کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران در گفت‌وگو با پرسون:

مردمی کردن اقتصاد روستایی رویکرد دولت جدید برای توسعه روستاها

سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران در تلاش است که با تقویت تعاونی‌های روستایی، تشکل‌های مردم نهاد و نظام‌های بهره‌برداری که با محوریت مردم عزیز روستایی در مناطق مختلف کشور ایجاد می‌شود، تسهیل‌گری کسب و کار آن‌ها، برداشتن موانع برای تولید و بازاریابی و بازارسازی آن‌ها به جنبه مردمی و عدالت محور اقتصاد روستایی جامه عمل بپوشاند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، افزایش میزان ضایعات به‌ویژه در محصولات کشاورزی را در حقیقت تضییع آب‌های زیرزمینی و قابل شرب می‌داند و می‌گوید: اصلاح الگوی کشت در این راستا و تولید با فناوری‌های نوین و استفاده از محصولات کم آب باید به‌طور ویژه در دستور کار قرار گیرد و برای آن برنامه‌ریزی کرد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به وقوع خشکسالی و شرایط اقتصادی علاقه مندیم طرحی اجرا شود تا نهاده های دامی از قبیل جو و خوراک دام به صورت امانی به دامداران اختصاص و تحویل داده شود.
در سال 97 تنظیم بازار از طریق واردات محصول نهایی یعنی گوشت قرمز سبب متضرر شدن دامدارانی شد که نهاده‌ها را با قیمت گزافی از بازار تأمین کرده و با گوشت بی‌کیفیت و ارزان‌تر خارجی رقابت می‌کردند.
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: برای کاهش قیمت محصولات لبنی درصد خاصی را تعیین نکردیم و صرفا این موضوع را از اتحادیه فرآورده‌های لبنی درخواست کردیم که برای حمایت از اقشار ضعیف، قیمت‌ها تغییر کند.
شناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان این‌که از ۴۲۰ هزار تن محصولات سر درختی باغات استان، ۳۰ هزار تن انواع محصولات خشکباری از سرجمع باغات استان بدست آمده است، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر هیچ واحدی در خصوص تولید محصولات خشکباری فعالیت ندارد و تمامی فرایند فراوری این محصول به همان روش سنتی انجام می‌گیرد.
سخنگوی انجمن لبنی گفت: سه محصول شامل ماست ساده ۲.۵ کیلوگرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده نایلونی ۹۰۰ گرمی مشمول کاهش 10 درصدی قیمت لبنیات می‌شوند.

نایب رئیس انجمن برنج از کاهش قیمت برنج در شمال کشور خبر داد و گفت: علی رغم کاهش قیمت برنج، خرید و فروشی انجام‌ نمی شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار علت افزایش قیمت موز را قانون واردات این محصول در قبال صادرات سیب دانست.
یکی از عوامل عقب ماندن کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران از روند طبیعی رشد و توسعه اقتصادی، نگاه نادرست سنتی و متعارف به کشاورزی و عدم درک اهمیت بالای آن در اقتصاد و امنیت کشور است؛ متأسفانه در حال حاضر هم برخی از مسئولین کشور تصور می‌کنند که با کشاورزی نمی‌توان ثروت جامعه را افزایش داد.
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران بیان کرد: برنج عنبر بو که در خطه جنوب کشور کشت می‌شود در بنکداری کیلویی 35 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و باکیفیت‌ترین برنج ایرانی کیلویی 45 یا 46 هزار تومان است.
ترمز افزایش قیمت کالاهای اساسی گویا با تغییر دولت نیز قصد کشیده شدن ندارد و همچنان قیمت ها رو به افزایش قرار دارد، براساس مشاهدات تخم مرغ به عنوان مهم ترین محصول غذایی در سبد خانوار این روزها به مرز هرعدد 3هزار تومان نیز نزدیک شده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از ورود محموله کروکودیل سفارشی مشهد به کشور خبر داد و گفت: ۸۰ سر کروکودیل پرورشی در قالب نخستین محموله وارداتی از کشور مالزی به تهران رسید که در امروز و فردا برای پرورش و تکثیر به تنها مزرعه پرورش کروکودیل وارد مشهد می‌شود.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: ذرت مورد نیاز مرغداری‌ها از 1900 به 7 هزار تومان رسیده؛ بنابراین آنها خواستار اعلام قیمت جدید تخم مرغ هستند.