خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

معاون نخست وزیر بلژیک در واکنش به جنایت‌های رژیم غاصب علیه مردم غزه خواستار تحریم صهیونیست‌ها شد
شماری از اهالی و فعالان حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات کودک و نوجوان با انتشار بیانیه‌ای "جنایت‌های رژیم غاصب اسرائیل در به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم فلسطین به‌ویژه کودکان زجرکشیده غزه" را محکوم کردند.
حماس در ژانویه ۲۰۰۶ در انتخاباتی کاملا آزاد و قانونی در غزه به پیروزی رسید و عدم به رسمیت شناختن این روند دموکراتیک از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، به دست‌مایه‌ای برای محاصره نوار غزه تبدیل شد.
اسرائیل با همه حامیانش موفق به اشغال ذهن جهانیان نشد همان‌طور که موفق به اشغال زمین فلسطینیان نیز نخواهد شد. آنها جنگ را از همین حالا باخته‌اند؛ بیایید این پیروزی را به مجاهدان، مادران و کودکان صبور فلسطینی تبریک بگوییم.
ممکن است اسرائیل به لحاظ نظامی، بخشی از غزه را نابود کند ولی تفکر یا انگیزه و زمینه هایی که حماس را به وجود آورده، سر جای خودش هست و حماس نباشد با نام های دیگر دوباره مردم تشکیلات و سازمان های جدیدی به وجود خواهند آورد و ادامه دارد.
روزنامه آمریکایی "کریستین ساینس مانیتور" در مطلبی، جانبداری بی‌قید و شرط «جو بایدن» رئیس جمهوری امریکا از رژیم صهیونیستی در جریان حملات وحشیانه به غزه را همراه با پیامدهای دیپلماتیک و سیاسی گسترده‌ آن برای او ارزیابی کرد.
جنگ غزه بیش‌ازپیش برای سیاست خارجی اعراب که در حال عادی‌سازی روابط با اسرائیل بودند، غافلگیرکننده بود. اما چگونه جنگ در غزه نگرانی اعراب برای تکرار بهار عربی را افزایش داده است؟ خبرآنلاین چالش سیاست خارجی اعراب در ارتباط با اسرائیل را بررسی کرده است.
«پس از چهار هفته درگیری در خاورمیانه و ۲۰ ماه جنگ اوکراین، جو بایدن با محدودیت‌های اهرم فشار خود در دو درگیری بین‌المللی که دوران ریاست‌جمهوری او را مشخص می‌کند، مواجه است.»

نتانیاهو:

متوقف نخواهیم شد

نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی عنوان کرد که این رژیم تا زمان آزادی تمامی اسرا توسط حماس با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد.

مردم سوریه امروز سه‌شنبه برای حمایت از نوار غزه در برابر تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی که از بیش از یک ماه پیش شروع شده، در دمشق تجمع کردند.
بیش از یک ماه از جنگ همه‌جانبه ارتش رژیم صهیونیستی می‌گذرد، اما به اعتراف همه کارشناسان ارتش اسرائیل نه تنها به اهداف اعلام‌شده خود دست پیدا نکرده، بلکه دستاورد ملموس نظامی هم در زمینه به دست نیاورده است.
روزنامه کیهان در تحلیل سخنرانی حسن نصرالله در باره جنگ غزه نوشت:سید گفت عملیات بزرگ طوفان‌الاقصی، تصمیمی صد در صد فلسطینی بود که حماس شخصاً اتخاذ نمود و اقدامی صد در صد فلسطینی بود که رزمندگان مقاومت فلسطین آن را اجرا نموده و پیش از آن هیچ کدام از رهبران محور مقاومت از آن خبر نداشتند.
از این رو سفر الســودانی به ایران درست زمانی که آقای بلینکن به عراق سفر کرده است می توان در ارتباط با سفر موضوعات مختلف از جمله پیام های آمریکا به مقامات ایران در ارتباط با غزه و اسرائیل باشــد. آنچه ایران البته اعلام کرده این است که تهران به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیست و باید آتش بس در غزه برقرار شود.
شبهه‌‌سازی درباره کنش حزب‌الله لبنان و مواضع دبیرکل آن عمدتاً به اثرگذاری آن بر موضوعات و تحولات منطقه‌ای باز می‌گردد و در این میان یکی از شگردها برای غلبه بر تکنیک‌های حزب‌الله، بازکردن مشت آن است. در حالی که «رازآلود» حرکت کردن یکی از لوازم قدرت و اثر عملیاتی آن است. این مشت بسته بود که در تحولات سوریه کار خود را کرد.
شاخه نظامی حماس شامگاه دوشنبه در پاسخ به نسل‌کشی فلسطینیان در غزه، بار دیگر تل آویو را هدف حمله موشکی قرار داده است.