خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

قدرت‌گرفتن طالبان در افغانستان بزرگ‌ترین شوکی بود که در یک ماه گذشته دنیا تجربه کرد. قدرت‌گرفتن آنها هم‌زمان با رفتن آمریکا از این کشور خبری بود که کمتر کسی فکرش را می‌کرد واقعیت داشته باشد، اما آنها به‌راحتی حتی وارد پایتخت شدند و رئیس‌جمهور افغانستان با ترک کشور، آنها را به قدرت اصلی کشور تبدیل کرد.
اخیرا مذاکرات سه روزه رهبران طالبان در قندهار پایان یافت. در این مذاکرات هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان حضور داشته است. دقیقا مشخص نیست در این مذاکرات چه تصمیماتی اتخاذ شده است.
خروج آمریکاییـــان از افغانستان را چه پیروزی بدانیم و چه شکســت و عملکــرد روزهای منتهی به ضرب‌الاجل خروج سربازان آمریکایی را به فرار تعبیر کنیم یا نقل و انتقال سربازان آمریکایی و کسانی‌که در طول بیست سال اشغال افغانستان به آمریکاییان کمــک کردند، در صورت‌مسئله یعنی تسلط تقریبا کامل طالبان بر افغانستان تفاوتی حاصل نمی‌شود.
از سال 1355 با کارگران افغانی سروکار دارم، چه زمانی‌ که آمد و شد کارگران افغانی به داخل کشور ساده بود و گرفت‌ و‌ گیری نداشت و چه امروزه که باید کارت اقامت داشته باشند یا در اردوگاه‌ها هستند و از مسوول اردوگاه درخواست کارگر مجوزدار می‌کنیم.
قنادباشی در گفت‌وگو با پرسون پاسخ داد:

واقعیت کمک‌های ایران به لبنان چیست؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه معنای اظهارات اخیر دبیر کل حزب الله لبنان در رابطه با خرید سوخت از ایران را تشریح کرد. 
وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشت: رویکرد طالبان تا روز‌های آینده روشن‌تر خواهد شد با این حال منافع همه ما این است که یک دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه نمایندگان گروه‌های داخلی حتی آنانی که مخالف طالبان هستند، تشکیل شود.
بر اساس خبر رسانه ها، همزمان با خروج آمریکا از افغانستان طالبان به ولایت پنجشیر حمله کرد.
پایگاه خبری Scroll.in در گزارشی ضمن پرداختن به تحولات اخیر افغانستان و اوج گیری طالبان در این کشور، به طور خاص این گمانه زنی را مطرح کرده که افغانستان می‌تواند در نوعِ خود، نقطه آغاز جنگ سردی جدید در جهان باشد.
امروز با دور تازه‌ای از ملی گرایـــی در دنیا مواجه هستیم و به عبارت رسمی‌تر دوره تازه‌ای از نظام وستفالی در دنیا شکل گرفته و منافع ملی کشورها از هر چیزی برایشان مهم‌تر است.
دو کشور بزرگ اسلامی منطقه غرب آسیا، یعنی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، قابلیت‌ها و توانایی‌های بسیار زیادی در امر فرآیند و روند صلح منطقه‌ای دارا هستند. شاهد این ادعا سیاست‌های دو ستونی دکترین نیکسون است.
هانی‌زاده در واکنش به انتقادها از وزیر امور خارجه:

امیرعبداللهیان در عراق باید فارسی صحبت می‌کرد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در قرائت متن عربی توسط امیرعبداللهیان در نشست بغداد به دلیل لهجه نسبتا فارسی وی بعضی ایرادها وجود داشت؛ اما با وجود اشکالات آن مفهومی که لازم بود، منتقل شد.  
پس از شدت گرفتن بحران سوخت در لبنان و محاصره اقتصادی خاموش آمریکا که قرار بود به خلع سلاح نیروهای مقاومت لبنانی منجر شود، سید حسن نصرالله با هوشمندی هر چه تمام‌تر ورق را به‌کلی برگرداند.
محسن جلیلوند در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

آمریکا به دنبال قطع روابط ایران و لبنان

به خاطر چالش‌هایی که ما و آمریکا داریم، آمریکایی‌ها قصد دارند در همه جای دنیا دست ایران را از همه چیز کوتاه کنند یعنی هر قدر روابط ایران و لبنان افزایش پیدا کند، آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که روابط ما را قطع کنند. فشاری که در حال حاضر به لبنان و مردم لبنان وارد می‌شود به دلیل همین سیاست‌های آمریکا است.
یک نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی با توجه به دیدار اخیر جوبایدن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی به بیان مطالبی مانند آغاز روابط دولت های جدید واشنگتن و تل آویو و چگونگی غلبه بر اختلافاتشان بر سر موضوع ایران پرداخت.