بازار مسکن به خواب زمستانی رفت

داده‌های رسمی و مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در نیمه اول سال ۱۴۰۲، رکود اصلی‌ترین بازیگر حوزه مسکن بود.
تصویر بازار مسکن به خواب زمستانی رفت

به گزارش سایت خبری پرسون، آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تعداد صدور پروانه‌های ساخت در بهار ۱۴۰۲ حاکی از رکود در ساخت و افت تعداد ساخت واحدهای مسکونی نسبت به فصل قبل است. اما دلیل این رکود در ساخت و ساز چیست و چه تاثیری بر بازار مسکن دارد؟

بازار مسکن و تمام حوزه‌های وابسته به آن در حالی پا به سال ۱۴۰۲ گذاشتند که در سال‌های گذشته افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده بودند. همچنین پیچ و خم مسیر بازار املاک به‌ویژه از سال ۹۷ به بعد باعث شده بود تعداد زیادی از فعالان، عطای کسب سود و خرید ملک را به لقای آن ببخشند و از این بازار خارج شوند.

با این وجود بر اساس گفته مشاوران املاک تا پایان سال ۱۴۰۱، خرید و فروش مسکن کمابیش انجام می‌شد و گزارش‌های مرکز آمار ایران نیز حاکی از آن است که هر چند ساخت و سازها با دهه‌های گذشته قابل مقایسه نبوده، اما هر ماه افزایشی نسبی را تجربه کرده است؛ روندی که ورق آن در سال جاری برگشت.

تورم مصالح و رکود مسکن

داده‌های رسمی و مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در نیمه اول سال ۱۴۰۲، رکود اصلی‌ترین بازیگر حوزه مسکن بود. برخی مشاوران املاک می‌گویند ماه‌هاست معاملات قفل شده است و دیگر کمتر معامله‌ای در بازار صورت می‌گیرد.

گرانی و تورم مصالح ساختمانی در پی رشد تورم عمومی، اولین ضربه‌ای بود که بر بدنه ساختمان‌سازی در ایران وارد شد؛ این شرایط در حالی پیش آمد که بالا رفتن قیمت زمین و خانه نیز عملا خرید مسکن (به‌ویژه) نوساز را برای قشر بزرگی از مردم به رویا تبدیل کرد و قدرت خرید آن‌ها افت شدیدی داشت.

پس از آن، افزایش دستمزد کارگران و روند صعودی قیمت پروانه‌های ساخت نیز به عوامل قبلی اضافه شد و در نهایت حاشیه سود انبوه‌سازان بخش خصوصی را تا میزان چشمگیری کاهش داد و در نتیجه تمایل برای ساخت و ساز را از بین برد؛ بنابراین با وجود اینکه ساخت و ساز در سال‌های گذشته نیز وضعیتی نسبتا رکودی داشته است، اما در سال ۱۴۰۲ و در راستای سیاست‌های دولت برای کاهش التهابات حوزه مسکن باز هم چند پله عقب‌تر رانده شده است. اما رکود در ساخت وساز در مجموع چه تاثیراتی بر بازار مسکن دارد؟

منبع: ایسنا

544397