کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

کاهش 10 درصدی قیمت ها محقق نشد؛

وعده‌ پوچ وزیر دولت سیزدهم!

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ضمن اعلام این موضوع که کاهش ۱۰ درصدی قیمت سه محصول پرمصرف لبنی در مقیاس ملی به علت‌عدم همراهی شبکه فروشگاهی امکان‌پذیر نشده است از مسئولان درخواست کرد که امکان توزیع مستقیم سه قلم کالای لبنی و یا قرار دادن در سبد معیشت کالا را فراهم و وزارت صمت شبکه عرضه مستقیم کالا را به انجمن صنایع لبنی معرفی کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: میزان تولید زعفران در کشور حدود ۴۰۰ تن است و از آنجایی که این محصول بیشتر جنبه گیاهی دارد در داخل کشور مصرف زیادی نداشته و قسمت اعظم آن صادر می‌شود.
در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد؛

اعلام قیمت رسمی ۲۰ کالای اساسی ظرف ۲۴ ساعت آینده

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد قیمت ۲۰ کالای اساسی ظرف ۲۴ ساعت آینده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با همکاری سایر نهادهای مرتبط محاسبه شود.
معاون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در خصوص کاهش نرخ محصولات لبنی، بیان کرد: با واحد‌های تولیدی مکاتبه کردیم و اعلام کردیم قیمت‌ها باید بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی باشد و در توزیع این سه قلم محصول لبنی مشکلی وجود ندارد.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه نخل‌ها سرمایه‌های کشورند و باید از آنها صیانت کنیم، گفت: اگر کم آبی یا شوری آب علت فروش نخل بوده باید برای آن چاره‌ای اندیشید و قطعا با کندن درختان و فروش آن به کشورهای دیگر مشکلی حل نخواهد شد.
عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران ضمن انتقاد از افزایش قیمت بی رویه زعفران در یک ماه اخیر گفت: از این افزایش قیمت‌ها سود ناچیزی به کشاورزان می‌رسد و منافع کلان آن به جیب کسانی می‌رود که در انبارهای چندتنی، زعفران ها را دپو کرده‌اند.
رییس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: متاسفانه باید این خبر را تایید ‌کنم صادرات نخل از ایران به‌ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در شهرهای جنوبی کشور به‌ویژه بوشهر، صورت گرفته است و هنوز هم ادامه دارد.

نماینده ادوار مردم دشتستان در مجلس با تایید قطع درختان دشتستان و صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: این اقدام به دلیل عدم تعیین آب مورد نیاز و خشکسالی در منطقه صورت گفت و با مجوز جهاد کشاورزی استان به صورت قانونی صادر شده است.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران خاطر نشان کرد: قیمت گوجه فرنگی در سال جاری ۴۰۰ درصد گران شد این در حالیست که قیمت رب گوجه فرنگی حداقل ۱۰۰ درصد گران شد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، خاطر نشان کرد: واحدهای قرنطینه پیش از اینکه محموله وارد کشور شود آنها را چک می‌کند. همچنین محموله‌ها هم پیش از خروج از کشور مبدا گواهی سلامت دریافت می‌کند و هم بعد از ورود به کشور مقصد؛ بنابراین احتمال اینکه این سم از ابتدا در محموله وجود داشته باشد ضعیف است و ایجاد آن در بنادر تقویت می‌شود.
قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی در مغازه های سطح شهر تهران ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان و در میادین میوه و تره بار ۴۳ هزار تومان است.

عابدی: خشکسالی و افزایش قیمت خوراک ماهی عامل موثر گرانی های اخیر

علت افزایش قیمت ماهی چیست؟/ عمده فروشان مخالف صددرصد گرانی ها!

بررسی‌ها نشان می‌دهد، با وجود کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان، شاهد سیر صعودی قیمت ماهیان آبزی‌پروری به ویژه انواع دریایی در سطح کشور هستیم.
در حالی تا دو هفته دیگر ممنوعیت چهارماهه فصلی واردات برنج به پایان می‌رسد که همچنان حدود ۱۵ هزار تن برنجی که از مدت ها قبل از ممنوعیت در گمرک مانده و به لحاظ زمانی و ثبت سفارش امکان ترخیص دارد به دلیل عدم تامین ارز ترخیص نشده است، اما در مقابل ده‌ها هزار تن برنجی که بعد از ممنوعیت آمده و از نظر قانونی نمی‌تواند ترخیص شود، دارای کد رهگیری بانک است.
وزیر جهاد کشاورزی:

بحران آب استان سمنان جدی است!

سمنان- وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان سمنان کم آب بوده و با بحران جدی مواجه است، گفت: رفع مشکلات آب و همچنین نهاده‌های دامی از عمده مسائل مرتبط با این استان است.