خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

امیرعبدالهیان در نشست خبری با وزیرخارجه ترکیه عنوان کرد؛

سفر اردوغان به ایران در آینده ای نزدیک/ لزوم رفع رجوع موانع روابط تهران و آنکارا

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: دو دولت مستقر در تهران و آنکارا، دولت‌های عمل گرایی هستند و باید به سرعت هر گونه موانع احتمالی را که در مسیر مناسبات دو کشور وجود دارد، برطرف کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه از سفر مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به کشورمان جهت رایزنی درخصوص روابط و همکاری های دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی خبر داد.
نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کره جنوبی مجلس با اشاره به مردودی این کشور در ازمون بعد از برجام، گفت: کره جنوبی بر اساس تعهدات بین المللی سریعا نسبت به آزادسازی پول های ما باید اقدام کند ولی اگر این رویه ادامه داشته باشد، ایران سیاست های گام به گام محدود سازی روابط با کره جنوبی را برخواهد داشت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف آمریکا از بازگشت به برجام اعمال فشار به ایران است، گفت: غربی‌ها باید برای لغو تحریم‌ها تضمین دهند و اگر تضمین ندهند، مسلماً فشارهای اقتصادی بر ایران افزایش می‌یابد.
در پیام‌های جداگانه‌ای صورت گرفت؛

پیام تبریک قالیباف به مناسبت فرا رسیدن روز ملی ۸ کشور

رییس مجلس شورای اسلامی در پیام‌هایی جداگانه به روسای مجالس کشورهای الجزایر، عمان، لبنان، کامبوج، لتونی، آلبانی، آنگولا و موریتانی فرارسیدن روز ملی این کشورها را تبریک گفت.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای؛

وظیفه‌ اشغالگران پرداخت خسارت جانی و مالی به مردم افغانستان است!

دبیر شورای عالی امنیت ملی در سومین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای گفت: پرداخت خسارت جانی و مالی واردشده به مردم افغانستان، حداقل وظیفه‌ی اشغالگران است. اما بر عکس شاهد هستیم که امریکا در اقدامی ستیزه‌جویانه و استکباری دسترسی مردم افغانستان به مختصر دارایی خود را نیز ممنوع کرده است.
حمله نافرجام پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی و تغییر معادلاتی که به ضرر مردم معترض به نتایج انتخابات و نیروهای مقاومت رقم زد، به قدری مشکوک بود که برخی احتمال نمایشی بودن حمله را مطرح کرده اند. عمل نکردن پدافند هوایی مدرن آمریکا در این باره نیز، علامت سوال‌های جدی درباره پشت پرده این حمله به وجود آورده است.
شمخانی در واکنش به اقدام نافرجام برای ترور نخست‌وزیر عراق؛

ردپای آمریکا در این سوء قصد دیده می شود!

دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشت: سوء قصد به جان نخست وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق های فکر خارجی جستجو کرد.
وزیر امورخارجه روسیه از گفتگوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان درباره اوضاع برجام و از سرگیری مذاکرات وین به منظور احیای توافق خبر داد و تاکید کرد که برجام باید به شکل اولیه خود بازگردانده شود.
با اشاره به هدیه توهین‌آمیز سفیر کره جنوبی به ایران؛

کره؛ از کیسه خلیفه می بخشد!

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: کره جنوبی 7 میلیارد دلار پول به ایران بدهی داردکه با سود روزانه‌اش می‌توانیم روزانه میلیون‌ها ماسک و واکسن تهیه کنیم کره با این بذل و بخشش ها می خواهد اعتبار از دست رفته خود را احیا کند؟

از مرداد امسال که تحولات جدیدی در افغانستان اتفاق افتاد این نخستین بار است که وزرای خارجه همسایه افغانستان دور هم جمع شده‌اند. البته وزرای خارجه در نشست‌های دیگر با هم دیدار داشته‌اند اما ارزشمند است که نه فقط به دلیل تحولات افغانستان بلکه برای هر موضوع منطقه‌ای وزرای خارجه گرد هم بیایند.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: در بسیاری از موارد برخی مذاکره کنندگان کشورهای مختلف راجع به موضوعی اظهارنظر کردند، اما دولت آنها سیاست متفاوتی را اعمال کرده است. در همین رابطه در حوزه برجام هیچ‌گونه اختلاف نظری میان ایران و کشورهای چین و روسیه وجود ندارد.