راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند مصوبه مجلس در خصوص تعیین نرخ ثابت برای قیر رایگان می تواند رانت گسترده ای ایجاد کند که می توانست صرف پروژه های عمرانی شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطران وضع هوا از ادامه فعالیت سامانه بارشی طی امروز و فردا (۱۹ و ۲۰ اسفند)، رگبار و رعد و برق و وزش باد و کاهش نسبی دما در سواحل شمالی و همچنین پدیده گرد و خاک در غرب کشور خبر داد.
رستم قاسمی از ساخت ۲ شهر در سواحل مکران خبر داد و گفت: به‌روز رسانی تجهیزات بنادر کشور در سال آینده در دستور کار قرار دارد.
سارا عباسی گفت: در حال حاضر صدور پروانه ساختمان ۳۰۰ روز زمان می‌برد، اما در سال آینده به ۲ ماه کاهش می‌یابد. برای صدور پروانه حوزه‌هایی مانند عقب نشینی، آتش نشانی، نمای ساختمان در نظر گرفته می‌شود و در فرآیند صدور پروانه نهاد‌های دیگر دخیل هستند و این فرآیند پیچیده شده است.
مولوی گفت: ما در بازار مسکن یک چرخه اصلی داریم که الزاماً به برجام و دولت ربطی ندارد این چرخه تجدید قدرت خرید ایرانیان است. ما یک کشوری هستیم که در چهار دهه گذشته فقط نزدیک به ده سال تورم پایین داشتیم و گاهی اوقات تورم یک رقمی شده، بقیه سال‌ها تورم در اقتصاد کشور بالا و دو رقمی بوده است.
اجاره‌نشینی به افراد این امکان را می‌دهد که بخش بیشتری از درآمدشان را صرف هزینه‌های نیازهای اساسی خود نظیر غذا، درمان یا هزینه‌های ضروری‌تر کنند.
در سال‌های اولیه پس از انقلاب به دلیل عرضه گسترده زمین، نرخ اجاره نشینی از ۱۵‌درصد در سال ۱۳۵۵ به حدود ۱۲‌درصد کاهش یافت و پس از آن این‌درصد افزایشی شد.
در زمینه حمایت از افزایش و جوانی جمعیت، تسهیلاتی در بخش زمین و مسکن برای خانوارهای دارای سه فرزند در نظر گرفته شده است. مطابق «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» خانوارهای دارای سه فرزند که فرزند سوم و بیشتر آنها از ۱۹ آبان امسال به بعد متولد می‌شود می‌توانند از زمین رایگان دولتی استفاده کنند.
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی شرایط و جزئیات سفرهای دریایی در ایام نوروز را اعلام کرد و گفت: در این زمینه کاملا تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و همه پروتکل ها را به دقت رعایت خواهیم کرد.
ضیائیان گفت: بعدازظهر فردا و روز جمعه وزش باد شدید ابتدا در غرب کشور و سپس در کل کشور خواهیم داشت.