اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مصوبه مولدسازی دارایی های دولت، این روزها به یکی از بحث برانگیز ترین موضوعات کشور بدل شده است که محصول تصمیم گیری و در نهایت تصویب شصت و هفتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است.
تهاتر خدمات دستگاه‌های دولتی با فروش نفت یکی از اقداماتی است که دولت سیزدهم تلاش دارد تا از طریق آن بخشی از کسری بودجه خود را جبران کرده و از سوی دیگر دستگاه‌های اجرایی را وارد فاز خرید و فروش نفت نماید؛ اقدامی که کاربردی نیست، بلکه بخش زیادی از دولت و زیرمجموعه‌های آن را وارد بازار غیرتخصصی خود می‌کند.
بررسی چگونگی کاهش 80 درصدی نرخ ابرتورم ونزوئلا در یک بازه زمانی حدود هفت ساله می‌تواند الگوی خوبی برای کشورهای گرفتار تورم یا ابرتورم باشد
شکر، برنج، بلیت هواپیما، لوازم خانگی، برخی اقلام دارویی، هزینه های خدماتی در برخی دفاترالکترونیک، گوشت قرمز، روغن موتور، خودرو و غیره تنها بخشی از افزایش قیمت های اخیر است؛ با این توضیح که افزایش قیمت ارز و سکه و مسکن به عنوان کالاهای پایه اصولا لحاظ نشده است.

رکود اقتصادی، تورم فزاینده و نرخ رو به رشد بیکاری، تنها چند نشانه هشدارآمیزی است که نخست‌وزیر کانادا و کابینه‌اش را برای چاره‌جویی و تعیین اولویت‌های دولت برای سال جدید پای میز گفت‌وگو کشاند.

ظاهرا تیم اقتصادی دولت براین تصوراست که هرچه آمار بالاتری نشان دهند توفیق بیشتری حاصل کردند همانگونه که با اشاره به رشد نامه نگاری‌های مردمی به رئیس جمهوری در یزد ازافزایش آن احساس شعف کرده‌اند درحالی‌که این افزایش نامه نگاری حکایت از وخامت اوضاع اقتصادی ومعیشتی جامعه دارد درهرصورت آمار با بازار همخوانی ندارد.
آمار نشان می‌دهد که در دو دوره تورم هشت ساله 200 درصد و در دوره‌های دیگر بالاتر و در این دوره هم رکورد را شکسته لذا معتقدم سیستم اقتصادی را باید اصلاح کرد. تغییر افراد کمی موثر است ولی اثر اصلی در اصلاح سیستم اقتصادی است.
نرخ تورم سالانه دی ماه برای خانوارهای کشور به ۴۶.۳ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ۱.۳ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.
امکان فروش ارز به مردم تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای صرافی‌های دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی، از محل منابع خریداری شده مجاز شد.