صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

این روزها تحریم‌های ظالمانه شرایط را برای کار و فعالیت اقتصادی دشوار کرده و خدماتی نظیر حمل و نقل و انتقال پول با دوره پیش از تحریم‌ها قابل مقایسه نیست و متاسفانه در چنین شرایطی صادرات نه تنها یک ارزش محسوب نمی‌شود بلکه نگاه مثبت گذشته نیز برای صادرات دیگر وجود ندارد.
وظیفه سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی فوری به پرونده‌های متشکله در بحث تولید و شرکت‌های تولیدی و رسیدگی فوری به پرونده‌های قاچاق کالا و برخورد جدی با این پدیده شوم است که متأسفانه ضربه مهلکی به بحث تولید می‌زند. تعزیرات حکومتی در خصوص پرونده‌های تعهدات ارزی نیز صلاحیت رسیدگی دارد و تا جایی که مقطع زمانی و قانون به ما اجازه داده است با شدت و حدت با پرونده‌های متخلف برخورد خواهیم کرد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی:

گرانی سیگار در راه است

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه افزایش فعلی قیمت سیگار در بازار به دلیل افزایش تقاضای توزیع کنندگان ناشی از انتظارات تورمی است، گفت که جز یک شرکت، تولیدکنندگان هنوز قیمت‌های جدید را اعمال نکرده‌اند.
مدیرکل پشتیبانی امور دام تهران گفت: تا ساعت ۹ صبح امروز پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ آمار ورودی به مراکز عرضه عمده گوشت مرغ به ۹۲۲ تن رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس عنوان کرد: ریل‌گذاری اقتصاد کشور باید تغییر کند. تجربه 40 ساله کشور صرفا اتکا به درآمدهای نفتی است. در حالی که باید بر اساس تولید، صادرات، اصلاح روابط بین‌الملل، حل مشکلات بانکی و FATA باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی میان این دانشگاه و اداره کل بنادر و دریانوردی استان گفت: از ظرفیت های بنادر و دریانوردی در راه‌اندازی دانشکده خدمات بندری استفاده خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس خبر داد؛

ایجاد کارخانه نوآوری در سمنان

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس گفت: با توجه به اعلام آمادگی دانشگاه سمنان برای اختصاص فضا، کارخانه نوآوری در مرکز استان ایجاد می‌شود.
کاکایی در گفت ‌و‌گو با پرسون؛ / بخش دوم

چه اقدامی سبب رونق بازار خودرو می شود؟

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: مهم ترین و اولین اقدامی که دولت تا به امروز باید در راستای حمایت از صنعت خودرو انجام می‌داد؛ آزادسازی قیمت‌ها است. آزادسازی، شرط لازم برای مشخص و روشن شدن قیمت‌ها است. صف‌های طولانی خرید خودرو از کارخانه، تقاضای کاذب و در واقع خرید با هدف مصرف نیست و قصد سرمایه گذاری وجود دارد.
معاون اول رئیس جمهور، احتساب ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان مبنای محاسبات عوارض گمرکی واردات کالا را به دستگاه های ذی ربط ابلاغ کرد.
یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تورم در چند سال اخیر باعث افزایش 5 تا 10 برابری قیمت خودرو گشته است . اما درآمد مردم چندان تفاوتی نداشته است. تولید خودرو در کشور رونق داشته در صورتی که تقاضای واقعی به شدت افت داشته است. تولید در سال گذشته 1 میلیون و امسال به 1 میلیون و 200 هزار عدد خواهد رسید. در واقع عرضه اضافه و تقاضا کم و رکود شدید ادامه خواهد داشت.
معاون امور بندر و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در راستای تامین کالاهای اساسی به ‌ویژه در ایام ماه مبارک رمضان، ۲ کشتی حامل روغن خوراکی برای تخلیه در اسکله‌های ۱۹ و ۲۱ بندر شهید رجایی بندرعباس پهلوگیری کردند.
در سال‌های گذشته بخش خصوصی چندان به رسمیت شناخته نشده، بلکه به حاشیه رانده شده ‌است. بیشتر سیاست‌ها، قوانین و داوری‌ها در سال‌های گذشته به سود شرکت‌های دولتی و حاکمیتی بوده و بخش خصوصی کنار گذاشته شده است. این در حالی است که در بازارهای بین‌المللی، هزینه تحریم‌ها به نام بخش خصوصی نوشته می‌شود.
کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

دولتی که خود از موانع تولید است

دولت باید به سمت برداشتن موانع تولید حرکت کند اما متأسفانه دولت به صورت یک مانع عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که مردم کار خود را انجام دهند. متأسفانه دولت به جای همکاری با مردم و فراهم کردن شرایط، مسیر راه‌اندازی کسب و کارها را دشوارتر می‌کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

شرکت‌های بومی موفق حمایت می‌شوند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شرکت‌های بومی موفق در قالب طرح اتصال زنجیره تولیدات صنعتی، حمایت می‌شوند.
پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت پاکسان (شپاکسا) اجرایی شد.
رئیس سازمان صمت استان تهران خبر داد:

آغاز طرح نظارت بر بازار ماه رمضان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران از آغاز طرح ویژه ضیافت برای نظارت بر بازار ماه رمضان خبر داد و گفت که پرونده بازرسی و نظارت بر بازار شب عید با بیش از ۲۸ میلیارد تومان پرونده بسته شد.
فروش اجباری کالا به همراه روغن همچنان توسط کارخانجات انجام شده و به نوعی با وجود تمام اظهارات مسئولان وزارت صنعت در تخلف بودن این اقدام؛ گویا متولی بخش صنعت حریف کارخانجات نشده است.