اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص واریز بخش دوم سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ گفت: ما منتظر واریز سود شرکت های بورسی هستیم، هر زمان این شرکت ها سودهایشان را واریز کنند، دو سه هفته بعد ما سودهای سهام عدالت را واریز می کنیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ از حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد قابل شناسایی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان مالیات قابل وصول صرف نظر شده است، گفت: مسیر استفاده از حمایت های ماده ۱۷۲ پس از انقلاب گشوده تر شده است.
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس درمورد نگرانی مردم در خصوص مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: این نگرانی مربوط به آیین‌نامه اجرایی مولدسازی‌هاست و دولت هم به این جمع‌بندی رسیده که باید آیین‌نامه را اصلاح کند.
ثبت رکوردهای عجیب و تاریخی برای قیمت طلا و ارز درحالی این روزها با اعصاب مردم و بازار بازی می کند که انتظار می‌رود جناب آقای رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در اقدامی فوری چاره‌ای برای این نابه‌سامانی‌ها بی اندیشند.
زنگنه در خصوص مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد محدودیت 20 درصدی اختلاف تخصیص‌های ردیف‌های جدول 7 بودجه و همچنین اختلاف 30 درصدی بین تخصیص اعتبار ردیف‌های سایر پروژه‌ها که در عمل سبب محدود شدن اختیار تخصیص سازمان برنامه و بودجه خواهد شد، گفت: دولت‌ها در مقابل اصلاحات ساختاری مقاومت می‌کنند چرا که نمی‌خواهند قدرت اجرایی خود را از دست بدهند.
چیــن به‌عنوان دومیـن اقتصاد بـزرگ جهــان و بزرگ‌ترین تاجر فعال در تجارت جهانی، همواره در صدر فهرست مشتریان کالا از ایران و فروشنده کالا به ایران بوده به‌گونه‌ای که درصد بزرگی از تجارت خارجی ایران منحصرا مربوط به چین است.
اولین اقدامی که در افزایش قیمت دلار تاکنون صورت گرفته این است که اگر ارز داشته باشند، فورا ارز را به داخل جامعه پمپاژ کنند تا به قول خودشان شوک وارد کنند. این درحالی است که از سال 6۹ تا الان حدود 350 میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده اند ولی باز هم ارز بالاتر رفت. ســوال این است که چرا در عرض 30 سال این مشکل حل نشــده و چرا قبول نمی کنیم که شوک وارد کردن به قیمت دلار، قیمت را پایین نمی آورد و چرا این اشتباه را پشت سرهم همه ساله داریم تکرار می کنیم؟!
یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی این است که وضعیت بازارها و اقتصاد کشور در سال آینده به کدام‌سو حرکت خواهد کرد.
سخنگوی صنعت بیمه ضمن تشریح چالش‌های حذف نسخه کاغذی از فرایند درمان و پرداخت هزینه از طرف شرکت‌های بیمه‌گر تکمیلی به بیمار اظهار امیدواری کرد که در سه ماهه نخست سال آینده شاهد حذف نسخه کاغذی باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به آغاز به کار مرکز مبادلات ارز و طلا، از همه دستگاه‌های اجرایی خواست از سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز و طلا، در راستای اعمال حکمرانی موثر دولت بر این بازار به شکل یکپارچه حمایت کنند.
ما انسان‌ها معمولاً سلامتی خود را همیشگی فرض میکنیم و فقط وقتی با بیماری مواجه شویم متوجه مزایای واقعی سلامتی می‌شویم. همین نکته در مورد اقتصاد هم صادق است. بسیاری از کشورهای جهان این تصور را داشتند که سلامتی اقتصادشان همیشگی است اما حالا آن‌ها شاهد هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی بزرگی هستند که‌ عدم سلامت اقتصاد‌هایشان دارد به جا می‌گذارد.