خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

منابع خبری بامداد دوشنبه گزارش دادند، شمار کارکنان آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) که در غزه کشته شدند به ۸۸ نفر رسیده است.
پدیده نسبتاً نوظهوری که در قضیه غزه، در شورای امنیت پیش آمد، تلاشی یکپارچه اعضای غیردائم برای آتش بس است. اگر این اقدام تحکیم یابد، دوگانه عضو دائم و عضو دائم در شورای امنیت و قالب‌بندی جدیدی سپری می‌کند.
استراگیجی دولت و ارتش اسرائیل پس از ۳۰ روز، اهمیت و شدت ضربه‌ای را که عملیات طوفان الاقصی وارد کرد، نشان می‌دهد. جبهه مقاومت، برتری فیصله بخشی دارد که اسرائیل و حتی آمریکا ندارند و آن، قدرت راهبری حکیمانه (مسئولانه، شجاعانه، صبورانه و موفق) است.
کابینه رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات طوفان الاقصی به جان هم افتاده و ضمن درگیری شدید، هر یک دیگری را مقصر حادثه معرفی کرده و پاچه یکدیگر را می‌گیرند. مقامات و منابع صهیونیستی به شکست در برابر عملیات اخیر حماس اذعان دارند و «اسموتریچ»، وزیر دارایی کابینه افراطی نتانیاهو گفته: «باید با سرافکندگی اعتراف کنیم که شکست خوردیم.».
رسانه‌های عبری مدعی رهگیری موشک شلیک شده توسط ارتش یمن به سمت سرزمین‌های اشغالی توسط عربستان سعودی شدند.
همزمان با پاسخ اسرائیل به حمله 7 اکتبر حماس، اردوغان علیه تل آویو موضع تندی اتخاذ کرد، با این همه گروهی از ناظران با استناد به اصول سیاست خارجی ترکیه بر این باورند که سلطان درگیر بازی دوگانه ای شده و می خواهد در غزه پس از جنگ نقشی برجسته ایفا کند. حالا این که آمریکا یا اسرائیل چنین فرصتی به اردوغان خواهند داد یا نه، قابل تامل است.
جبهه مقاومت منطقه‌ای در این میان، «حفظ مقاومت فلسطین» را به‌ عنوان خط قرمز خود در نظر گرفته و اقدامات خود را با سطح اقدامات دشمن در خصوص این خط قرمز تنظیم می‌کند. این یک اصل کلی است که همه اضلاع و اعضای مقاومت به آن پای‌بند می‌باشند. قدرت مقاومت در عملی‌کردن این اصل اساسی هم آشکارتر از آن است که به توضیح نیازمند باشد.
لذا باید مواظب بود که تلاش‌های افراطی‌های اسراییل اشغالگر برای کشاندن جنگ و درگیری به خارج از سرزمین‌های اشغالی از جمله ایران تحقق نیابد، چراکه ورود غیرمستقیم ایران به جنگ جاری حتی حضور حزب‌الله لبنان به صورت خودجوش به صورتی پای ایران را به معرکه و احتمالا کمک امریکا به اسراییل در حمله به ایران بکشاند. موضوعی که اسراییلی‌ها سال‌ها دنبال آن بوده‌اند.