خسارت ۱۰۰ میلیارد ریالی بارندگی‌ها به بخش کشاورزی ساوه

معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی شهرستان ساوه از خسارت ۱۰۰ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.
تصویر خسارت ۱۰۰ میلیارد ریالی بارندگی‌ها به بخش کشاورزی ساوه

به گزارش سایت خبری پرسون، محمودرضا خلیلی با اشاره به وقوع بارش بطور متناوب در بخش نوبران ساوه اظهار کرد: بارش‌های تابستانه از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده و تا شب گذشته بطور متناوب ادامه داشته است که بیشترین خسارت به حوزه کشاورزی مربوط به بخش نوبران در پی باران بامداد روز جمعه بوده است.

وی افزود: در جریان این بارش‌ها به ۵۵ هکتار از صیفی جات، ۱۰ هکتار یونجه، ۶ هکتار ذرت علوفه‌ای، پنج هکتار چغندر و ۱۴۰۰ هکتار گندم دیمی بخش نوبران خسارت وارد شد که ارزش ریالی خسارت وارده در مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

خلیلی افزود: در این بارش‌ها افزون بر دو کیلومتر از انهار سنتی در روستاهای کوهپایه‌ای به دلیل انباشت گل و لای و احتمالا اشیائی که سیل بهمراه آورده مسدود شده که نیاز به لایروبی و مرمت دارد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بارش‌های اخیر منجر به بروز خسارت به بخش کشاورزی بخشی از اراضی منطقه نوبران شده است، اما در مجموع این بارش‌ برای بخش کشاورزی شهرستان ساوه مفید بود چرا که منجر به شستشوی درختانی شد که کیفیت آنها به دلیل خاکگرفتگی برگ کاهش پیدا کرده بود.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی ساوه با اشاره به اینکه هیچ بارش موثری در بخش مرکزی ساوه گزارش نشده است، افزود: از آنجاکه بخش عمده‌ای از باغات انار این شهرستان در بخش مرکزی قرار دارد بارش تابستانه در انارستان‌های این منطقه نیز مفید خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به حاکم بودن جبهه هوای گرم در تابستان امسال گفت: گرمای بالای هوا کشت محصولات کشاورزی نظیر طالبی و انواع صیفی جات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عمر بوته را کاهش خواهد داد و دوره اقتصادی باردهی را مثلا از ۶۵ روز به ۵۵ کمتر کرده و موجب کاهش عملکرد بوته می‌شود.

منبع: ایسنا

408612