اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یکی از پرسش‌‌‌هایی که امروز، پس از سپری‌شدن بیش از چهار سال از زمان مصوبه ارز ترجیحی نیمایی می‌‌‌تواند مطرح شود، این است که آیا مداخله در بازار ارز از طریق سامانه ارز نیمایی، توانست بر قیمت ارز در بازار آزاد تاثیرگذار باشد یا خیر. به‌عبارت دقیق‌‌‌تر، اعمال این نوع مداخله در بازار ارز، توانست مانع افزایش بیشتر نرخ ارز شود یا خیر. در پاسخگویی به این پرسش، از تحلیل ساده مبتنی بر بررسی عرضه و تقاضای ارز استفاده می‌شود.
طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی یک هفته اخیر علیرغم افزایش قیمت‌ طلا در بازارهای جهانی که مجدد اونس طلا را در آستانه ۱۸۰۰ دلار قرار داد، در بازارهای داخلی سکه و طلا با کاهش روبرو شده؛ این در حالیست که حباب سکه نیز با کاهش همراه شده است.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها، از واریز نقدی یارانه مردادماه به همراه یارانه‌های معوق و البته پرداخت برای مشمولان جدید خبر داد؛ این واریز ساعت ۲۴ امروز(پنج‌شنبه) انجام خواهد شد.
یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۳۸ مربوط به مردادماه ۱۴۰۱ امشب به حساب سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه واریز و از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه قابل برداشت است.
برخی از معامله گران با اشاره به سرنوشت دلار در مذاکرات دوحه معتقدند که در آن زمان اسکناس آمریکایی در تهران بعد از فرود اضطرای بار دیگر به پرواز در آمد. این دسته از بازیگران ارزی با توجه به پیشینه رفتاری نرخ دلار در مذاکرات دوحه چشم به خرید دلار دوخته اند.
آیا بدهکاری و ورشکستگی می‌‌‌تواند نشانه سودآوری پنهان یک‌مجموعه باشد؟ پاسخ به این پرسش نامتعارف، می‌‌‌تواند فضای مباحث بانکی را روشن‌‌‌تر کند و برخی از تناقض‌‌‌ها و ابهامات موجود در این خصوص را از جنبه‌‌‌ای متفاوت که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، توضیح دهد.
با افزایش احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، بار دیگر این پرسش در کانون توجهات قرار گرفته که تصویر اقتصاد ایران پس از رفع تحریم‌ها چگونه است؟ غیبت ده‌ساله اقتصاد ایران در میدان جهانی باعث ایجاد مشکلات فراوانی شده بود. حال لغو احتمالی تحریم‌ها باعث «به‌روزرسانی شبکه بانکی و افزایش روابط فرامرزی»، «بهبود جریان سرمایه‌گذاری برای بهبود رشد اقتصادی»، «کاهش انتظارات تورمی» و «بازگشت ثبات به اقتصاد در جهت انجام اصلاحات اقتصادی» می‌شود. این تحولات باعث ترمیم تولید خواهد شد.
صرافی بانک ملی ایران امروز قیمت فروش دلار آمریکا را ۲۷,۹۹۷ (بیست و هفت هزار و نهصد و نود و هفت تومان) اعلام کرد.
دور جدید مذاکرات درباره برجام و برنامه هسته ای ایران روز دوشنبه در وین به پایان رسید و از آنجا که بازارهای مالی در ایران تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار دارد، این مذاکرات تاثیراتی بر بازار ارز گذاشت.
وقتی ارز ترجیحی برای برخی کالاها قطع شد، برخی این گمانه‌زنی را مطرح کردند که این کار موج تورمی در کشور ایجاد خواهد کرد و تلویحا فرض کردند افزایش قیمتی که از کالاهای خوراکی به واسطه حذف ارز۴۲۰۰ ایجاد خواهد شد، نهایتا به کالاها و خدمات دیگر سرایت خواهد کرد.
مهم‌ترین عامل موثر بر تورم در کشور ما به‌عنوان یک پدیده مزمن، بحث کسری بودجه دولت و تامین منابع مالی برای رفع این کسری بودجه از طریق انتشار پول یا استفاده از منابع بانک مرکزی است. اگرچه هر از گاهی اتفاق‌‌هایی مانند حذف ارز ۴۲۰۰تومانی می‌‌افتد که این اتفاق‌‌ها موجب افزایش قیمت‌‌ها می‌‌شود و همین امر موجب می‌‌شود که برخی‌‌ها گمان کنند که ریشه‌ تورم در کشور ما مسائل دیگری است؛ اما تورم به‌عنوان یک فرآیند افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌‌ها، یک پدیده پولی است و علتی غیر از انتشار پول و استفاده از منابع بانک مرکزی برای رفع کسری بودجه دولت ندارد.
در اواسط دیروز قیمت اونس نقره به بالاترین سطح پنج هفته اخیر افزایش یافت.
بحث افزایش حقوق مابقی بازنشستگانی که تاکنون اقدام نشده بود، قطعی و اجرایی می‌شود و به این ترتیب ۳۸ درصد به حقوق آنها افزوده خواهد شد.
​به دلایلی که هنوز معلوم نیست دولت از ابلاغ مصوبه جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خودداری می‌کند. با این حال نقل قول‌ها از افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان حکایت دارند اما هیچ کدام از این اخبار به معنی افزایش حقوق ماه مرداد نیست.
وزیر اقتصاد گفت:: برای ارائه کالابرگ به جهت پرداخت یارانه‌ها منتظر گزارش نهایی تامین زیرساخت‌ها هستیم و تا اوایل شهریور تصمیم‌گیری نهایی را انجام خواهیم داد.
شوک تورمی خردادماه نه‌تنها پایدار مانده بلکه افزایش انفجاری سطح عمومی قیمت‌ها در تیرماه، زنگ خطر را برای ماههای آینده به صدا درآورده است.
در جریان تصویب لایحه بودجه1401، مجلس موافقت خود با حذف ارز ترجیحی را مشروط به این کرد که کالاهای اساسی به نرخ شهریور1400 به مردم ارائه شود و همین موضوع، اجرای سناریوی کوپن الکترونیک را دوباره روی میز دولت قرار داد.