خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

معاون سیاسی وزیرامور خارجه کشورمان، با انتقاد از بدعهدی کشورهای اروپایی در تامین اقلام بشردوستانه مانند دارو گفت: ایران تنها کشوری است که تعهدات خود در چارچوب برجام را به انجام رسانده است.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص بررسی تحولات خاورمیانه موضوع سیاسی - بشردوستانه سوریه گفت: ما خواستار اختصاص کمکهای بشردوستانه بیشتر به سوریه و شفافیت بیشتر در کمک رسانی فرامرزی و اطمینان از اینکه به دست گروههای تروریستی نمی‌افتد، هستیم.
لاوروف در نشست همسایگان افغانستان عنوان کرد؛

حمایت روسیه از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

وزیر خارجه روسیه وضعیت فعلی افغانستان را نتیجه حضور نظامی آمریکا و غربی‌ها دانست و گفت: روسیه از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند.
امیرعبداللهیان در نشست همسایگان افغانستان مطرح کرد؛

همسایگان برای مدیریت بحران در افغانستان اجماع کنند

وزیر امور خارجه گفت:کشورهای همسایه افغانستان در صورت حفظ و تقویت اجماع می‌توانند نقش سازنده خود را در مدیریت بحران افغانستان ایفا کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه ناامنی‌های افغانستان توسط داعش ایجاد شده است، گفت: امیدواریم این اجلاس بتواند دست آمریکایی‌ها را از منطقه قطع کند و راه‌حلی هم برای حل مشکلات افغانستان پیدا کند.
امیرعبداللهیان در اجلاس افغانستان:

مسئول فجایع افغانستان دخالت های آمریکاست

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: مشکلات امروز افغانستان ناشی از دخالت دولت‌های بیگانه است. آمریکا باید مسئولیت خود را در قبال فجایعی که در افغانستان به بار آورده بپذیرد.
مخبر در نشست همسایگان افغانستان:

ملت افغانستان خواستار امنیت و استقلال اند!

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تحولات پرشتاب افغانستان،گفت: مردم افغانستان انتظار دارند کشوری امن، مستقل و رو به توسعه داشته باشند.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با اشاره به نشست امروز تهران درباره افغانستان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور همسایه که از پیوندهای تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی با افغانستان برخوردار است، نمی تواند نسبت به مصائب مردم افغانستان بی تفاوت بماند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نشست تهران در خصوص تحولات افغانستان را قدرت‌نمایی کشورهای منطقه در مقابل آمریکا ارزیابی کرد و گفت: تصمیمات جمعی نشست تهران می‌تواند به نفع ملت افغانستان و منطقه باشد.
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه مشورت‌های امنیتی ایران با هیئت حاکمه افغانستان در جریان است، گفت: هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در قبال ایجاد صلح، ثبات و امنیت در این کشور مسئول است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرز لیتوانی و بلاروس، گفت: تهران با جدیت پیگیر وضعیت اتباع است و تلاش می‌کنیم این افراد زودتر به کشور بازگردند.
قرار است روز چهارشنبه کشورهای همسایه افغانستان یعنی پاکستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در تهران گرد هم آمده و اجلاسی برگزار کنند. فشارهای بین‌المللی روی طالبان افزایش پیدا کرده تا آنها را وادار کند به تعهدات حقوق بشری عمل نمایند و متوجه این قضیه شوند که الان با 20 سال پیش تفاوت کرده بنابراین نمی‌تواند همان شیوه‌های سنتی خود را به‌کار ببرد و باید یک دولت فراگیر تشکیل دهند و حقوق مردم و مخصوصا زنان را تامین کنند.