خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را غیر قابل قبول دانست و آن را نقض حقوق بشر و حقوق بین‌الملل دانست.
ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور راه‌اندازی کمپین مردمی برای امدادرسانی به ملت فلسطین در نوار غزه را اعلام کردند.
رئیس جناح اپوزیسیون و نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی همزمان با ورود عملیات «طوفان الاقصی» به بیست و هفتمین روز، پیشنهاد داد که برای حل و فصل بحران غزه، تشکیلات خودگردان فلسطین بار دیگر به این باریکه بازگردد و کنترل آن را به دست بگیرد
نباید اجازه دهیم از سرزمین‌های اسلامی حتی یک قطره انرژی به سمت اسرائیل برود. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، تحریم نفتی و اقتصادی اسرائیل ضرورت بسیاری دارد. کشوری مانند آذربایجان حدود ۷۰درصد انرژی مورد نیاز اسرائیل را تامین می‌کند، بنابراین کشورهای اسلامی باید خط لوله‌های انتقال نفت به اسرائیل را قطع کنند و اجازه ندهند نفتی به سمت این رژیم غاصب برود.
حالا آمریکا با تقلیل هدف خود‌، باز به وسیله رژیم صهیونیستی امتحان پس داده در جنگ ۳۳ روزه‌، به سراغ حماسِ رفتند که به فضل خدا حماس نیز مقتدرانه‌تر از گذشته در مقابل آنها خواهد ایستاد و در نهایت همه گروههای مقاومت به کمک هم، نابودی رژیم صهیونیستی را که آغاز شده، رقم خواهند زد. به فرمایش رهبری «در این قضیه غزه و در قضایای بعدی قطعا فلسطین پیروز خواهد شد... ».
به هر حال آنچه مهم است اینکه باید همه تلاش ها در راستای آتش بس طرفینی باشد. چرا که جنگ فقط کشتار و تخریب بیشتری بوجود می آورد. البته باید اذعان داشت که رسیدن به آتش بس نیز بستگی به طرف های مقابل دارد و اینکه چقدر اعراب و افکار عمومی نسبت به این رفتار اسرائیل واکنش نشان دهند.
هشت نفر از صیادان محبوس در قطر که به اشتباه وارد آبهای سرزمینی این کشور شدند، آزاد گردیده و پس از رفع توقیف لنج‌های صیادی ایشان، با شناورهای خود به وطن بازگشتند.
درخواست اعضای کنست رژیم صهیونیستی:

۷ اکتبر به عنوان روز فاجعه اعلام شود

اعضای کنست رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه خواستار اعلام روز ۷ اکتبر (آغاز طوفان الاقصی) به عنوان روز یادبود فاجعه، شدند.
انتظار می‌رود در مجموع حدود 500 نفر روز چهارشنبه غزه را از طریق گذرگاه رفح که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در 7 اکتبر باز شد، ترک کنند.
امروز گذرگاه مرزی رفح که مصر را به نوار غزه متصل می‌کند، به‌ طور موقت باز شد تا به تعداد محدودی از مجروحان و اتباع خارجی اجازه خروج از این منطقه جنگ زده را بدهد. این در حالی است که حملات هوایی و زمینی اسرائیل به نوار غزه و سایر مناطق در اختیار فلسطینی ها ادامه دارد. انتظار می‌رود در مجموع حدود 500 نفر روز چهارشنبه غزه را از طریق گذرگاه رفح که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در 7 اکتبر باز شد، ترک کنند. بر اساس گزارش ها، مصر یک بیمارستان صحرایی در محدوده صحرای سینا آماده کرده است. هنگام بازگشایی موقت مرز ، آمبولانس ها در گذرگاه رفح منتظر بودند.
به گفته مقامات بهداشت فلسطین، این بازگشایی پس از یک روز خونین دیگر که در آن حمله هوایی اسرائیل حداقل 50 نفر را در اردوگاه آوارگان جبالیا به کشتن داد، انجام شد.

معاون دبیر کل سازمان ملل هشدار داد اگر الان در قبال آن چیزی که در غزه می‌گذرد شکست بخوریم، پیامد‌های آن از مرز‌های منطقه عبور خواهد کرد، چون این بحرانی جهانی است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تشدید بحران انسانی در غزه اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا از هفته پیش خواستار ایجاد کریدورهای بشردوستانه و توقف درگیری‌ها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شده است.
خبر‌ها حاکی از این است که به دلیل حمله‌های اسرائیل اینترنت و مخابرات در جنوب غره مجددا قطع شده‌است.



در بیست و ششمین روز از جنگ غزه، نبردهای شدید بین مقاومت فلسطین و نیروهای اسرائیل که در حال نفوذ به شمال و جنوب نوار غزه هستند، ادامه دارد. این نبردها انهدام خودروها و کشته شدن سربازان اسرائیل را در پی دارد. شرکت مخابرات فلسطین نیز از قطع کامل تمامی ارتباطات و اینترنت در نوار غزه خبر داد.
بدون وادار کردن رژیم صهیونیستی به این آتش بس، ممکن است مدیریت بحران ناممکن یا بسیار دشوار شود و آتش جنگی خانمان سوز منطقه را دربرگیرد.
اسرائیل غاصب و آمریکا باید بدانند هم حقوق بین‌الملل و هم همه بیش از 13 میلیون جمعیت داخل و خارج فلسطین از قدرت و در نتیجه از سلاح مقاومت دفاع می‌کنند و آن را جزء لاینفک حقوق فلسطینی‌ها می‌دانند. مگر می‌شود در شرایطی که رژیم غاصب با زیرپا گذاشتن همه قوانین و حقوق بین‌المللی به انواع سلاح‌های متعارف و غیرمتعارف مجهز است، از طرف پیروز خواست که سلاح متعارف خود را هم کنار بگذارد و یا دستیابی به سلاح در کرانه باختری، قدس شرقی و بخش شمالی فلسطین (1948) را ممنوع کرد.