کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد که مرغ منجمد از کیلویی ۲۵ هزار تومان، با قیمت مصوب کیلویی ۲۰ هزار تومان در میادین میوه و تره بار در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گندم مورد نیاز کشور تأمین شده است، گفت: با برنامه‌ریزی‌ خوب، خرید خارجی گندم از اردیبهشت‌ماه آغاز شده و گندم‌های خریداری شده به تدریج وارد کشور می‌شود. مردم وفور کالاها(گندم و آرد) را از تولیدات واحدهای صنفی مشاهده کنند.
رئیس اتحادیه بار فروشان، صادرات و افزایش هزینه‌های تولید را عوامل افزایش قیمت گوجه فرنگی اعلام کرد.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه امکان ثبت سفارش واردات برنج دیروز رسما ابلاغ شده است، گفت: از ۱۵ آذر واردات برنج از سر گرفته می شود و بازار برنج خارجی به تعادل می رسد.

دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر ایران با اشاره به اینکه حداکثر قیمت شکر یک کیلوگرمی برای مصرف کننده نهایی ۱۶ هزار تومان است، گفت: حداقل تا تابستان ۱۴۰۱ نیازی به واردات شکر نداریم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور با بیان اینکه بازار میوه و کالاهای اساسی ارتباط مستقیمی با وزارت جهاد دارد گفت: آقای ساداتی‌نژاد دارای روحیه انقلابی و جهادی است به همین جهت مردم و نمایندگان از این عضو کابینه انتظار دارند که نظارت جدی این موضوع داشته باشد.
به رغم افزایش عرضه جوجه یکروزه قیمت این نهاده مهم تولید مرغ، همچنان تا دو برابر قیمت مصوب است. کارشناسان، شرایط بازار جوجه یکروزه را فراونی اما گرانی توصیف می‌کنند.

کوچک شدن قالب پنیر در برخی برندها این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا تولیدکنندگان این محصولات اقدام به کم فروشی می‌کنند یا اتفاقی دیگری در این بین رخ می‌دهد؟ سوالی که یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع لبنی توضیحاتی در خصوص آن ارائه کرد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با همکاری وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی می توانیم صادرات محصولات کشاورزی و تعامل با همسایگان را افزایش دهیم و تبدیل به هاب کشاورزی تجاری در منطقه شویم.

پرسون از افزایش قیمت ها گزارش می دهد؛

گرانی به پای مرغ رسید/ افزایش قیمت دل و جگر مرغ

مرغ به عنوان یکی از محصولات غذایی پر طرفدار در تمامی دنیا به حساب می آید، در ایران نیز این محصول غذایی بیشتر از ماهی و گوشت مورد استفاده قرار می گیرد، اما این روزها به دلیل گرانی مرغ سایر محصولات آن مانند پای و دل و جگر مرغ از این افزایش قیمت در امان نمانده اند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران شرایط تامین نهاده‌های دامی را همچنان نامطلوب عنوان کرد و گفت: دولت باید برای این مساله تدبیر جدی بیندیشد.

قیمت رب گوجه فرنگی در بازار در حالی سیر صعودی دارد که ۲۰ روز پیش هر قوطی رب گوجه ۸۰۰ گرمی ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان بود.
رییس هیات مدیره کانون صنعت زنبور عسل کشور خاطر نشان کرد: حذف استاندارد اجباری بر تولید عسل باعث توقف صادرات عسل شد.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: تفاوت میزان تقاضا نسبت به تامین جوجه یک روزه در بازار زیاد است. اما برنامه ریزی‌هایی در مدیریت تقاضا انجام شده است که امیدواریم تناسبی در این بازار هم ایجاد شود، در نتیجه امیدواریم در آبان ماه کمبود تولید مرغ نیز جبران شود.