راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

وضعیت بازارهای موازی روی بازار مسکن هم تاثیر مستقیمی داشته و تکلیف فروشنده‌های واقعی را مشخص کرده است. آنهایی که واقعا به دنبال فروش ملک بودند و برخی مسائل نظیر رشد قیمت ارز آنها را دو دل کرده بود، حالا با رغبت بیشتری مترصد فروش هستند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در مراسم حج تمتع امسال ۷۶۵ پرواز رفت و برگشت انجام خواهد شد که مسئولیت آن را دو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(ایران ایر) و معراج متقبل شده‌اند.
کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقدند اگر شوک‌های بیرونی به این بازار وارد نشود، نیمه اول سال جاری می‌تواند فاز نخست آرامش بازار ملک باشد. از جمله اقدماتی که در دستور کار دولت قرار دارد ساماندهی سکو‌های اینترنتی فروش املاک است. وزارت راه و شهرسازی قصد دارد سامانه‌های خرید و فروش مسکن را به سامانه خودنویس تحت مدیریت خود متصل کند.
وزیر راه با بیان اینکه امروز در کشور ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است، گفت: ۱۰۰هزار هکتار زمین تا امروز تامین شده و این بزرگترین طرح مولدسازی دارایی‌های ایران در بخش مسکن است.
مدتی است که مجلس طرحی را به منظور جلوگیری از رشد بی‌رویه نرخ اجاره‌بها در کشور طراحی کرده که اخیرا به تایید شورای نگهبان رسیده است، در این طرح سقف و کف قیمتی برای اجاره‌بهای مسکن لحاظ و اعلام شده که نرخ اجاره‌بهای مسکن باید بر اساس نرخ تورم و بین 50 تا 100 درصد از سوی مالکان تعیین شود.
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت از آغاز پروازهای حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت ماه خبر داد وگفت:یکی از دغدغه‌های ما این است که حجاج زمان کمتری در عربستان باشند.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: به تازگی تفاهمنامه‌ای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده که در پی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی حدود ۲۵۰هزار واحد از ظرفیت مسکن ملی به کارگران اختصاص داده شود.
آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (مربوط به اسفند 1402) نشان می‌دهد اجاره‌بها مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به اسفندماه سال 1401 به ترتیب 44.5 و 51.6 درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش در حالی صورت گرفته که به‌طور معمول آخرین ماه سال جابجایی‌ها در بازار اجاره مسکن به حداقل می‌رسد.