برای کل کشور 9 کیلو بیت در ثانیه بود که تنها به کار رد و بدل کردن ای میل با کاربران محدود می‌آمد.
شرایط به‌گونه‌ای حساس است که با یک حجم وسیعی از ترافیک دیپلماتیک در سطح منطقه و بین‌المللی مواجه هستیم. بعد از اینکه انریکه مورا به ایران آمد و احتمالا براساس نقل‌‌قول خبرگزاری‌های خارجی به دعوت آقای باقری‌کنی بوده است، ولی از نتایج مشخص نیست، الا اینکه ایران قول داده تا دو هفته آینده با مقامات اروپایی در بروکسل ملاقات کند. از طرف دیگر رابرت مالی به عربستان و امارات رفت که با‌اهمیت بود.
از راهبرد اعتمادسازی ژاپن برای توسعه صنایع هسته‌ای تا بالاترین کیفیت جهانی بیاموزید. چیزی که ایران در سال ۱۳۸۴ بدون قصد ساخت سلاح هسته‌ای (‌طبق فتوای رهبری) از ژاپن‌ نیاموخت و با رویکرد افراطی،‌ پرونده هسته‌ای ایران را در شورای امنیت سازمان ملل تحویل آمریکا داد.
اصناف و بازار از زمان انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، همواره خود را به عنوان بازوی امین و مشاور راستین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده‌اند. هر کجا در این مرز و بوم بحرانی شکل گرفت، علیرغم فشارهای اقتصادی وارده به بازار، اصناف پیشگام بودند. هر کجا لازم بود، اصناف با جان و مال خود در دفاع از کشور و کمک به هم وطنان خود پیشقدم شدند و به تأمین نیازهای آنان پرداختند. اما آیا دولت به نیازهای اصناف و تشکل‌های صنفی توجه کرد؟
انتشار فیلم برخورد خشن مأمور خودسر پلیس با یک خانم در فضای مجازی واکنش‌های زیادی برانگیخت. ناجا هم فورا موضع‌گیری بهنگامی اتخاذ کرد و از مجازات خاطیان خبر داد.
طالبان با ادعای تحقق امنیت در افغانستان، قدرت را در این کشور به دست گرفته ولی در 47 روز گذشته، یعنی از 30 اوت (8 شهریور) که نیروهای آمریکایی کاملا از افغانستان خارج شدند، تا به حال دو بار مراسم نماز جمعۀ شیعیان به خاک و خون کشیده شده. و این کار به دست نیروهایی انجام شده که حامی طالبان در مبارزه علیه دولت قبلی افغانستان بودند.
در شرایطی که مسئولان اعلام می‌کنند که میلیون‌ها نفر در کشور واکسینه شده‌اند، آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت کاهش پیدا کرده و جامعه به‌نوعی دچار بی‌خیالی شده است. در این میان تاکنون مقاله یا اظهار‌نظری از سوی هیچ متخصص و پزشکی از سازمان‌های جهانی منتشر نشده که با واکسیناسیون حتی 70 درصدی نیز کرونا از بین خواهد رفت یا آمار آن به صفر خواهد رسید. در این میان، شاید متهم اصلی افزایش یا ثبات آمار نیز بر همین اساس است.
احیای برجام موتور محرکه احیای روابط ایران و عربستان است، اگر در ادامه تهران و دولت رئیسی آغاز مذاکرات با اعضای 1+4 و آمریکا را برای احیای برجام در دستور کار قرار دهد، بی‌شک عربستان با دور تندتری به سمت احیای مناسبات با ایران پیش خواهد رفت، چون هم باعث کاهش هزینه‌های اقتصادی و امنیتی برای ریاض در جنگ یمن خواهد شد و هم این تنش‌زدایی می‌تواند امتیازات دیگری برای سعودی‌ها درخصوص دیگر پرونده‌ها را به دنبال داشته باشد.
محرمانه تلقی کردن ثروت مسوولان و مجرمانه شدن افشای آن چه پیامی دارد؟ روشن است که باز کردن این گلوگاه و باز شدن راه فساد تنها نتیجه‌ای است که از آن می‌توان گرفت. اصولا چه اشکالی دارد که تمامی ثروت افراد آشکار باشد، اگر این ثروت مشروع باشد؟ حتی اگر مشروع هم باشد ولی کسی از آن اطلاع نداشته باشد راه را بر ریاکاری باز می‌کند.
باز هم جنایتی دیگر در افغانستان؛

تشکیل بسیج مردمی، راهکار حفظ امنیت در افغانستان

آنچه در وضعیت فعلی به شیعیان مظلوم افغانستان و دیگر اقوام این کشور اعم از ازبک ها، تاجیک ها و پشتون ها توصیه می شود این است که منتظر ننشینند تا امنیت را از بیرون برای آنها بیاورند، بلکه خودشان دست بکار شوند و با ایجاد بسیج مردمی به حفاظت از مردم، مساجد و محلات خود بپا خیزند.
برقراری امنیت در این کلانشهر با توجه به افزایش بی‌رویه جمعیت و جغرافیای پایتخت و به تبع آن، استقرار خرده فرهنگ‌ها در سیل مهاجرت‌ها با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است. در همین حال، توسعه نیافتن زیرساخت‌ها، امکانات و نیروهای پلیس متناسب با این گسترش بی‌قواره باری بر بار مشکلات افزوده است.