اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: فرمان رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جدید برای مهار تورم و رشد تولید اولویت اول کمیسیون اقتصادی در سال جدید است.

ما بعد از حدود 20 سال هنوز می‌گوییم راه‌حل اقتصادی کشور اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است! پس واضح است که برنامه‌های مورد اشاره به اجرا در نیامده و دولت‌ها هر کدام به صورت روزمره کشور را اداره کرده‌اند و تمایلی به اجرای برنامه و کار بر اساس اسناد بالادستی نداشته‌اند.
خدا کند امسال برخلاف سال‌های گذشته اراده جدّی‌تری برای تحقق شعار سال وجود داشته یا به وجود آید.
وزیر اقتصاد در حاشیه نشست مشترک با کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت اقتصاد تمام نیازمندی‌های خود در حوزه تقنینی را در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار داده و امیدوار هستیم که امسال شاهد به ثمر رسیدن نیازمندی‌های دولت در مجلس باشیم.
معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به علت تاخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه فرهنگیان تاکید کرد که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ رتبه بندی معلمان باید تا سقف ۳۸ هزار میلیارد تومان اجرایی شده و هر گونه پرداخت مازاد از این مبلغ به منزله تصرف در بیت‌المال بوده و نوعی جرم است.

حتی اگر وعده مسئولان برای کاهش تورم را باور کنیم، دستمزد کارگران کفاف حداقل زندگی را نمی دهد

مصوبه ضدکارگری!

مصوبه اخیر شورای عالی کار برای افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ و همچنین بالابردن ۲۱ درصدی حقوق سایر سطوح مزدی قادر به پوشش رشد هزینه های سبد معیشت خانوار کارگری در سال جدید نیست.
بررسی‌ها حاکی از آن است که با توجه به شرایط متغیرهای اقتصاد کلان، وضعیت سیاستگذاری و تحولات سیاست خارجی می‌توان سه سناریو را برای سال۱۴۰۲در نظر گرفت. سناریوی خوش‌بینانه این است که با تداوم بهبود در سیاست خارجی و اصلاحات واقعی در بدنه اقتصاد، نرخ تورم در مسیر کاهشی قرار گیرد و رشد اقتصادی به سطح بالاتری از سال قبل برسد. این سناریو می‌تواند در راستای تحقق شعار سال۱۴۰۲ باشد که برای نخستین‌بار در کنار «رشد تولید»، «مهار تورم» در نظر گرفته شده است.
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در سال ۱۴۰۲ اگر نتوانیم با جامعه جهانی همکاری داشته باشیم و از نظام بانکی جهانی بهره لازم را ببریم و نتوانیم صادرات خود را به کشور‌های جهانی بفروشیم و پول صادرات خود را به درستی دریافت کنیم، در نهایت وضعیت ما در همین اوضاع و احوال کنونی باقی خواهد ماند.
رشد تولید با ایجاد فضای سالم اقتصادی، تسهیل بسترهای مراودات بانکی و تجارت جهانی، حمایت از بخش خصوصی داخل و ایجاد بستر امن برای جذب سرمایه گذاران خارجی، افزایش بهره وری تولید، عدم رقابت دولت و حضور در عرصه تولید محقق می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: اقتصاد ایران مبتلا به رکود تورمی بوده و معمولا در صورت مقابله با رکود، اقتصاد کشور دچار تورم بی مهابا و هنگام کنترل تورم، رکود تثبیت شده است.
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد بانک مرکزی برنامه جدی برای کاهش تورم درپیش دارد و قرار است تورم را تا کانال 20 تا 30 درصدی پایین بیاورد.