خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نشست کمیسیون مشترک برجام دقایقی پیش با حضور روسای هیات‌های مذاکره کننده عضو این توافق برای جمع بندی مذاکرات هفته گذشته، در هتل کوبورگ وین آغاز شد.
عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امروز شاهد جنایات سعودی‌ها در یمن و توطئه‌های تروریستی در عراق و سوریه و دیگر نقاط هستیم، این به علت چراغ سبزی است که آمریکا نشان داده است.
رئیس هیات مذاکره کننده ایران با ۱+۴ گفت: آن چه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ماست یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است .
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مذاکرات وین درباره بازگشت آمریکا به برجام است، گفت: آمریکایی‌ها باید همه تحریم‌ها را لغو کنند.
شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اعلام کرد: اعزام محدود زائران ایرانی به سوریه در هفته‌های آینده آغاز می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم به وین نمی‌آیند و تنها به دنبال زمینه‌هایی هستند تا این مذاکرات به طول بیانجامد و اجرای برجام نیز به خوبی انجام نشود.
الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان با حضور در محل اقامت آیت الله سید ابراهیم رییسی با رییس جمهور کشورمان دیدار و پیرامون موضوعات مهم منطقه ای و مناسبات دوجانبه گفت و گو کرد.
وزیر خارجه در توئیتی با بیان اینکه دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه در عشق آباد در فضایی بسیار دوستانه و صمیمی انجام شد، نوشت: در مورد توسعه همه جانبه مناسبات و رفع برخی موانع گفت‌وگو شد.
اولیانوف در واکنش به تهدید آمریکا برای تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام در مورد ایران؛

از بیانیه آمریکا استقبال نمی‌کنم/ همکاران آمریکایی مان کم طاقت شده اند!

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به تهدید آمریکا در مورد تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام در مورد ایران واکنش نشان داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه منافع ما باید در مذاکرات هسته‌ای تامین شود، گفت: موضوع اخذ خسارت ناشی از عدم اجرای برجام باید در مذاکرات آینده به عنوان مطالبه و حق ایران پیگیری شود.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها و برخی معاندین برای اعمال محدودیت و محرومیت برای ورزش ایران در میادین بین‌المللی گفت: مطمئنا با ورود به موقع و مدیریت مسئولین کشور این حربه نیز شکست می‌خورد.