کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه طرح ممیزی مراتع از سال ۵۹ آغاز شد و این طرح برای ۹۰ درصد از مراتع کشور انجام شده است، گفت: تا پایان سال جاری اجرای طرح مذکور تمام می‌شود.

از دارو و مسکن تا مواد غذایی؛

آقای وزیر! از بازار خبر دارید؟

گرانی در تمام حوزه‌ها از دارو و مسکن گرفته تا مواد غذایی اظهر من الشمس است اما این گرانی در برخی از قسمت‌ها باعث شده که سلامت مردم به خطر بیفتد. گرانی بیش از حد لبنیات از همان قسمت هاست که مردم دیگر توانایی خرید آن را ندارند و در واقع به کالایی لوکس در سفره‌های کوچک شده مردم تبدیل شده است.
نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی از دولت خواست در تامین و توزیع نهاده‌های دامی و نیز ایجاد آرامش و ثبات در بازار جوجه یک روزه تمهیدات لازم را به عمل آورد.

سازمان خواروبار جهانی در گزارشی تاکید کرده هرچه دمای کره زمین بالاتر رود، عملکرد بالقوه و بالفعل بذور کشاورزی کاهش می‌یابد.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز نسبت به یک هفته تا ۱۰ روز گذشته تغییر چندانی نداشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از ابلاغ دستورالعمل خرید حمایتی زعفران خبر داد و گفت: ۹۴ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود اما سهم ما از بازار این محصول تنها ۵ درصد است.

بعد از هشدارهایی که در رابطه با دپو و عدم ترخیص نهاده‌های دامی در گمرکات شمال کشور اعلام شده بود تازه‌ترین خبرها از فاسد بودن حدود ۵۰۰۰ تن ذرت دامی و آلودگی آن به آفلاتوکسین حکایت دارد.
پس از دستور رئیس‌جمهور برای تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار، در گام نخست بازار لبنیات که در یک سال گذشته با نوسان زیادی همراه بود، تا حدودی از تب و تاب افتاد و قیمت سه محصول لبنی 10 درصد کاهش یافت.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: قیمت هر شانه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار ۴۳ هزار تومان است.

محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، درباره دلایل روی دادن یکباره مشکلات واردات و تولید نهاده های دامی در دو سال آخر دولت روحانی توضیح داد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: امسال به شدت از نظر میزان بارندگی دچار مشکل هستیم و کشاورزان زیادی از این حیث آسیب دیدند که سعی داریم با مطرح کردن راهکارهایی در تسهیل رفع مشکلات آنها اقدامات لازم صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران در گفت‌وگو با پرسون:

مردمی کردن اقتصاد روستایی رویکرد دولت جدید برای توسعه روستاها

سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران در تلاش است که با تقویت تعاونی‌های روستایی، تشکل‌های مردم نهاد و نظام‌های بهره‌برداری که با محوریت مردم عزیز روستایی در مناطق مختلف کشور ایجاد می‌شود، تسهیل‌گری کسب و کار آن‌ها، برداشتن موانع برای تولید و بازاریابی و بازارسازی آن‌ها به جنبه مردمی و عدالت محور اقتصاد روستایی جامه عمل بپوشاند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، افزایش میزان ضایعات به‌ویژه در محصولات کشاورزی را در حقیقت تضییع آب‌های زیرزمینی و قابل شرب می‌داند و می‌گوید: اصلاح الگوی کشت در این راستا و تولید با فناوری‌های نوین و استفاده از محصولات کم آب باید به‌طور ویژه در دستور کار قرار گیرد و برای آن برنامه‌ریزی کرد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به وقوع خشکسالی و شرایط اقتصادی علاقه مندیم طرحی اجرا شود تا نهاده های دامی از قبیل جو و خوراک دام به صورت امانی به دامداران اختصاص و تحویل داده شود.
در سال 97 تنظیم بازار از طریق واردات محصول نهایی یعنی گوشت قرمز سبب متضرر شدن دامدارانی شد که نهاده‌ها را با قیمت گزافی از بازار تأمین کرده و با گوشت بی‌کیفیت و ارزان‌تر خارجی رقابت می‌کردند.
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: برای کاهش قیمت محصولات لبنی درصد خاصی را تعیین نکردیم و صرفا این موضوع را از اتحادیه فرآورده‌های لبنی درخواست کردیم که برای حمایت از اقشار ضعیف، قیمت‌ها تغییر کند.