صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

از روز گذشته گمرک ایران اعلام کرد که فعالیت مسیر دریایی کریدور شمال-جنوب تحت پوشش کارنه‌تیر آغاز شده است و نخستین کشتی از بندر امیرآباد مازندران با محموله کالاهای ترانزیتی مازندران حرکت کرد و در کوریک قزاقستان پهلو گرفت.
بازار خودروهای داخلی پرتیراژ در این هفته، روندی سینوسی داشت. بازار خودرو در بیشتر روزهای هفته افت قیمت را ثبت کرد؛ این روند نزولی تا آن جا پیش رفت که قیمت پراید ۱۳۱ را به حوالی ۱۰۰ میلیون تومان نزدیک کرد.
مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: همایش بزرگ تجاری ایران- اروپا با هدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران، در اواخر آذرماه سال جاری به صورت وبینار برگزار می‌شود.

یادداشت/ اخیرا کلیات طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو در مجلس به تصویب رسید. در این طرح آمده است که می توان از محل صادرات خودرو و قطعات آن یا صادرات نفت خام یا ارز بدون منشاء خودرو وارد کرد که شرایط فنی و کیفی خودرو را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اولویت دولت باید اجرای طرح معیشتی مجلس باشد که با طی مراحل قانونی، تبدیل به قانون شده ولی در هر حال اگر دولت منابع مالی قانونی تامین طرح خود را داشته باشد، مجلس از آن استقبال می کند.
گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور اجرای سیاست‌های وزارت صمت مبنی بر افزایش عرضه خودرو به بازار، هشتمین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات خود را با عرضه چهار محصول از فردا اجرا می‌کند.
رئیس اتاق اصناف تهران گفت: ثبات در بازار ارز سبب تنظیم قیمت‌ها در بازار می‌شود و انتظار می‌رود با کاهش نرخ ارزهای عمده شاهد تعادل بیشتر قیمت‌ها باشیم.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: مصوبه افزایش قیمت ابلاغ و از روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه اجرایی خواهد شد. براین اساس با افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایرها موافقت شده است.
وزیر صنعت با اشاره به دو شرط عرضه خودرو در بورس و تامین مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه از بورس گفت: تفاوت ارز دولتی و آزاد فساد زا و دولت نیز در شرایط کنونی آماده حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی است.
بانک مرکزی و گمرک باید پاسخگوی کم کاری‌شان در ترخیص کالاهای اساسی باشند

مقصر رسوب کالا در گمرک کیست؟

میلیون ها تن کالای رسوبی درحالی در مسیر سبز گمرک قرار گرفته، که می بایست زودتر از این ها وارد سرزمین اصلی می شدند. تعللی که یک سر آن متوجه گمرک و وزارت صمت وسر دیگر آن به بانک مرکزی بر می گردد.

آنطور که اعلام شده برخی از مشاغل غیرضروری از روز شنبه ۲۰ آبان از ساعت ۶ عصر به بعد برای مدت یک ماه تعطیل خواهند بود.
ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلو شکر را اعلام کرد که بر این اساس بسته بندی‌های یک کیلوگرمی شکر کماکان ۸ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد بود.