کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران گفت: قیمت گوشت با توجه به افزایش هزینه‌های تولید باید کیلویی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان باشد تا تولیدکننده حداقل ضرر نکند.
یک مقام مسئول با بیان اینکه ادعای معدوم سازی فلفل‌های ایرانی توسط جمهوری آذربایجان در دست بررسی است، گفت: تاکنون هیچگونه مستنداتی در این زمینه به ما ارائه نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه به ۱۰ هزار تومان رسیده است اضافه کرد: : متأسفانه اراده لازم بر برخورد با واحدهای مرغ مادر متخلف و دلال بازی موجود در بازار جوجه وجود ندارد.
در سال 1379 سه میلیون و هشتصد هزار تن برداشت چغندر قند داشتیم. اما در سال 95 به پنج میلیون و پانصدهزار تن رسید. جالب است بدانیم در سال‌های 54 و 53 یعنی چهار سال قبل ازانقلاب همین میزان برداشت را داشتیم که در یک دوره افول مجددا بعد از سال‌ها، به تناژ تولید قبل از انقلاب رسیدیم.
رییس اتحادیه بارفروشان با اشاره به گرانی لیمو شیرین در بازار دلیل این افزایش قیمت را تولید کم و سرمازدگی عنوان کرد.
محصولات کشاورزی همواره نقش مهمی در سلامت و بهبود شرایط زندگی انسان‌ها داشته‌اند و مصرف روزانه آن می‌تواند تاثیر مثبتی بر جلوگیری از بروز بیماری‌ها داشته باشد، در این بین شرایط کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی از اهمیت بالایی در سلامت نهایی آن دارد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت:براساس پیش بینی اولیه قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان نخواهد رسید و خیلی پایین‌تر از این عدد خواهد بود. صرفا این اعداد گمانه زنی بوده و پیش بینی ما کمتر از ۶۵ هزارتومان است.
یک مقام صنفی در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

گرانی در ایستگاه بذرمحصولات کشاورزی

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی گفت: هزینه کرایه حمل و نقل کالا در سال های اخیر چهار برابر افزایش قیمت داشته و موجب بالا رفتن قیمت تمام شده مواد اولیه کشاورزی از جمله کود، سهم و بذر شده است؛ البته ناگفته نباشد کمبود مواد اولیه کشاورزی در کشور وجود ندارد.
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: از ابتدای سال تا شهریورماه سال جاری قیمت شکر ۹۰ درصد افزایش داشت. البته از شهریور ماه تا کنون نیز چندین بار قیمت شکر دستخوش تغییرات شده است.
برای کنترل قیمت‌ها و حفظ آرامش بازار؛

توزیع سراسری ۱۰۰ هزارتن برنج وارداتی

شرکت بازرگانی دولتی ایران در راستای اجرای تصمیمات قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی ۱۰۰ هزار تن انواع برنج وارداتی را با هدف حفظ آرامش بازار، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کنترل قیمت این محصول در بازار در سرتاسر کشور توزیع می‌کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در حال حاضر، بازار های هدف ما به چهار کشور همجوار نظیر عراق و افغانستان محدود شده که اگر این کشورها نیز به سامانی برسند، مقررات و ضوابط بهداشتی و غذایی خود را ارتقاء دهند، صادرات ایران به این کشورها نیز با محدودیت مواجه خواهد شد.
برخی مباحث مربوط به شیطنت‌های سیاسی را مطرح می‌کنند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز این مسأله را رد نمی‌کنند اما این مسئولان در عین حال بر هوشیارانه تر عمل کردن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی تاکید دارند و می‌گویند نباید بهانه به دست دیگران داد.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه تصمیمات بسیار خوبی برای جبران خسارت ها در مناطق سیل زده اتخاذ شده است، تصریح کرد: پس از جمع بندی های نهایی از میزان خسارت ها در هیات دولت، اعتبارات لازم برای کمک به مردم آسیب دیده سریعا اختصاص می یابد.
درحالی که شایعاتی پیرامون کمبود عرضه روغن منتشر شده، این موضوع از سوی رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ داران و فروشندگان مواد پروتئینی رد شد.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مرغ ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین ماده غذایی در سبد پروتئینی خانوارهاست و باید تلاش شود این محصول استراتژیک بر سر سفره‌های مردم باقی بماند.