اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیس هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران از ادامه روند کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا که از ابتدای هفته و به‌دنبال کاهش نرخ ارز آغاز شد، خبر داد.
کاندیدای ریاست دیوان محاسبات با بیان اینکه سفرهای استانی را نه به صورت نمایشی بلکه برای حل مسائل و مشکلات نمایندگان در اجرای پروژه ها آغاز خواهیم کرد، گفت: ما حسابرسی در اتاق های در بسته و ساختمان شیشه ای ونک را رها می کنیم و برای حسابرسی در صحنه اجرای پروژه حضور می یابیم.
یک اقتصاددان در واکنش به سیاست ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نوشت: با سیاست‌های فعلی کشور و با وجود عدم توافق برجام و با وجود حجم نقدینگی وحشتناکی که به اقتصاد تزریق شده است و مهم‌تر از همه، تمایل شدیدی که به خروج سرمایه در کشور وجود دارد، این سیاست اجتناب‌ناپذیر است.

درپی کاهش قیمت ها در بازار ارز طی دو روز اخیر، یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد که این امر ناشی از عکس‌العمل‌های بازار ارز به تغییر رئیس کل بانک مرکزی و سیاست‌های اعلامی او بوده است که اگر با تئوری‌های علمی همراه باشد، پایدار خواهد بود.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به تکرار ادعای موجودی خزانه در پایان دولت دوازدهم از سوی رئیس‌جمهور سابق تأکید کرد: تکرار این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که بارها توضیح داده شد که نه یک خزانه خالی که یک خزانه مقروض و بدهکار میراثی بود که به دولت سیزدهم رسید.
پرسشی که اکنون باید آن را مطرح کرد و البته پاسخش را به آینده واگذار کنیم این است که اساسا با توجه به کاهش شدید فروش نفت ناشی از تحریم‌ها و ادامه تحریم‌های احتمالی در آینده و همچنین احتمال کاهش قیمت جهانی نفت و نیز چشم‌انداز مبهم برجام، آیا دولت توان تامین مالی واردات تمام کالاها را با نرخ‌های دولتی ارز دارد یا خیر؟ آیا ذخایر ارزی کشور برای چنین اقدام وسیعی متناسب است؟ در حال حاضر پاسخ به این سؤال را نمی‌دانیم، اما آینده قطعا پاسخ روشنی را در اختیار جامعه قرار خواهد داد.
با توجه به ابهاماتی که در خصوص درآمد حاصل از فروش پتروشیمی خلیج فارس به وجود آمد، مشخص شد این منابع در حساب خزانه متمرکز شده و با توجه به قواعد قانونی اقدام خزانه به درستی انجام شده و این شفافیت نتیجه استقرار حساب واحد خزانه است.
با توجه به اینکه منابع عمومی بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان است، افزایش ۲۰ درصدی حقوق، حداقل حقوق ۷ میلیون تومانی در کنار افزایش دوبرابری حق اولاد از مهمترین ارقام بودجه سال بعد محسوب می‌شوند.
شاید اگر سال گذشته و با گذشت چندماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم به حامیان و هواداران رئیس‏‌جمهور گفته می‏‌شد که آنچه در مورد حل مشکلات جامعه به‌خصوص در حوزه اقتصاد و معیشت مردم، جراحی اقتصادی، اینترنت و شبکه‏‌های اجتماعی و... وعده داده شده، بیش از آنکه جنبه اجرایی و عملی داشته باشد جنبه شعاری و انتخاباتی خواهد داشت، هیچکس این گفته را باور نمی‏‌کرد و جمله حامیان و طرفداران دولت معتقدند بودند که دولت سیزدهم توانایی حل این مشکلات را دارد.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس خبر داد و تاکید کرد: تا زمانی که تکلیف برنامه هفتم توسعه مشخص نشود، لایحه بودجه سال آینده را اعلام وصول نمی‌کنیم.