صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

با تمدید تعطیلی اصناف برای چهارمین هفته متوالی و به کف رسیدن معاملات در بازار خودرو، ریزش قیمت ها در این بازار ادامه یافت به طوری که پراید ۱۱۱ از اواخر هفته گذشته تاکنون ۳ میلیون تومان ارزان شده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: قیمت گذاری دستوری رانتی گسترده در بازار خودرو به وجود آورده است و تا زمانی که تکلیف این قیمت گذاری دستوری مشخص نشود، احتمالا شرایط به همین شکل باقی خواهد ماند.
زاوه در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

قوانین و مجوزهای اضافی مانع اصلی تولید خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مشکلات داخلی مانع اصلی تولید خودرو و به طور کلی صنایع در کشور است. نظارت بر همه مسائل قابل پذیرش نیست. با کاهش قوانین و نظارت‌های اضافی رشد اقتصادی افزایش می‌یابد.
رئیس اتاق اصناف تهران از تمدید تعطیلی بازار بزرگ تهران و اصناف در گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار در چهارمین هفته متوالی خبر داد و گفت: صاحبان اصناف و مشاغل نامبرده از شنبه ١١ تا جمعه ١٧ اردیبهشت همچنان اجازه فعالیت ندارند.
عملکرد فوق العاده در فروردین سال جاری؛

پاکسان افزایش فروش 231 درصدی را به ثبت رساند

شرکت پاکسان با فروش رضایت بخش خود در فروردین ماه سال جاری توانست نسبت به مدت مشابه سال قبل 231 درصد افزایش فروش داشته باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که دولت نسبت به خام فروشی معادن بی‌توجه است؛ گفت: ظرفیت معادن در کشور ما به میزانی بالا است که می‌تواند جایگاه نفت در کشور را داشته باشد.
معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در حال حاضر بازگشت به برندهای خارجی حوزه لوازم خانگی به کشور در دستور کار نیست، زیرا شرکت‌های داخلی پس از تحریم‌ها خود را بازیافته و با استفاده از امکانات و زیرساخت‌های موجود، عمده نیازها در این زمینه از سوی شرکت‌های داخلی در حال تامین است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از تامین مالی ۲۷ هزار میلیارد تومانی از طریق طرح تامین مالی واحدها و پروژه‌های دارای اولویت (طرح تام) خبر داد و گفت: واحدهای راکد، نیمه‌تعطیل و ظرفیت‌های خالی به‌طور هدفمند در راستای این طرح تامین مالی خواهند شد.
فروردین ماه سال ١۴٠٠، برای مجتمع فولاد خراسان در حالی به پایان رسید که کارکنان پرتلاش این شرکت در اتفاقی کم نظیر، در هر سه ناحیه «گندله سازی»، «احیا مستقیم» و «فولادسازی» رکورد تولید ماهانه خود را شکستند.
طبق اعلام مسئولان گمرک، هنوز ابلاغیه ای در رابطه با ممنوعیت تردد مسافر و کالا از هند و همچنین مرز پاکستان به گمرک ایران اعلام نشده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اهم برنامه‌های وزارتخانه در سال 1400 را به قائم مقام امور بازرگانی، معاونان و روسای سازمان‌ها، شرکت‌ها، صندوق‌ها و مؤسسات وابسته ابلاغ کرد.
عضو سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر اقتصاد کشور دولتی باشد، سرانجامی نظیر اتحاد جماهیر شوروی در انتظار ایران است. رشد اقتصاد کشور در گرو حمایت و رشد بخش خصوصی است.
سخنگوی گمرک در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

خزر، ظرفیتی ویژه در تحول اقتصادی کشور

ایجاد وابستگی متقابل بین کشورهای حوزه خزر سبب می‌شود که این کشورها همانند حلقه‌های یک زنجیر به هم متصل شوند از این رو قدرت‌های فرامنطقه‌ا‌ی و بین المللی نمی‌توانند این کشورها را از هم دور کنند. در نتیجه، همگرایی منطقه‌ای می‌تواند در صلح و ثبات منطقه‌، رشد اقتصادی و تجارت بین همسایگان کمک کننده باشد.
معاون فنی گمرک با رد ادعای همتی مبنی بر اینکه با اصرار وزیر و رئیس گمرک نرخ پایه صادراتی کاهش یافته و همین امر سبب افت صادرات طبق پیشنهاد بانک مرکزی به دولت، کمیته قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی در گمرک مکلف شده، در مقاطع دوماهه ارزش کالاهای صادراتی را به‌روزرسانی کند. یعنی بانک مرکزی نه تنها با تشکیل کمیته مخالفت نداشته، بلکه گمرک را مکلف به به‌روزرسانی ارزش‌ها از طریق مصوبه هیات وزیران کرده است.