وزیر جدید از پس رفع مشکلات حوزه کشاورزی برمی‌آید؟

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باید در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شود و این در حالی است که در سال‌های اخیر شش تا هفت‌درصد با کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش مواجه بوده‌ایم.
تصویر وزیر جدید از پس رفع مشکلات حوزه کشاورزی برمی‌آید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدعلی نیکبخت، توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد تا بعد از ساداتی‌نژاد، اکنون او وزیر جهاد کشاورزی باشد اما به نظر می‌رسد نیکبخت مسیر ساده‌ای را پیش رو ندارد و مشکلات بسیاری را باید چاره کند.

منصورعلی زارعی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای نیکبخت فردی میدانی است و در برنامه‌ای که ارائه داد، چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی را به طور کامل بیان شناسایی کرده و راهکارهایش را گفته است. به هر حال اکنون وزارت جهاد کشاورزی با مشکلات زیادی روبه‌رو است؛ تولید کم است، قیمت تمام‌شده تولید و قیمتی که دست مصرف‌کننده می‌رسد تفاوت زیادی دارد، عرضه به درستی صورت نمی‌گیرد و نظارت بر بازار هم خوب نیست. در بحث منابع طبیعی از جمله آب و خاک هم مشکل داریم. باید آب مدیریت شود و خاک هم همین‌طور».

او در پاسخ به این پرسش که چرا بخشی از محصولات کشاورزی و دام‌پروری در سال‌های اخیر با افزایش قیمت بالایی مواجه شدند، بیان کرد: «بخشی از قیمت‌های دام و طیور به دلیل غذای آنها که معمولا از خارج وارد می‌شود، متأثر از نرخ ارز است و نمی‌شود این‌طور گفت که نوسانات ارزی بر بخش کشاورزی و دامپروی هیچ تأثیری نداشته است. البته دولت ارز 28هزار تومانی که قبلا نام ارز نیمایی داشت را تخصیص می‌دهد اما نظارت بر بازار و کنترل هزینه تولید و ایجاد یک فاصله منطقی میان هزینه تمام‌شده تولید و هزینه خرید از سوی مصرف‌کننده هم باید در نظر گرفته شود. مثلا قیمت نهایی تولید می‌شود پنج هزار تومان اما وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، 30هزار تومان شده است که این تفاوت منطقی نیست که هم دولت و هم تشکل‌های صنفی و به خصوص تعاونی‌ها که به تولیدکننده تزدیک‌تر هستند باید این موضوع را پیگیری کنند».

این نماینده مجلس ادامه داد: «در اینجا مهم تولید است؛ این سخن به معنای آن نیست که مصرف‌کننده مهم نیست؛ بلکه تولیدکننده و مصرف‌کننده مکمل هم هستند اما اگر تولید کم باشد، هزینه تولید بالا می‌رود و وقتی چنین شود مصرف هم کم می‌شود که در این شرایط هم تولیدکننده ضرر می‌کند و هم سلامتی مردم در خطر می‌افتد زیرا اگر لبنیات در سفره مردم کم شود یا گوشت قرمز و سفید کم مصرف شود، مردم باید در صف داروخانه‌ها بایستند. پس دولت باید از تولید حمایت کند و البته قدرت خرید مردم را بالا ببرد تا بتوانند با قیمتی منطقی خرید کنند».

او همچنین تصریح کرد: «نباید حوزه تولید را رها کرد و با قیمت‌گذاری دستوری ادامه مسیر داد. وقتی مصرف‌کننده توانایی خرید نداشته باشد و هزینه تولید هم زیاد باشد، قیمت دستوری چه فایده‌ای دارد؟ رهبر انقلاب فرموده‌اند که باید 90درصد محصولات غذایی در کشور تهیه شود که یعنی باید تولید به شدت بالا برود و مسئولیت این موضوع با وزارت جهاد کشاورزی است. باید در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شود و این در حالی است که در سال‌های اخیر شش تا هفت‌درصد با کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش مواجه بود‌ه‌ایم. همچنین باید سعی کنیم جوانان را تشویق به امر کشاورزی کنیم زیرا اکنون میانگین سن کشاورزان بالای 50سال است».

زارعی در پایان گفت: «به هر صورت من نسبت به عملکرد آقای نیکبخت خوش‌بین هستم. او 30سال سابقه کار در حوزه جهاد کشاورزی را دارد و از بدنه جهاد آمده است و با درد کشاورزان آشناست. او به صورت میدانی کار کرده است و اکنون در برنامه‌اش هم مشکلات را شناسایی کرده است و هم راهکار ارائه داده است که امیدوارم بتواند از پس رفع مشکلات زیادی که پیش رو دارد، برآید».

نامه نیوز

490344