راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

روز گذشته تعداد قابل‌توجهی از فایل‌‌‌هایی که به بازار معاملات مسکن شهر تهران عرضه شد فایل‌‌‌های سبزرنگ یعنی واحدهای مسکونی با سطح قیمت مناسب‌‌‌تر از عرف قیمت بازار معاملات بود.
نبض معاملات مسکن در اغلب مناطق بیست‌‌‌ودوگانه شهر تهران در ماهی که گذشت تقریبا به میزان یکسان افزایش یافته است اما در این میان جنس خریداران مناطق متوسط نیمه شمالی شهر با خریداران مناطق جنوبی کاملا متفاوت است.
مدیر عامل سازمان بنادر بر آمادگی ۱۰۰ درصدی بنادر برای پذیرایی و خدمات‌دهی به مسافران دریایی در ایام نوروز و تعطیلات در پیش‌رو با توجه به دو سال توقف در گردشگری دریایی به خاطر شیوع کرونا تاکید کرد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از پالایش ۵۰۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: ثبت‌نام مجردها در این طرح از ۱۵ دیماه آغاز می‌شود.
خبرنگار پرسون از دغدغه دریافت وام مستاجرها گزارش می دهد؛

دردسر تسهیلات بانکی خانه به دوشان / سرابی به نام وام مستاجری

یکی از آخرین اقدامات دولت گذشته ارائه وام برای مستاجران بود تا از این طریق کمک حالی برای ودیعه مسکن شان باشد؛ اما این روزها گرفتن این وام با مشکلات ریز و درشت گوناگون مواجه است و بسیاری از متقاضیان بهره مندی از این تسهیلات را به لقایش بخشیدند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن از وقوع ۴۷۹ مورد تعرض و رفع فوری آنها در زمین‌های دولتی به مساحت ۳۲۳ هکتار در آذرماه ۱۴۰۰ خبر داد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هدف از اتصال راه‌آهن ایران به عراق را فعالی‌سازی کریدورهای ترانزیتی کشورمان اعلام کرد.
نبض خرید مسکن در شهر تهران در آذرماه تا مرز 5 رقمی شدن افزایش یافت. آذرماه امسال، حجم معاملات خرید مسکن در تهران در مقایسه با ماه قبل-آبان- معادل 8/ 33‌درصد افزایش یافت. در این ماه تحت‌تاثیر افزایش حضور متقاضیان در بازار، بیش از 9‌هزار و 700 معامله خرید مسکن در تهران به ثبت رسید.
سرعت رشد نرخ اجاره مسکن در تهران پس از افزایش تا ۵۲ درصد، کاهش یافته و البته با اینکه انتظار می‌رفت تورم این بخش در پاییز و زمستان منفی شود، به دلیل کمبود فایلهای مرغوب و جا ماندن از رشد قیمت مسکن، نسبت به کاهش قیمت مقاوم شده است.

بازار معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه تحت‌تاثیر دو عامل مهم بیرونی قرار داشت. عواملی که بر سطح قیمت‌ها وهمچنین حجم عرضه فایل به بازار فروش از یکسو و سطح و جنس تقاضا از سوی دیگر اثرگذار بود.
به نظر شما آیا توافق هسته‌ای می‌تواند بازار مسکن را که چند سال است به رکود رفته از خواب بیدار کند؟ برای پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادی پرسون گفت‌وگویی با مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاور املاک کشور داشته که در ادامه می‌خوانید.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که 8.8 میلیون خانوار ایرانی مستأجر هستند،‌ گفت: بیش از 12 میلیون جوان کشور در آستانه ازدواج بوده و نیاز به مسکن دارند.