طالبان و ازبکستان برای پالایش نفت خام افغانستان به توافق رسیدند

یک شرکت آمریکایی گزارش داد حکومت طالبان با ازبکستان برای پالایش نفت خام افغانستان در پالایشگاه نفتی فرغانه توافق کرده است.
تصویر طالبان و ازبکستان برای پالایش نفت خام افغانستان به توافق رسیدند

به گزارش سایت خبری پرسون، «اس‌اند‌پی گلوبال» به نقل از منابع نزدیک به صنعت نفت ازبکستان اعلام کرد این کشور با حکومت طالبان برای پالایش نفت خام افغانستان در پالایشگاه نفتی «فرغانه» توافق کرده است.

پالایشگاه نفتی «سانِگ» نخستین محموله نفت خام افغانستان را با ظرفیت 2 میلیون تن در سال (40 هزار بشکه در روز) پالایش می‌کند.

به گفته این منبع، نفت خام افغانستان از گمرک حیرتان از طریق رودخانه آمودریا و با استفاده از واگن‌های ریلی متعلق به شرکت سانِگ به اوزبکستان منتقل خواهد شد.

این منبع افزود ارسال نفت خام از پیش آغاز شده و مذاکرات شامل توافق بر سر 100 هزار تن نفت خام بوده است، هرچند حجم نهایی توافق شده هنوز روشن نیست.

افغانستان از مدت‌ها پیش مقادیر کمی نفت در حوضه آمودریا در شمال کشور تولید کرده، اما توانایی پالایش نفت خام را نداشته و به‌طور عمده به سوخت از کشورهای همسایه مانند ترکمنستان، ایران و اخیراً قرقیزستان وابسته بوده است.

بر اساس آمارها، قرقیزستان در نیمه اول سال 2024 نزدیک به 5 میلیون لیتر سوخت به افغانستان صادر کرده است.

پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در سال 2021، طالبان با ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان و روسیه روابط نزدیکی برقرار کرده است.

روسیه نیز بخشی از نیازمندی‌های نفتی افغانستان را تأمین می‌کند و شرکت‌های روسی تلاش دارند با دور زدن تحریم‌های غرب فروش نفت خود را افزایش دهند.

پالایشگاه فرغانه تنها پالایشگاه در ازبکستان است که توان فنی پالایش نفت خام افغانستان را دارد و این تأسیسات دوران شوروی به‌طور خاص برای انواع مختلف نفت خام طراحی شده است.

گفتنی است «عبدالله عارف‌اوف» نخست‌وزیر ازبکستان، 27 شهریور به کابل آمد و قراردادهایی به ارزش 2.5 میلیارد دلار را با طالبان امضا کرد.

ازبکستان اخیراً نیز دیپلمات طالبان را به عنوان کاردار در سفارت افغانستان در تاشکند پذیرفته است.

منبع: تسنیم

764188

سازمان آگهی های پرسون