راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

آغاز تحویل واحدهای مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در دست اجرا است و عملیات ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی جدید نیز‌ سال آینده آغاز خواهد شد.
سید تیمور حسینی گفت: وضعیت تردد در جاده‌های کشور از روز ۲۵ اسفند ماه تا ساعت هشت صبح امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.
معاون مرکز مدیریت راه‌ها گفت: دوربین‌‌های نظارت تصویری در حال حاضر ترافیک سنگین در محور چالوس مسیر‌ جنوب به شمال‌ بین شهرستانک تا گچسر و محدوده سیاه‌بیشه‌ نشان می‌دهد.‌
حسن محتشم گفت: انعکاس این موضوع به شکل فشار در بازار اجاره واحدهای کوچک متراژ و ارزان قیمت بروز کرده و احتمالا در سال آینده این فشار ادامه خواهد داشت.
کارنامه مسکن ۱۴۰۰ گویای واقعیت مسکن ۱۴۰۱ است. بازار مسکن در سال آینده دو قفل اصلی دارد که برای باز شدن آن لازم است تکلیف یک عامل خارجی (متغیر برون‌‌‌زا) روشن شود.
بازار مسکن یکی از مهم‌ترین بازارهای اقتصادی است که در طول‌‌‌ سال‌های گذشته تاکنون تاوان سیاستگذاری‌‌‌های نادرست را متحمل شده است.
در پی انسداد محور چالوس به دلیل رانش بی سابقه اخیر مسئولان سازمان راهداری اعلام کردند که تردد در این محور برقرار شده و احتمال بازگشایی کامل آن تا روز جمعه 27 اسفند وجود دارد.
کارنامه نوسازی بافت‌های فرسوده شهرهای کشور در یک دهه گذشته نه در تراز «عرضه کشوری مسکن» بوده و نه در حد «تقاضای خرید خانه». میانگین سالانه نوسازی بافت، ۶۴ هزار واحد مسکونی بوده است؛ درحالی‌که دست‌کم ۱۰۰هزار خانه باید در مناطق ارزان و فرسوده شهرها ساخته می‌شد. علاوه بر «انحراف سرمایه‌های ساختمانی به مناطق اشباع شهرها از مسکن» یک قفل نامرئی نیز مقابل املاک فرسوده و کلنگی برای تخریب و نوسازی قرار داشته است. متولی نوسازی شهرهای ایران، شرط تحقق اهداف در بافت‌ فرسوده را گشایش این قفل می‌داند.
معاون وزیر راه گفت: برخی کشورها نیز اجازه داده‌اند تا کسانی که با خودروی شخصی قصد سفر به این کشورها را دارند، بتوانند در پایانه مرزی با اجرای عملیات کاپوتاژ، وارد این کشور شوند.
امین ورزدار مدیرعامل هلدینگ ساختمانی کیان باتوجه به نوسانات بازار مسکن جهت حمایت از خانه اولی ها و مستاجرین از شرایط ویژه اقساطی خرید برای مستاجرین و افرادی که سرمایه اندک دارند خبر داد. نظر به شرایط اقتصادی افراد در ایام کرونا و کاهش توان خرید؛ در هلدینگ کیان افراد می توانند با پرداخت تنها 40 درصد ارزش ملک صاحب خانه شوند.
معاملات ملک تحت تاثیر عامل سوم قرار گرفت؛

تازه‌وارد بازار مسکن

بازار معاملات مسکن با تازه‌وارد جدید روبه‌رو شد. رفتار خریدار و فروشنده ملک طی روزهای اخیر تحت تاثیر عامل سوم -علاوه بر دو نیروی قبلی- قرار گرفته است. تحلیل‌هایی درباره «تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰» در بازار مسکن بین فعالان مطرح است؛ به‌طوری‌که محتوای آنها به دو شکل چگونگی این اثرگذاری را ترسیم می‌کند. این بازیگردان جدید در کنار متغیر برون‌زای دیگر و همچنین شرایط داخلی بازار در نهایت باعث شده است طی روزهای گذشته از اسفند، روند رشد فایل فروش متوقف شود. آینده بازار مسکن بستگی زیادی به یکی از این سه دارد.
عمار سعیدیان‌فر جزئیات طرح ترافیک 1401 را اعلام کرد و گفت که ساعت اجرای طرح ترافیک تا شرایط شیوع بیماری کرونا در سال ۱۴۰۱ را از ۷:۳۰ صبح الی ۱۷ عصر ( با یک خروج رایگان بعد از ساعت ۱۴:۳۰) است.