کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: روزی که در زمینه بدهی به گندم‌کاران مصاحبه کردم حدود ۱۰.۵ هزار میلیارد به گندم‌کاران بدهی داشتیم که همان روز این مبلغ پرداخت شد. به زودی ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز بابت مطالبات جدید پرداخت می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره علت گرانی میوه‌های تابستانی گفت: ارقام نوبرانه مانند گیلاس و هلو و آلبالو تنها چند روز است که به بازار عرضه شده‌اند و بر این اساس هنوز کشف قیمت نشده‌اند اما معمولا میوه‌های نوبرانه تنها چند روز پس از عرضه با افت شدید قیمت مواجه می‌شوند.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور گفت: ما در مقایسه با سال قبل شاید هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش واردات داشتیم که از نظر ما یک تهدید خارجی و داخلی است که این موضوع را به دولت و جهادکشاورزی اعلام کردیم و منتظر تخصیص ارز برای واردات هستیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی همدان از وضعیت مطلوب همدان در تولید گندم خبر داد و گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود ۶۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم.
مقایسه قیمت ‌امسال نوبرانه‌ها با نرخ‌های سال گذشته نشان می‌دهد قیمت‌ها متعادل‌تر شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با ارسال نامه ای به رئیس جمهور نرخ خرید تضمینی ۱۵ هزار تومانی گندم را غیرکارشناسی دانست و خواستار برگزاری نشست مشترکی برای تعیین نرخ تضمینی گندم برای سال زراعی جاری شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با بیان اینکه حدود ۳ ماه بود که مجوز واردات دام از استان‌های غرب کشور به تهران داده نمی‌شد، گفت: در حال حاضر دو سه روز است که این مجوز داده شده و این موضوع می‌تواند باعث افزایش عرضه دام شود و ممکن است که روی قیمت‌ها هم تاثیر داشته باشد.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس پای کار است تا نرخ خرید تضمینی گندم افزایش یابد، گفت: دولت سیزدهم همواره حامی محرومان بوده و امیدوارم در این خصوص به نفع کشاورزان گام بردارد.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از افزایش حدود سه برابری بودجه امسال صندوق توسط دولت نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بیمه تکمیلی در سه استان به صورت آزمایشی، آغاز شده و در سایر استانها هم به اجرا درمی آید.
اگر امروزه با بحران کم آبی در ۷۵ درصد پهنه ایران مواجه شده ایم و ادامه زندگی در نیمی از فلات ایران غیرممکن شده است، ناشی از برنامه ریزی های غلط دهه های اخیر و نادیده گرفتن واقعیات اقلیمی و جغرافیایی ایران در اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی است.
با توافق میان دولت و دامداران، نرخ مصوب شیر خام افزایش می‌یابد. براساس اعلام رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، جلسات مربوط به اصلاح قیمت شیرخام بین نمایندگان تولیدکنندگان و سازمان حمایت برگزار و بر سر افزایش نرخ به هر کیلوگرم ۱۵هزار تومان توافق حاصل شده‌است.
وجود گذشت یک هفته از تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در شورای قیمت گذاری، هنوز قیمت این محصول استراتژیک به صورت رسمی اعلام نشده و برای بسیاری از کشاورزان سوال است که چرا قیمت جدید اعلام نمی‌شود؟
در سال گذشته بیش از ۵۷۲ هزار تن موز از کشورهای مختلف به ایران وارد شده است که گرچه از نظر وزنی با کاهش حدود پنج درصدی مواجه شده اما قیمت آن رشد ۴۰۰ درصدی داشته است.
مشاور وزیر اقتصاد گفت: به زودی زمینه ارزیابی از کیفیت نان، برخورد نانوایان و مقدار نان به ازای هر تراکنش مهیا خواهد شد تا ملاک تخصیص یارانه به نانوایی‌ها قرار گیرد.
معاون شرکت پشتیبانی امور دام گفت: کلیه تشکل ها و تولید کنندگان می‌توانند طبق سهیه ابلاغی، برای دریافت ذرت به بازارگاه مراجه کنند و با اعطای مجوز، سایر نهاده‌ها نیز به نرخ مصوب در این سامانه عرضه می‌شود.
رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: تعطیلات هفته‌های قبل و کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت‌ میوه‌ها و انواع صیفی‌ شده بود ولی از شنبه آینده در تمام اقلام میوه و صیفی افت قیمت خواهیم داشت، زیرا عرضه فراوان شده است.
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی درباره ادعای اتحادیه میهن درباره توافق درباره افزایش قیمت تخم‌مرغ گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و در صورتی که مرغداران هرگونه افزایش قیمتی داشته باشند به‌صورت تعزیراتی با آنها با برخورد می‌شود.