راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

در کنار ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، دولت وعده داده که ۳۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد که آنها را به مستاجران اجاره بدهد. یعنی با این طرح،‌ مردم مستاجر دولت می‌شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهرگفت: ۲۱ نفر در پی واژگونی اتوبوس مسافربری در محور ایرانشهر ـ بم مصدوم‌شدن که حال 8 نفر وخیم گزارش شده است.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی از اتمام مهلت ثبت نام در سامانه«ثمن» برای مشارکت در طرح نهضتمسکن ملی تا روز ۲۹ اسفند ماه خبر داد.

در یک رویه غلط اندر غلط سال هاست که رهن مستاجران به صورت قرض الحسنه محاسبه می شود و قیمت ملک به صورت کامل رها شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تراکم مسکن مهر ۱۲۰ واحد در هکتار بود که ما این را در طرح نهضت ملی مسکن به یک‌سوم کاهش داده‌ایم و فاصله بلوک‌ها را زیاد کرده‌ایم.
«بیایید کار جدی و همه‌جانبه را از رود چالوس شروع کنیم دستگاه‌های حکومتی، دولتی و افراد عادی در بستر رودخانه و نه در حریم آن ساخت‌وساز داشته‌اند باید در این مورد اقدام یکپارچه و هماهنگ صورت گیرد، قوه قضائیه یکی از دستگاه‌هایی است که در بستر رود چالوس اقدام به ساخت‌وساز کرده؛ بنای مربوط به دستگاه قضا اگرچه یک بنای کوچک و قدیمی است، اما باید به‌عنوان اولین مکان در آن نقطه تخریب شود.»
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگر سایت‌های آگهی مسکن، مراکز آماری و برخی غیرکارشناس‌ها باعث ایجاد تلاطم و تشنج نشوند، انتظار افت بیشتر قیمت خانه وجود دارد.
بررسی تحولات بازار مسکن تهران حاکی از آن است که طی ۱۰سال اخیر قیمت مسکن حدود ۱۶۰۰درصد افزایش یافته است. مطابق آمار منتشرشده بانک مرکزی طی آذرماه امسال متوسط قیمت مسکن در تهران به رشد 1.8درصدی نسبت‌به ماه قبل از آن به 32میلیون و 590هزار تومان افزایش یافته است. درحالی‌که امسال قیمت مسکن در کلان‌شهرها رشد نزدیک به 100درصد را تجربه می‌کند که میزان تورم مصالح ساختمانی در این دوره زمانی ۵۰درصد بوده است.
متوسط قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در ادامه روند افزایشی خود به ۱۶۲ هزار و ۹۲۵ تومان رسید که بدین ترتیب زوجین تهرانی برای دریافت امتیاز وام ۴۸۰ میلیون تومانی باید ۷۸ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان هزینه کنند و در واقع یک ششم از مبلغ وام را برای خرید اوراق اختصاص دهند.
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال تا به امروز، ۸۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به مردم پرداخت شده و ۱۳۰۰ میلیارد تومان هم در دست اقدام برای پرداخت است.
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال تا به امروز، ۸۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به مردم پرداخت شده است و ۱۳۰۰ میلیارد تومان هم در دست اقدام برای پرداخت است.