صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

یک عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

‎جذب سرمایه نیازمند امنیت اقتصادی/ مهار تورم عامل کاهش نقدینگی در تولید

‎سرمایه گذاری از مهم ترین نیازهای نخست برای به چرخش درآمدن اقتصاد است، سرمایه نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی دارد و با سرمایه گذاری می توان فناوری بخش تولید را به حرکت درآورد و تجارت را رونق بخشید.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: این بازار و تمام اعضای صنفی این اتحادیه همزمان با مشاغل گروه‌های ۲ به مدت دو هفته از روز شنبه (۲۱ فروردین‌ماه) تعطیل خواهند بود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه «تهران ۲۰» دربارۀ مالیات بر ارزش افزوده گفت: فلسفه وجودی مالیات این است که بر صرف بسته شود نه بر تولید که متاسفانه در کشور ما درست تعریف نشده است . مصوبه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس هفتم برمی گردد که در مجلس هشتم در مورد این قانون سوال شد جواب قانع کننده ای نشنیدیم و این قانون اعمالی به تولید آسیب می زند.
یک نماینده مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: مساله اساسی در افزایش قدرت اقتصادی و کاهش تاثیر تحریم‌ها، تقویت تولید در بخش کشاورزی، صنعتی و حتی تولید خدمات واقعی مورد نیاز است. این موارد، اقتصاد ایران را تقویت، ارزش پول ملی را بالا برده و نیاز‌های کشور را تامین و نیاز به دیگران را رفع می‌‌کند.
دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌و‌گو با پرسون؛

حجم مبادلات کشور به یک سوم رسیده است

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت:  در سال گذشته واردات و صادرات کاهش پیدا کرد. حجم مبادلات کشور از ۲۲۵ میلیارد دلار به  ۷۰ تا ۷۴ میلیارد رسیده است. یعنی حجم اقتصاد ایران یک سوم شده است. این وضعیت قطعا مناسب نیست.
وزیر اسبق وزارت صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه دولت فعلی دولتی خسته، پیر و دولتی مغرور است که با منتقدان بسیار بد برخورد می‌کند، گفت: مدعیان نجات کشور از قحطی از تنظیم بازار شب عید 1400 عاجز ماندند.
کارکنان توانمند و پرتلاش ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد خراسان، شامگاه ١٢ فروردین و بامداد روز ١٣ فروردین سال ١۴٠٠ را مشغول در تولید خود بودند و توانستند در این بازه زمانی به رکورد ریخته‌گری ١۵ ذوب «پیاپی» در کارخانه فولادسازی شماره٢ این شرکت دست یابند.

شیوا گفت: اینکه افراد دو خودروی متفاوت را از نظر قیمت مقایسه می‌کنند مسئله جالبی نیست، اگر خودروی به قیمت اعلام شده نمی‌ارزد آن را خریداری نکنند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کلیه فعالیت‌هایی که در حوزه تولید واردات و صادرات در کشور انجام می‌شود باید در سامانه‌های مربوطه وارد شود و سامانه جامع تجارت باید مبنای عملیات اقتصادی در کشور باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رهبری در انتخاب شعار سال هدفی دارند و هدف عمده ایشان این است که کشور چه از لحاظ نظامی و چه از لحاظ اقتصادی قوی شود؛ تا بتوانیم مسائل و مشکلات در عرصه های مختلف را حل کنیم. 
طغیانی در تشریح برگزاری جلسه تنظیم بازار ؛

رزم‌حسینی کرونا گرفت نیامد / خاوازی خلف وعده

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عدم حضور وزرای صمت و جهاد کشاورزی در کمیسیون اقتصادی، گفت: گزارش کمیسیون اقتصادی درباره تنظیم بازار روز سه‌شنبه در صحن علنی قرائت می‌شود.
رییس جمهوری با صدور حکمی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت را بعنوان دو عضو جدید شورای عالی آمایش سرزمین منصوب کرد.
صدرایی در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

احتمال افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: افزایش قیمت خودرو متاسفانه بخشی از حقایق اقتصاد نا به سامان کشور است. این افزایش قیمت قطعا برای مصرف کننده نهایی رقم بالا و سنگینی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با اشاره به عرضه گسترده مرغ در تهران از عادی شدن شرایط بازار مرغ در تهران و عدم وجود صف برای خرید مرغ خبر داد.
سخنگوی گمرک نوشت: کارنامه تجارت خارجی کشورمان در اسفند ماه، هفت میلیارد و 458میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و328 میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیارد و 130میلیون دلار بوده است.
انتقاد حسینی‌کیا از گرانی کالاهای با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی:

دولت با ارز دولتی هم به بازار مرغ سامان نداد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید هرچند دولت در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ ادعا کرد در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت کالاهای اساسی مانند مرغ و... افزایش چشم گیری می‌یابد اما در حال حاضر با وجود تداوم ارز دولتی، قیمت مرغ در برخی مغازه‌ها به ۴۰ هزار تومان نیز رسیده است.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اهواز با اشاره به افزایش ۹۰۰ درصدی قیمت کولر در چهار سال اخیر، گفت: چهار سال است که در کشور، هیچ شرکتی ثبت سفارش برای واردات کولر انجام نداده است.
رییس سازمان صنعت، و معدن و تجارت آذربایجان‌غربی از استخراج سالانه بیش از سالانه بیش از ۱۶ میلیون تن مواد معدنی از معادن استان خبر داد و گفت: طی سال گذشته ۶۰ فقره پروانه بهره‌برداری در استان صادر و برای به بهره‌برداری رسیدن این معادن بیش از ۵۵۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری در این استان انجام شده است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری به ۱۲ هزار تومان رسیده است، گفت: این رقم دو هزار تومان کمتر از نرخ مصوب تخم مرغ است.

رئیس شورای رقابت:

قیمت خودرو را افزایش میدهیم

به گفته رئیس شورای رقابت قطعا در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ قیمت خودروهای داخلی تولید شده در کارخانه ها افزایش قیمت خواهد داشت. رضا شیوا گفت: در زمستان سال ۹۹ تورم ۱۴ درصد را اعمال نکردیم. اما در بهار میزان تورم بخشی را به علاوه رقم زمستان یکجا به قیمت خودرو اضافه می کنیم.