مسکن ، بازتاب سیاست های پولی ومالی

درخصوص وضعیت مسکن یکی اخلالی است که در سمت دولت انجام شده و یکی هم سیاست های پولی و مالی است که به شدت سمت تقاضا را سرکوب و مایوس کرده یا تقاضا را حداقلی کرده.
تصویر مسکن ، بازتاب سیاست های پولی ومالی

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی حق شناس اقتصاددان در یادداشتی نوشت: وضعیت مسکن در اقتصاد ایران را باید از دو جنبه نگاه کرد. جنبه اول این اســت که هیچوقت معادل تقاضا، عرضه مسکن صورت نگرفته. به عنوان مثال اگر همان حدود دو میلیون مسکن مهر را هم مثال بزنیم؛ تقریبا اگــر دوره دولت های نهم، دهم و همچنین یازدهم و دوازدهم والان ســیزدهم را محاسبه کنیم، یعنی در طی تقریبا پنج دوره قبلی درنهایت شــاید حدود دو میلیون مســکن ساخته و عرضه شده. ســوال این است که آیا نیاز تقریبا دو دهه گذشــته این تعداد بوده و ما دو میلیون مسکن نیاز داشــتیم درحالی که به طور میانگین ســالانه بین ششصد تا هفتصدهزار ازدواج صورت گرفته که نیاز به مسکن داشته.

تقاضای مسکن از دو جهت است: یکی تعداد ازدواج هایی که صورت می گیرد و دوم، بافت های فرســوده ای که نیاز به بازسازی دارد و مسکن نو ساخته می شود و برآورد این است که سالانه یک میلیون مسکن برای عرضه نیاز است. ولی واقعیت مطلب این است که در سنوات گذشته چنین مسکنی ساخته نشده. به عبارت دیگر تقاضا وجود دارد ولی عرضه متناسب با آن انجام نگرفته. حالا دلیل اینکه این عرضه صورت نگرفته، بخشی می تواند به دلیل مداخله بازار باشد و بخشی هم به دلیل اینکه فضای کسب و کار مفید نبوده تا مسکن عرضه شود. ولی از همه اینها که بگذریم به همین آماری که مرکز آمار داده استناد کنیم و الان گفته شده که قیمت هر متر مسکن در تهران حدود ۸۰ میلیون تومان است، سوال این است که به عنوان مثال یک واحد ،۶۰ ۷۰ متری که حدود پنج میلیارد تومان قیمت دارد چه تعداد خانوارها می توانند چنین تقاضایی را داشته باشند؟ براساس محاسبات مختلفی که انجام شــده، الان تقریبا در ایران امید به خانه دار شدن با امید به زندگی تقریبا شبیه به هم یا نزدیک به هم شده.

بنابراین درخصوص وضعیت مسکن یکی اخلالی است که در سمت دولت انجام شده و یکی هم سیاست های پولی و مالی است که به شدت سمت تقاضا را سرکوب و مایوس کرده یا تقاضا را حداقلی کرده. توان خرید مسکن حدود هر متری هشتاد میلیون تومان در تهران وجود ندارد. این عدم وجود تقاضا به این معنا نیست که نیاز نیست یا به این معنا نیست که مصرف کننده واقعی وجود ندارد بلکه نیاز است و تقاضا وجود دارد اما قدرت خرید وجود ندارد. لذا چون قیمت مسکن خیلی گران اســت و تقاضا هم وجود دارد ولی قدرت خرید وجود ندارد، امروز این اخلال را در بازار مســکن می بینیم هم در موضوع اجاره بها می بینیــم هم در بحث افزایش قیمت مسکن می بینیم و به نظر می رسد اگر قرار است این مشکل حل بشود، یک ســمت آن اصلاح سیاست های پولی و مالی است.

تا زمانی که تورم های ،۳۰ ۴۰ درصدی وجود دارد طبیعی اســت که برای خانوارها به این راحتی با این دســتمزدهایی که دریافت می کنند، توان تامین مســکن مورد نیاز نخواهد بــود که از یک سمت سیاست های پولی و مالی است و از سمت دیگر هم به دلیل مداخله ای که دولت ها کردند و تصورشان این بوده که می توانند در خانه دار شدن موفق شوند، عملا اگر اسمش را بساز بفروش بگذاریم یا سازنده ها یا مردم هم خودشــان توان ساخت مسکن مورد نیاز خودشان را از دست داده اند.

منبع: آرمان ملی

545597