وام ودیعه مسکن افزایش می یابد؟

وام ودیعه مسکن یکی از راهکارهای حمایت از مستأجران ضعیف است که از دوره کرونا مرسوم شد و بعد از آن هم به‌واسطه تنش بازار مسکن و فشار به مستأجران ادامه پیدا کرد؛ اما همچنان فرایند دریافت این وام برای مستاجران بدون مشکل و شفاف نشده است.
تصویر وام ودیعه مسکن افزایش می یابد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، فصل نقل‌وانتقال مستأجران به پایان رسیده؛ اما بانک مرکزی اعلام کرده است که برای حمایت از مستأجران و همچنین اجرای مصوبه سوم خرداد ۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار، تسهیلات کمک ودیعه مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲ پرداخت می‌شود. بر این اساس، مستأجران همچنان می‌توانند درصورتی‌که مشمول این وام هستند، برای دریافت آن برنامه‌ریزی کنند.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، این تسهیلات از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن و تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان طبق سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل تا پایان سال ۱۴۰۲ پرداخت خواهد شد و گرچه بانک مرکزی در مورد سناریوی پر شدن سقف این تسهیلات سکوت کرده است؛ اما به‌واسطه سخت‌گیری‌های رایج در اعتبارسنجی متقاضیان و همچنین مشمول نبودن دریافت‌کنندگان این تسهیلات در سال‌های قبل، شانس متقاضیان واقعی در سال جاری برای دریافت این تسهیلات تقریباً بالاست.

نکته اینجاست که در خردادماه امسال، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره مسکن، با افزایش ۱۰۰ درصدی مبلغ وام کمک ودیعه مسکن موافقت کردند و بر اساس این مصوبه، باید سقف مبلغ وام ودیعه مسکن در تهران به ۴۰۰ میلیون تومان، در کلان‌شهرها به ۱۴۰ میلیون تومان و در سایر نقاط شهری به ۸۰ میلیون تومان برسد؛ که متأسفانه هنوز ابلاغیه پرداخت این تسهیلات به بانک‌ها نرسیده و آنها همان مبالغ سال قبل یعنی در شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در سایر کلان‌شهرها ۷۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان می‌پردازند.

فرایند دریافت وام ودیعه مسکن به این صورت است که متقاضیان ابتدا باید با ورود به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس https://saman.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام اولیه برای دریافت این وام اقدام کنند. برای ثبت‌نام، متقاضی باید با سیم‌کارت به نام خود اقدام کرده و ضمن وارد کردن مشخصات، نسبت به بارگذاری اولیه مدارک مورد نیاز اعم از کارت ملی، شناسنامه و قرارداد اجاره دارای کد رهگیری اقدام کند.

در این مرحله، بارگذاری مدرک اجاره سررسید شده نیز معمولاً ایرادی ندارد؛ اما در زمان معرفی متقاضی به بانک، حتماً باید قرارداد اجاره معتبر با کد رهگیری ارائه شود.

بعد از ثبت‌نام اولیه، چنانچه متقاضی ازنظر وزارت راه و شهرسازی واجد دریافت وام ودیعه بوده و فرم جیم او قرمز نباشد، شخص باید با مراجعه دوباره به این سامانه نسبت به تعیین بانک، شعبه موردنظر و مبلغ وام درخواستی اقدام کند و در ادامه پس از ارجاع پرونده به شعبه معرفی شده، برای تکمیل پرونده و ارائه اصل مدارک در شعبه حاضر شود.

البته پرداخت این تسهیلات مانند سایر وام‌های بانکی مشمول اصل اعتبارسنجی مستری و دریافت ضامن معتبر بوده و چنانچه متقاضی تا حداکثر ۱۵ روز کاری از تاریخ معرفی به شعب، نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه اقدام کند.

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، سود تسهیلات کمک ودیعه مسکن، نرخ مصوب شورای پول و اعتبار به میزان ۲۳ درصد و دوره بازپرداخت آن ۵ ساله است.

کد خبر 790989

منبع: روزنامه همشهری

521314