راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

تحولات یک ماه گذشته بازار معاملات مسکن از اثرگذاری دو متغیر برونزا حکایت دارد. آمارهای به‌دست آمده از «مرحله مقدماتی معاملات مسکن» در دی ماه نشان می‌دهد، روند افزایش «فایل فروش» در این ماه متوقف شد و تمایل به عرضه کاهش هر چند خفیف پیدا کرد. همچنین «تورم ماهانه پنهان» در بازار مسکن نیز به بالاترین سطح از ابتدای ۱۴۰۰ رسید. این دو اتفاق مشخص می‌کند،‌ یک سمت معاملات- بازیگران عرضه- عمدتا تحت تاثیر شرایطی قرار گرفتند که «سیاست‌های پولی و اقتصادی» از یک‌سو و «بازدهی بازارهای موازی» از سوی دیگر شکل دادند.
بانک مرکزی پنجشنبه ۳۰ دی ماه گزارشی از وضعیت اقتصاد کلان کشور در پایان آذر ماه امسال ارائه داد که در آن نرخ تورم را کاهشی و علت آن را کاهش قابل توجه اجاره بهای مسکن اعلام کرد.

یک دستگاه واحد مسکونی حدود ۲۰۰ متر، واقع در منطقه فرشته با عمر بنای ۱۵ سال، با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۳۸ میلیون تومان اجاره داده می‌شود.
با افزایش تورم و رکود قیمت ساخت مسکن روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود تا مردم قدرت خرید خود را از دست بدهند. این موضوع صرفا در مورد بازار غیر دولتی مسکن صدق نمی‌کند، بلکه در مورد مسکن ملی یا نهضت ملی مسکن که دولت متولی آن است را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
پرسون از محدودیت های تولید مسکن گزارش می دهد؛

همسایگان مزاحم/ حریم ها سدی برای رفع بافت فرسوده

یکی از مشکلات ساخت و ساز مسکن در تهران محدودیت هایی است که از سوی نهادهای گوناگون در زمینه ساخت و ساز به وجود آمده است و این موضوع باعث رفع نشدن بافت فرسوده خواهد شد.
برخی مناطق آزاد با وجود مصوبه هیات وزیران درباره «ممنوعیت تردد خودروهایی با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی سی» اقدام به نقض این مصوبه کردند. این نگرانی وجود دارد که این رویه غیرقانونی به سایر مناطق آزاد تسری پیدا کرده و از این پس، شاهد دورهمی خودروهای لوکس و آمریکایی در خیابان های بالای شهر تهران از جمله الهیه و خیابان فرشته باشیم.
پیش‌‌‌خریداران مسکن هم‌‌‌اکنون در حالی در معرض خطر انتقال تورم ساختمانی قرار دارند که رصد شرایط موجود نشان‌دهنده عرضه فایل‌‌‌های پیش‌‌‌فروش با شرایط غیرطبیعی به متقاضیان این بخش از بازار مسکن است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اعطای ودیعه اسکان موقت را از دیگر تسهیلات در نظر گرفته‌ شده برای ساکنان بافت‌های فرسوده اعلام کرد و گفت: صندوق کارآفرینی امید به این موضوع ورود پیدا کرده و منابع مورد نیاز هم موجود است، مبلغ ودیعه در تهران 40 میلیون و در سایر شهرها 30 میلیون تومان است.

مدیر سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها درباره آخرین وضعیت ترافیک جاده‌ها‌ی کشور اظهار داشت: بر اساس اطلاعات بیش از 2300 دستگاه سامانه ترددشمار برخط‌ و 800 دستگاه دوربین نظارت تصویری، در حال حاضر اغلب جاده‌های کشور باز است و تردد در آن‌ها به روال عادی جریان دارد.
بررسی آگهی‌های درج‌شده در بخش املاک دیوار طی دو تابستان گذشته یک قاعده قیمتی را به تصویر می‌کشد و آن هم تأثیر مستقیم متراژ بر نرخ افزایش قیمت نهایی آپارتمان در شهر تهران است.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در این جلسات دستاوردهای خوبی در تعاملات حوزه بالا دستی نفت و پتروپالایشگاه‌ها برقرار شد و در جلسه‌ای که با وزیر اقتصاد روسیه داشتم درباره 5 میلیارد دلار خط اعتباری به توافقاتی رسیدیم.

تحقیقات میدانی از تازه‌‌‌ترین وضعیت بازار معاملات مسکن در شهر تهران نشان می‌‌‌دهد هم‌‌‌اکنون اختلاف قیمت بین واحدهای مسکونی نوساز یا کم سن وسال با واحدهای مسکونی با عمربنای بیش از ۱۵ سال(واحدهای میانسال و مسن) نسبت به قبل افزایش یافته است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: در حال حاضر ۲۱۲ هزار و ۳۷ واحد مسکونی در کشور توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال احداث است که سهم جوامع روستایی ۱۵۷ هزار و ۶۹۹ واحد مسکونی و شهرنشینان ۵۴ هزار و ۳۳۸ است.