کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با اشاره به وعده وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر انجام پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات حوزه برنج، گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات موجود در این حوزه به واردات بی‌رویه انجام گرفته در سال ۱۴۰۱ باز می‌گردد.
احتمالا تا به اکنون برای شما باغداران عزیز نیز پیش آمده است که از درختان میوه در فصول مختلف سال میزان باردهی متفاوتی دریافت کرده باشید و همچنان به دنبال دلیل این موضوع هستید. اگر همچین دغدغه‌ای دارید توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب در کنار ما باشید.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: تولید جوجه یک روزه در فروردین ۱۰۷ میلیون جوجه، اردیبهشت ۱۱۳میلیون، خرداد ۱۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار، و تیرماه ۱۳۳میلیون بوده که با اعلام پشتیبانی خرید، می توان به افزایش این روند امیدوار بود.
قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تاریخ مصرف گوشت‌های منجمد مشخص است؛ مگر این‌که این گوشت تاریخ مصرف آن رو به پایان باشد برای همین ترخیص کردند که در این صورت باید سازمان‌های متولی با دقت این موضوع را بررسی کنند و حساسیت خاص و ویژه‌ای به خرج بدهند و رسیدگی به این موضوع به وجدان افرادی که قرار است در این کار نظارت کنند بستگی دارد.
زمانی که می­خواهید نهالی را برای باغ یا باغچه‌ی خود بخرید هزاران سوال در ذهن شما ایجاد می­شود، سوالاتی از قبیل از کجا بخرم؟ با چه قیمتی بخرم؟ چه نوع درختی و یا چه رقمی بخریم؟ چه کاری انجام دهم که نهال پس از کاشت خشک نشود؟ این سوالات و ده­ها سوال بی پاسخ دیگر که برای پاسخ دادن به آنها به دنبال فردی هستید که نسبت به پاسخ همه ی آنها آگاهی داشته باشد، اما اینجا یک سوال دیگر مطح می­شود از چه کسی بپرسم و اطلاعات بگیرم؟ پس در واقع می­توان گفت سوال آخر می­تواند اصلی­ترین سوال شما باشد، در این خبرنامه پاسخ همه ی پرسش­های شما را با معرفی مهم­ترین شاخص در زمان خرید و کاشت نهال پاسخ می­دهیم.
مهدی قمیشی، استاد دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز، درباره معیار استاندارد مصرف آب و تفاوت آن با میزان مصرف در ایران گفت: اصل مسئله این است که ما منابع آبی که در کشورمان داریم به‌طور متوسط از نظر هیدرولوژیک مقداری است که به همان میزان آب شیرین سالیانه داریم. بحث مقداری بارش‌ها نیست، مقدار بارش‌ها در کشور ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است، اما چقدر از آن قابل مصرف است؟ یعنی آنچه به عنوان آب چشمه و چاه در دسترس داریم یک زمانی از نظر تاریخی ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بود الان به خاطر مسائل اقلیمی به ۱۰۰ میلیارد رسیده است؛ بنابراین ما ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین قابل مصرف داریم که باید صرف آب شهری، صنعت و کشاورزی و محیط زیست شود.
در حالی که سازمان دامپزشکی علت عدم ترخیص محموله گوشت در بندر شهید رجایی را به تشریفات گمرکی مرتبط دانسته بود، طبق اعلام گمرک بعد از صدور مجوز دامپزشکی محموله مذکور ترخیص شده است.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: میزان جوجه ریزی و تولید مرغ در کشور افزایش یافته است و در نتیجه از هفته آینده با توزیع مناسب، این محصول به نرخ مصوب خود نزدیک می‌شود.
یک باغدار برای احداث باغ تجاری گردو احتیاج به آموزش‌های خاصی دارد، امروزه رقابت بر کیفیت و کمیت میوه تولیدی افزایش چشمگیری داشته است، اگر کشاورز در این رقابت پیروز نشود مطمئناً در فروش محصولات خود دچار مشکلات زیادی خواهد شد، ما در این مقاله می‌خواهیم چند آموزش تخصصی برای احداث باغ حرفه‌ای و مدرن گردو ارائه دهیم، رعایت کردن این نکات ریز ولی تاثیر گذاشت باعث می‌شود تا محصولات تولیدی علاوه بر اینکه کیفیت بالایی داشته باشد میزان باروری درختان نیز تا چند برابر افزایش داشته باشد.
سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر نظارت درست این سازمان بر واردات محصولات پروتئینی گفت: هنگام کشتار دام‌های وارداتی در کشور مبدا ناظر بهداشتی و شرعی داریم.
با توجه به کاهش مصرف خانوارهای ایرانی از محصولات لبنی این موفقیت صادراتی لزوما خبری خوب نیست. اول باید محصولات لبنی در داخل مصرف می‌شد و ما به استانداردهای جهانی می‌رسیدیم و بعد صادرات انجام می‌شد. بنابراین نه تنها باید از این خبر خوشحال نشد، بلکه آن را باید یک خبر منفی تلقی کرد؛ چرا که این موضوع به این معناست که جامعه ایران چون قدرت خرید ندارد، شرکت‌ها به جای عرضه محصولاتشان در داخل، آن را به بازار خارج عرضه کرده‌اند.
کلروفیل یک پیگمان سبز است که در بخش‌های سبز گیاهان، جلبک‌ها و برخی باکتری‌ها یافت می‌شود. این پیگمان نقش کلیدی در فرایند فتوسنتز دارد، که یک فرآیند ضروری برای تولید انرژی در گیاهان است. همچنین، کلروفیل مسئول ازدیاد رنگ سبز برگ‌ها و جلبک‌ها است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهمیت مصرف لبنیات در سلامتی جامعه گفت: چرا به روغن و شکر که برای سلامتی ضرر دارند یارانه داده می‌شود، ولی به لبنیات که برای سلامتی نیز مفید است یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود؟