پرسون از افزایش قیمت ها گزارش می دهد؛

گرانی به پای مرغ رسید/ افزایش قیمت دل و جگر مرغ

مرغ به عنوان یکی از محصولات غذایی پر طرفدار در تمامی دنیا به حساب می آید، در ایران نیز این محصول غذایی بیشتر از ماهی و گوشت مورد استفاده قرار می گیرد، اما این روزها به دلیل گرانی مرغ سایر محصولات آن مانند پای و دل و جگر مرغ از این افزایش قیمت در امان نمانده اند.
تصویر گرانی به پای مرغ رسید/ افزایش قیمت دل و جگر مرغ

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها قیمت مرغ با نوسانات در مرز کیلویی 30 تا هزار تومان قرار دارد و این افزایش قیمت سایر محصولات غذایی که از تولید مرغ فراهم می شود و مشتریانی را برای خود دارد با افزایش قیمت مواجه کرده است.

طبق بررسی های خبرنگار حوزه اقتصادی پرسون از سطح بازار تهران پای مرغ که به عنوان کمترین مشتری را در بین محصولات مرغ داراست این روزها در بسته بندی های نیم کیلویی با قیمت ده هزار تومان معامله می شود، در حالی که این محصول در وزن یک کیلویی 20 هزار تومان است که خود مرغ کامل کیلویی 30 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

در این گزارش نگاهی انداخته ایم به قیمت های سایر محصولات مربوط به مرغ که در ادامه می خوانید:

گردن مرغ کیلویی ده هزار تومان

بال مرغ این روزها از خود مرغ گران تر شده است و کیلویی 35 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد، علت این امر هم مربوط به این است که بال مرغ برای تهیه غذای معروف ایرانی ها «جوجه» مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از فروشگاه های زنجیره ای در بزرگراه شهید باکری غرب تهران تمامی محصولات مرغ را عرضه می کند، در این فروشگاه گردن مرغ کیلویی 10 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد.

فروشنده این مجموعه به خبرنگار ما گفت: گردن مرغ برای تهیه سوپ استفاده می شود و شهروندان در این فصل که مصرف سوپ بالاست به دلیل سرمای هوا تهیه می کنند.

او ادامه داد: متاسفانه با افزایش قیمت مرغ این محصول مرغ که کمتر خریدار دارد نیز با افزایش قیمت مواجه شده است و این روزها کیلویی 10 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد.

این فروشنده در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه قیمت بال مرغ چند است؟ پاسخ داد: بال مرغ این روزها از خود مرغ گران تر شده است و کیلویی 35 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد، علت این امر هم مربوط به این است که بال مرغ برای تهیه غذای معروف ایرانی ها «جوجه» مورد استفاده قرار می گیرد.

دل و جگر به مرز 22 هزار تومان

سنگدان، دل و جگر مرغ از دیگر محصولات غذایی هستند که مورد استفاده برخی از خانواده های ایرانی قرار می گیرد، این روزها به دلیل افزایش قیمت مرغ این محصول نیز با افزایش قیمت مواجه شده است.

برای اینکه از قیمت این محصولات بیشتر با خبر شویم به میدان کشتارگاه تهران قلب بازار مرغ کشور مراجعه می کنیم، در این بازار دل، جگر و سنگدان مرغ از کیلویی 17 تا 22 هزار تومان موجود است، تفاوت قیمت ها به دلیل کیفیت آن ها است.

البته در بسیاری از فروشگاه ها این محصولات به شکل بسته بندی شده به فروش می رسد.

همچنین پای مرغ طبق گزارش های میدانی خبرنگار ما کیلویی 20 هزار تومان به فروش می رسد که در قالب بسته بندی 500 گرمی نیز 10 هزار تومان به فروش می رسد.

بخشی از پاهای مرغ های تولید شده در کشور به چین صادر می شود و بخشی از آن نیز در بازار و برای مصارف مختلف استفاده می شود که با گرانی مرغ تقاضا برای خرید پای آن افزایش یافته است.

فرمول قیمت دل و جگر مرغ

قیمت صادراتی آن بالاتر است و احتمال دارد با ‌قیمت مرغ در کشور برابری کند. این در حالی است که به دلیل کاهش هزینه‌های رسمی، قاچاق جگر ‌مرغ برای قاچاقچیان حتی باصرفه‌تر از صادرات رسمی است.

مهدی یوسفخانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در این خصوص گفت: فرمول محاسبه قیمت جگر، پا، دل مرغ در بازار معادل نصف قیمت مرغ است، به طوری که اگر مرغ کیلویی 30 هزار تومان باشد، ‌جگر آن کیلویی 15 هزار تومان است.

وی در باره اینکه قیمت در بازار سایر محصولات مرغ بیشتر از نصف قیمت مرغ در نظر گرفته نمی شود، افزود: قیمت صادراتی آن بالاتر است و احتمال دارد با ‌قیمت مرغ در کشور برابری کند. این در حالی است که به دلیل کاهش هزینه‌های رسمی، قاچاق جگر ‌مرغ برای قاچاقچیان حتی باصرفه‌تر از صادرات رسمی است.

این مقام صنفی عنوان کرد: قاچاق جگر مرغ بیشتر به روسیه و کشورهای آسیای میانه انجام می‌شود، زیرا این ماده ‌غذایی در این کشورها طرفداران زیادی دارد و در رستوران‌های این کشورها مورد مصرف قرار می‌گیرد.

گزارش از: محمد خادمی

368318