افزایش ۱۰ درصدی قیمت تمام شده مواد غذایی با تصمیم سازمان استاندارد

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی درباره افزایش قیمت کالا توضیحاتی ارائه داد.
تصویر افزایش ۱۰ درصدی قیمت تمام شده مواد غذایی با تصمیم سازمان استاندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن نقاشی با انتقاد از طرح سازمان ملی استاندارد و وضع محدودیت‌های جدید در درج برند و نام تجاری شرکت‌ها، گفت: مسئولان پیش از تصمیم‌گیری و تصویب مصوبات چندان به دیدگاه کارشناسی تولیدکنندگان و تشکل‌ها توجه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه قیمت بسته‌بندی مواد غذایی و مواد اولیه روزانه افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: بسیاری از کارخانه‌ها از ماه‌ها قبل لیبل‌ها را تهیه کردند و این تصمیمات یک‌شبه چیزی جز افزایش نگران‌های تولیدکنندگان به همراه ندارد.
نقاشی با اشاره به تجربه لیبل‌های سلامت رنگی از سوی سازمان غذا و دارو، گفت: حدود 12 سال پیش سازمان غذا دارو تولیدکنندگان را موظف کرد که در یک بازه زمانی لیبل سلامت‌های رنگی در بسته‌بندی مواد غذایی را رعایت کنند. تشکل‌ها برای اینکه این مصوبه به تعویق بیفتد تلاش زیادی کردند چراکه بسیاری از کارخانه لیبل‌ها چاپ شده زیادی در انبارها داشتند. به نظر می‌رسد همین تجربه دوباره با طرح سازمان ملی استاندارد تکرار شود.
به گفته دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی؛ تجربه نشان داده است که نمی‌توان انتظار داشت که طرح‌های این چنینی در یک بازه زمانی مشخص اجرا شود؛ اشخاصی که چنین طرح‌هایی را تدوین می‌کنند بدون تردید هیچگونه آشنایی با روند تولید ندارند.
وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد مزایایی این طرح را تشریح کند، گفت: برخی از تولیدکنندگان برای چاپ سلفون و لیبل تسهیلات از بانک‌ها دریافت کردند و اگر بنا باشد که دیگر از آن لیبل‌ها استفاده نکنند و آنها را دور بریزند ضررهای زیادی متوجه آنها می‌شود.
نقاشی تاکید کرد: جریان‌های مخالف تولید درکشور باقوت بیشتری برای ضربه زدن به تولیدکنندگان ورود کرده‌اند. واحدهای تولیدی خرد از پس تامین هزینه‌های چون انرژی، خرید مواد اولیه و .... برنمی‌آیند در نهایت از چرخ تولید حذف خواهند شد و واحدهای بزرگ نیز با مصوبات یک شبه روند تولیدشان مختل می‌شود.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران تحمل آزمون و خطا مصوبات را ندارد، افزود: شایسته است از تجربیات سایر کشورها استفاده کنیم و نخواهیم هر طرحی را ابتدا خود آزمون کنیم.
همچنین در این رابطه عبدالنبی جرک عضو هیات مدیره فدراسیون صنایع غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه تولیدکنندگان برندهای مواد غذایی از ماه‌‌ها پیش اقدام به خریداری لیبل و قوطی‌ها با درج نام برند خود کرده‌اند، افزود: تولیدکنندگان مواد غذایی تک محصولی نیستند و هر واحد تولیدی حداقل چند محصول را تولید و از ماه‌ها قبل لیبل‌ها و قوطی‌ها را خریداری و انبار می‌کند.
این فعال اقتصادی تاکید کرد: این روزها تولیدکنندگان در تامین حامل‌های انرژی به خصوص برق، مواد اولیه و .... با چالش‌های جدی مواجه هستند این در حالیست که دولت بر موضوعاتی اصرار دارد که مشکل را از پیش روی تولید برنمی‌دارد بلکه روند تولید را دشوارتر می‌کند.
وی هزینه چاپ یک لیبل را حدود 146 هزار تومان چاپ می‌کند، افزود: دور ریختن لیبل‌های چاپ شده از سوی تولیدکنندگان به معنی دورریز حجم قابل توجهی از سرمایه آنها که این مهم در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.
جرک با بیان اینکه چاپ لیبل‌های مجدد 10 تا 8 درصد بر قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد، گفت: قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر ضرورتی برای اجرای مصوباتی که در نهایت به افزایش نرخ محصولات منتهی می‌شود وجود ندارد.
به گفته این فعال اقتصادی؛ درج نام برند به نوعی شناسنامه آن محصول محسوب می شود و منطقی برای حذف آن نمی‌توان در نظر گرفت.
اخیرا سازمان ملی استاندارد ابلاغیه‌ای را به تولیدکننده‌های مواد غذایی کشور و استان لاهیجان و گیلان ابلاغ کرده است که بر طبق آن برندهای معروف مواد غذایی و خوراکی در درج برند و نام تجاری خود با محدودیت‌های جدی مواجه شده‌اند.
بر طبق بند 5 این ابلاغیه؛" درج نام و نوع فرآورده مطابق با استاندارد ملی و به‌صورت مشخص با فونت یکسان و بزرگ‌تر از برند تجاری و سایر مشخصات اسمی اظهارشده" بیش‌از همه موارد و بندها توانسته است موجب صدای اعتراض تولیدکنندگان را فراهم کند. زیرا تولیدکنندگان تبلیغات و جعبه‌های بسته بندی محصولات خود را از قبل تهیه و در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند.
منبع: ایلنا

407127