اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با معرفه سامانه ای جدید اعلام کرد: هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت کرده اند اکنون می توانند ضمن مشاهده نتایج رسیدگی، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هرکدام از زیربخش‌ها را نیز ثبت کنند.
دبیرکل کانون صرافان گفته است که امروز جو بازار بسیار آرام‌ است و عموما حساسیت نسبت به معاملات دربازار ارز کاهش یافته است.
مدیرکل دفترمطالعات بخش عمومی وزارت اقتصاد با اشاره به وجود کسری بودجه در 4 ماه اول امسال گفت: اراده دولت کنترل تورم است که با تشدید انضباط مالی و کنترل هزینه‌ خود از کسری بودجه به عنوان یکی از عوامل اصلی تورم جلوگیری می‌کند.
از آنجا که بازارهای مالی در ایران تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار دارند، بازار ارز هم تحت تاثیر اخبار مثبت مذاکرات وین کاهش شده است.
تکلیف مبلغ حق مسکن کارگران در سال ۱۴۰۱ همچنان مشخص نیست و خبرها حاکی از آن است که شورای عالی کار تکلیف حق مسکن کارگران را مشخص می کند.
پیشنهاد افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان، در یک الگوی جدید به هیئت دولت ارائه شده، این پیشنهاد را سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه با هدف بهبود و کمک به معیشت کارمندان، بازنشستگان کشوری، لشگری و ارتقاء قدرت خرید، ارائه کرده‌اند‌.
رییس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: در راستای ساماندهی کارتخوان‌ها با همکاری بانک مرکزی، ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار ابزار پرداخت (دستگاه کارتخوان) غیرفعال شد.
قیمت ارز در ادامه روند کاهشی روز‌های اخیر، امروز نیز با افت قیمت همراه شده و در آغاز معاملات دومین روز هفته، نرخ دلار در بازار توافقی در کانال پایین‌تر قیمت گذاری شده است
ارزش طلا ۱۸ عیار در یک هفته گذشته کمتر از یک درصد کاهش پیدا کرد و قیمت انواع سکه بین ۲۰ تا ۱۲۰ هزار تومان پایین آمد
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در تذکری خطاب به رئیس مجلس گفت: این روزها موضوعات مهمی همچون وضعیت معیشت مردم و برجام مطرح است کش و قوس‌های زیادی را درباره برجام می‌بینیم که ابهاماتی را در ذهن مردم و مسئولان ایجاد کرده است آیا در چنین شرایطی دستور کاری مجلس که ما برای آن وقت گذاشته‌ایم،‌ موضوعیت دارد؟
یک عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی در درازمدت باعث کاهش کسری بودجه و تورم می شود. گفت: دولت مجبور بود برای تأمین ارز ترجیحی به روش‌های مختلف از جمله خلق پول و استقراض از بانک مرکزی روی بیاورد که در نهایت این مسائل تورم بیشتر را به دنبال داشت.
چهار سال از رسمی شدن ارز نیمایی در اقتصاد کشور ما می‌‌‌گذرد؛ در نتیجه اکنون، زمان مناسبی برای بررسی عملکرد ارز نیمایی از جنبه‌‌‌های مختلف اقتصادی است. در این یادداشت، به‌صورت گذرا، به بررسی عملکرد ارز نیمایی از چند منظر می‌‌‌پردازم. موارد مدنظر در این یادداشت برای بررسی عملکرد ارز نیمایی عبارتند از: رشد اقتصادی، تاثیر نرخ ارز بر بازار آزاد، توزیع رانت، جلوگیری از قاچاق و مالکیت خصوصی. پس از بررسی این موارد، در نهایت به این مساله می‌‌‌پردازم که آیا در ایران می‌‌‌توان نظام ارزی را از معضل چندنرخی‌بودن نجات داد و آن را تک‌نرخی کرد یا خیر.
نماینده مردم بابل در مجلس گفت: اعتقاد بنده این است که ما (مجلس و دولت) باهم وحدت و هدف مشترک و مقدسی داریم اما در بعضی از جاها مثلا در همین موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی به شخصه معتقدم که ما یک مقدار عجله کردیم. می‌شد از بخش‌های دیگری شروع کنیم که به مردم کمتر فشار بیاید.