صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

با توجه به اهمیت آراستگی محیط کار و نقش آن در بهبود روحیه افراد، کارایی ماشین آلات و دستگاه ها و کاهش هزینه ها، با دستور ویژه حسن بقائی، مدیر عامل این مجموعه، پروتکل های 5S در شرکت پاکسان بهبود یافته و با جدیت بیشتری دنبال می شود.
مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه عملیات تخصیص ۶ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی مربوط به شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ از ابتدای اسفند ماه ۹۹ آغاز شده است گفت: بر این اساس طی دو ماه گذشته ( اسفند ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) ۱.۴ میلیارد دلار از سهمیه سال ۱۴۰۰ این کالاها که طبق تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مشخص شده، تخصیص یافته و بیش از ۹۰۰ میلیون دلار آن تامین شده است.
صالحی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

رونق تولید مانع تورم‌زایی است

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: زمانی که نقدینگی به صنعت اختصاص یابد؛ کسب و کارها ایجاد و در نتیجه تورم کنترل، قدرت خرید مردم افزایش و بخشی از مشکلات معیشتی رفع می‌شود.
مدیر عامل ایران خودرو تبریز از افزایش تولید سالانه ایران خودروی تبریز در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: ایران خودروی تبریز تولید کننده خانواده سمند در ایران خودرو است که امسال ظرفیت خط تولید این شرکت را به بیش از ۹۰ هزار سمند افزایش دادیم.
از اواسط سال گذشته بود که کمبود روغن خوراکی در کشور به معضلی برای خانواده‌ها تبدیل شد که به گفته مقامات بالادستی این کمبود، حاصل از عدم واردات دانه‌های روغنی در یک برهه زمانی بوده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر فرض بر این باشد که خودروسازان و برندهای غربی بخواهند به کشورمان بازگردند باید آن‌چه سیاست کشور ما است را اجرایی کنند و با سرمایه‌گذاران داخلی هماهنگ و تکنولوژی و سرمایه بیاورند.

سال گذشته، سال بسیار سختی برای صنعت طیور کشور بود. در این سال تولیدکنندگان و فعالان بازار مرغ و تخم‌مرغ با چالش‌ها و دست‌اندازهای متفاوتی روبه‌رو شدند. یک‌ روز بی‌نظمی در تامین نهاده‌ها برای مزارع مرغ مادر و گوشتی، صاحبان این صنعت را سردرگم می‌کرد و روز دیگر مشکلاتی چون «قیمت‌گذاری دستوری و ناموزون از نظر انطباق با رفاه اقتصادی مرغدار و مصرف‌کنندگان در زمان مناسب»، «فشار غیرمنطقی عوامل نظارتی به مرغدار به‌جای عوامل فروش و در نتیجه فراهم شدن فضای بسیار مساعد برای عوامل سوداگر و سودجو در بازار عمده و خرده‌فروشی مرغ» و «ضعف هماهنگی در زیربخش‌های صنفی و دولتی مرتبط که منجر به نزاع‌های درون‌گروهی صنفی و به‌ویژه دولتی شد» بازار مرغ را به سمت بحرانی‌‌ترشدن سوق داد.
با توجه به دخالت گسترده دولت در بازار محصولات دامی و به‌ویژه بازار گوشت مرغ و تاثیر این سیاست‌ها بر قیمت، میزان تولید و مصرف این کالا در سال‌های گذشته، بررسی سیاست‌های تنظیم بازار این محصول و آثار آن برای برنامه‌ریزی‌های آتی بسیار مهم خواهد بود. این در شرایطی است که بسیاری از مطالعات اقتصادی انجام شده در مورد این محصول، تک‌بُعدی و غیرسیستمی بوده است.

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: بدعهدی‌هایی از سوی خودروسازان خارجی در سنوات قبل صورت گرفته است. وزارت صمت باید به صورت دقیق موارد را بررسی کند تا پس از حضور مجدد آنان در بازار ایران مجدد اتفاقات گذشته صورت نپذیرد.
دیوان محاسبات کشور اعلام کرد: ضعف جدی در نظارت بر عرضه محصولات فولادی و ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف حاکمیتی موجب ایجاد التهابات متعدد و نوسانات بازار در سبد محصولات فولادی است.
گزارش های میدانی از بازار موبایل حکایت از آن دارد که قیمت گوشی موبایل در اولین ماه سال جدید ارزان شده و دامنه کاهش قیمت در برندهای مختلف مثل سامسونگ، اپل، هوآوی ، شیائومی و نوکیا از ۱۷ تا ۳۰ درصد است.
در جام‌جهانی ۱۹۸۶ مکزیک، دیه‌گو مارادونای فقید توانست تیم‌ملی کم‌مهره آرژانتین را یک‌تنه و تنها طی ۶ بازی مرگبار قهرمان جهان کند. در تاریخ خودروسازی کم هستند مدیران تحول‌خواهی که مانند این بازیگر بزرگ فوتبال توانسته باشند یک‌تنه یک شرکت خودروسازی را از وضعیت زیان‌دهی به سودآوری برسانند. لی یاکوکای فقید، مرد بزرگی است که در دهه ۷۰ میلادی دو شرکت بزرگ فورد و کرایسلر را از سقوط حتمی نجات داد.
سال ۱۴۰۰، سالی است پراز ابهام. ابهامات از هر نظر بر این سال، سایه افکنده است. دنیای سیاست هم از منظر داخلی و هم از منظر خارجی مبهم است. سال انتخابات ریاست‌جمهوری معمولا سال وعده‌دادن‌های بزرگان سیاست به مردم و صرف وقت توسط مسوولان قبلی برای نمایش دادن آنچه که تا کنون انجام داده‌اند، است و کمتر مسوولی واقعا به‌دنبال رفع موانع، به‌خصوص از نوع بنیادی آن است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی اظهار داشت: افزایش قیمت در برندهای مختلف متفاوت است و احتمالا بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت رخ دهد. احتمالا شرکت‌ها از اردیبهشت ماه نرخ‌های خود را افزایش دهند.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درخشش بنادر و پسکرانه ها در حوزه تولید نیازمند حمایت، استفاده از نیروی انسانی متخصص و جذب سرمایه بخش خصوصی است، گفت: ضرورت دارد شهرک های صنعتی، تولیدی، خدماتی و شهرهای فناوری در پسکرانه بنادر ایجاد شود.
یک کارشناس اقتصادی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

شرکت های خصولتی موریانه اقتصاد نفتی/ نیاز تمام دنیا به نفت ایران

این روزها دولت به واسطه تحریم های ظالمانه امریکایی ها با کسری بودجه مواجه است، چرا که در آمد کشور با فروش روزانه میلیون ها بشکه نفت به ارزش 65 دلار در نظر گرفته شده است، اما در حال حاضر تنها 300 هزار بشکه نفت با قیمت بسیار پایین تر از 65 دلار به فروش می رسد و ارز این حجم اندک هم به راحتی وارد کشور نمی شود.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: بازگشت برخی از شرکت های خارجی تولیدکنندگان لوازم خانگی که در زمان تحریم ایران را ترک کردند، می تواند باعث بیکاری چندین هزار کارگر ایرانی و در دراز مدت باعث کاهش سطح تولید در کشور شود.