اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

معاون امور حقوقی و مجلس اتاق تعاون ایران با اشاره به بررسی بودجه ۱۴۰۲گفت:در بودجه ۱۴۰۲ به بانک های دولتی اجازه ورود به سرمایه گذاری و بنگاهداری داده شده است که از دولتی تر شدن اقتصاد حکایت دارد.
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه با تدابیر دولت و اقدامات خوب بانک مرکزی، قیمت در بازار ارز و سکه روند کاهشی پیدا کرده است، تاکید کرد که اگر بخواهیم تصویر درستی از وضعیت موجود داشته باشیم، باید هم‌ نقاط مثبت و هم نقاط ضعف را ببینیم.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابع هدفمندسازی یارانه ها در سال ۱۴۰۲ را تعیین کرده و همچنین به صورت مشروط به دولت اجازه دادند جهت حمایت از صنایع، نسبت به تعدیل نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها و سوخت صنایع اقدام کند.
نماینده بازنشستگان کارگری اهواز گفت: تا امروز از افزایش وام از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون تومان صحبت شده اما با گذشتِ دو هفته از پایانِ زمان ثبت نام اطلاعی در خصوص زمانِ دریافت این وام نداریم.
با اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملّی و در سراسر کشور آغاز شد.
برنامه هفتم توسعه با کمبود یا انحراف اطلاعات در مورد منابع آب های قابل استحصال کشور رو به روست و در چنین شرایطی نمی تواند برای مصارف بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی و خانگی منابع تضمین شده ای تأمین کند.
تراز تجاری مثبت باعث افزایش ارزش پول ملی می‌شود. به طور کلی، سیاست‌های مالی و پولی غیر انبساطی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود که به ثبات یک ارز و افزایش ارزش آن کمک می‌کند.
رئیس کانون صرافان اعلام کرد: با توجه به ادامه دار بودن کاهش قیمت ارز در بازار طی روزهای آتی، به مردم توصیه می‌شود برای جلوگیری از ضررهای سنگین، فعلا به این بازار وارد نشوند.
ماجرا وقتی دردناک‌تر شد که سفره مردم به بهانه گرانی‌های مداوم نرخ ارز و افزایش 9 برابری آن طی دهه 90، روز به‌ روز کوچک‌تر شد و قیمت کالاهای اساسی هم بعضا تا 300 درصد بالا رفت. و خلاصه در یک کلام‌، اقتصاد کشور در دهه 90 به اذعان آمارها و اظهارات اغلب کارشناسان دچار عقب‌ماندگی شدیدی شد که اثراتش نه‌ تنها تا همین امروز بلکه تا سال‌ها ادامه خواهد داشت و شاید مهم‌ترین دلیل آن هم‌، همان نسخه سازش با غرب و شرطی‌‌سازی اقتصاد بود.