کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

دبیر اجرایی سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: قیمت‌ تن ماهی نسبت به سال‌‌ گذشته بیش از 100 درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است همین مسئله باعث کاهش مصرف تن در بین مردم شده است.
گزارش میدانی پرسون از گرانی یک کالای اساسی؛

برنج کیلویی 80/000 تومان/ قیمت گذاری روزانه شده است

برنج به عنوان مهم ترین و اساسی ترین کالاهای اساسی هموطنان مان به حساب می آید که این روزها به دلایل نامعلومی به مرز 80 هزار تومان در هر کیلو رسیده است.
رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به زمزمه‌های افزایش نرخ گوشت در ماه‌های پایان سال، گفت: برخی مافیا عرضه گوشت گرانی‌های اخیر نرخ گوشت را به صادرات دام ارتباط می‌دهند که باید بگویم که صادرات معلول گرانی‌های اخیر نیست.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به دلایل گرانی این نوع گوشت در بازار علت گرانی آن را اختلال در حمل و نقل به دلیل بارندگی‌های اخیر می‌داند.
با توجه به مشکلات اقتصادی و دسترسی نه چندان آسان قریب 60 میلیون ایرانی به کالاهای اساسی و گرانی‌کالاها، دولت درصدد برآمد که از طریق توزیع نظام مند کالاهای اساسی، به ویژه مواد خوراکی ضروری مانند مرغ، روغن و برنج، از دامنه این مشکل بکاهد که رضایتمندی مردم را به همراه داشته است.
دولت سیزدهم دستور داده تا کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی به طور هوشمند توزیع شود. سیاست دولت جدید قیمت‌‌گذاری دستوری کالاهاست. با این حال عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان تهران از توزیع رانت در بازار میوه شب عید خبر داده است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران گفت: قیمت گوشت با توجه به افزایش هزینه‌های تولید باید کیلویی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان باشد تا تولیدکننده حداقل ضرر نکند.
یک مقام مسئول با بیان اینکه ادعای معدوم سازی فلفل‌های ایرانی توسط جمهوری آذربایجان در دست بررسی است، گفت: تاکنون هیچگونه مستنداتی در این زمینه به ما ارائه نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه به ۱۰ هزار تومان رسیده است اضافه کرد: : متأسفانه اراده لازم بر برخورد با واحدهای مرغ مادر متخلف و دلال بازی موجود در بازار جوجه وجود ندارد.
در سال 1379 سه میلیون و هشتصد هزار تن برداشت چغندر قند داشتیم. اما در سال 95 به پنج میلیون و پانصدهزار تن رسید. جالب است بدانیم در سال‌های 54 و 53 یعنی چهار سال قبل ازانقلاب همین میزان برداشت را داشتیم که در یک دوره افول مجددا بعد از سال‌ها، به تناژ تولید قبل از انقلاب رسیدیم.
رییس اتحادیه بارفروشان با اشاره به گرانی لیمو شیرین در بازار دلیل این افزایش قیمت را تولید کم و سرمازدگی عنوان کرد.
محصولات کشاورزی همواره نقش مهمی در سلامت و بهبود شرایط زندگی انسان‌ها داشته‌اند و مصرف روزانه آن می‌تواند تاثیر مثبتی بر جلوگیری از بروز بیماری‌ها داشته باشد، در این بین شرایط کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی از اهمیت بالایی در سلامت نهایی آن دارد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت:براساس پیش بینی اولیه قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان نخواهد رسید و خیلی پایین‌تر از این عدد خواهد بود. صرفا این اعداد گمانه زنی بوده و پیش بینی ما کمتر از ۶۵ هزارتومان است.
یک مقام صنفی در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

گرانی در ایستگاه بذرمحصولات کشاورزی

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی گفت: هزینه کرایه حمل و نقل کالا در سال های اخیر چهار برابر افزایش قیمت داشته و موجب بالا رفتن قیمت تمام شده مواد اولیه کشاورزی از جمله کود، سهم و بذر شده است؛ البته ناگفته نباشد کمبود مواد اولیه کشاورزی در کشور وجود ندارد.