راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۰ تا ۳۱ اردیبهشت ماه، از صبح روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ماه، به صورت همزمان از طریق اینترنتی و در مراکز مجاز فروش بلیت در سراسر کشور آغاز می‌شود.
سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور، تشدید بارش در ۱۷ استان و افزایش ارتفاع موج در خلیج فارس هشدار داد.
برخی کارشناسان شهرسازی بر این اعتقادند که انتقال زیرساخت‌ها - خصوصاً آب و برق که در حال حاضر با مضیقه روبه رو هستیم - به شهرهای جدید دشوار است. آنها معتقدند تأمین هزینه‌های انتقال زیرساخت‌ها ی احداث شهرهای جدید از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست یا بسیار هزینه بر است.
قیمت‌های پیشنهادی فروش آپارتمان در ماه اول۱۴۰۱، متفاوت از روند ماه‌های پایانی سال گذشته تغییر کرد. اولین تصویر از بازار مسکن در سال جدید را «داده‌های یک بازار خدمات آنلاین» و همچنین «تحقیقات میدانی از واسطه‌های ملکی» به نمایش گذاشته است. جزئیات این تصویر از «تغییر مثبت قیمت‌ها با وجود افزایش فروشنده‌ها» حکایت دارد. این فروردین در مقایسه با فروردین پارسال- در بازار مسکن پایتخت- دست‌کم یک تفاوت عمده دارد و آن «تغییر انتظارات» است. رشد تورم پنهان مسکن در فروردین ناشی از رشد محسوس تقاضا در کنار چهار پارامتر دیگر است.
در سال جاری خانه‌ها و ویلاهایی که ارزش آنها بیش از ۱۵ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خواهد بود.
یک رسانه هندی نوشته است که طی هفته گذشته، ده‌ها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شده‌اند
نوسازی و بهسازی بافت مسکونی روستایی در کشور یکی از واجبات زندگی مردم به حساب می‌آید، زیرا واحدهای فرسوده به خصوص در بافت روستایی یک مکان غیرایمن در مقابل بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله و سایر بلایا به حساب می‌آید و می‌تواند تلفات ناشی از این مسئله را دو چندان کند.
سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که هنوز به هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی و ارائه دهندگان بلیت هواپیما، مجوزی برای پیش فروش پروازهای جام جهانی را نداده‌ایم و مردم گول تبلیغات تورهای جعلی را نخورند.
بازار مسکن همواره به «انحصار نانوشته در پرداخت وام خرید خانه» باخته است؛ در دوره‌هایی این ضرر و زیان خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها از محل «قدرت پایین (صفر) وام» بوده و اکنون از ناحیه «قسط سنگین» بروز پیدا کرده است.
پرداخت تسهیلات مسکن، به‌عنوان کمک‌هزینه خرید واحدهای مسکونی به افراد فاقد مسکن، یکی از روش‌های رایج تامین مالی در این بخش محسوب می‌شود. با این حال، موضوع تسهیلات‌دهی به متقاضیان مسکن، به‌منظور استفاده از آن برای تامین بخشی از هزینه‌‌‌های خرید مسکن از سوی خانوارها در ایران، همواره با دو مشکل اساسی مواجه بوده است. اولین مشکل، مربوط به عدم‌کفایت سقف تسهیلات در پوشش‌دهی سهم مناسبی از هزینه خرید خانه و مشکل دوم، مربوط به در استطاعت نبودن رقم اقساط ماهانه تسهیلات، دست‌‌‌کم برای تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان خرید مسکن است.
برخی کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی بالا بودن سن هواپیماهای فعال در کشور و سختی دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به قطعات هواپیماها را از عوامل افزایش سوانح هوایی در دو هفته اخیر می‌دانند.
مدیر مرکز مدیریت راه‌ها‌ گفت: دوربین‌‌ های نظارت تصویری در حال حاضر‌‌‌‌ ترافیک سنگین در آزادراه تهران-ساوه حدفاصل احمد‌آباد مستوفی تا دهشاد نشان می دهد.
کارشناس اقتصاد مسکن اظهار داشت: به طور قطع دولت چنین منابعی برای اجرای پروژه نهضت ملی ندارد مگر اینکه مسکن مهر تکرار و از خط اعتباری بانک مرکزی استفاده شود
گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران حاکی از آن است که حدود چهار میلیون تهرانی‌، حاشیه‌نشین هستند یا در بافت ناکارآمد زندگی‌ می‌کنند..