اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

بعد از اعلام نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از سوی رئیس کل جدید بانک مرکزی، نقدهای کلی به این نوع سیاست و ایجاد نرخ‌های ارز چندگانه بارها بیان شدند.
کلاس‌های درس مبانی علم اقتصاد را معمولا با تداعی آزاد شروع می‌کنم؛ به این ترتیب که عنوان می‌کنم، اولین واژه‌ای را بگویید که با شنیدن «اقتصاد» بدون درنگ به ذهن شما می‌آید.
لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ صبح روز چهارشنبه، ۲ دی ماه از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد؛ در این بودجه ۵۲۶۱ هزار میلیاردی که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی را نشان می دهد، تغییرات مهمی در حوزه بازنشستگی اتخاذ شده که مهمترین آن افزایش سن «بازنشستگی» است.
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: اگر تا پایان سال فرصت بررسی و تصویب کل لایحه بودجه سال آینده وجود نداشته باشد، مجلس خودش می‌تواند رأسا بودجه سه دوازدهم بررسی و تصویب کند.
یک نماینده مجلس گفت: تغییر رئیس بانک مرکزی تاثیری در بازار نداشت و دیدیم که قیمت دلار چند روز پایین رفت اما مجددا سیر صعودی را پیش گرفته است. پس علت اصلی وضعیت بازار، تیم اقتصادی و در راس آن وزیر اقتصاد است.
سیدابراهیم رئیسی گفت:  پنج دی ماه هم لایحه بودجه تقدیم مجلس شد. دوبخشی‌ شدن بودجه منجر به این شد که بخش تبصره و احکام قبلاً ارسال شود و با دومرحله‌ای شدن تصویب و تدوین بودجه طبیعتاً بخش مربوط به جداول را امروز به مجلس تقدیم می‌کنیم.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ درآمد دولت از محل پیامک ۶۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اختیارات دستگاه‌های اجرایی برای استخدام نیروی انسانی متوقف شده و مجوز استخدام با امضای روسای سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی انجام خواهد شد.
یارانه دارو با توجه به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ توسط دولت اعلام شد.
تناقضات افزایش حقوق 20 درصدی و تورم 50 درصدی در سال آینده؛

معمای شکاف 30درصدی!

کاهش منابع درآمد دولت، افزایش تورم، خط فقر حداقل 18 میلیون تومانی از جمله پارامترهای تعیین کننده در حداقل حقوق‌ سال بعد است که به گفته کارشناسان شرایط دشواری را برای دولت در سال آینده با توجه به موانع و مشکلات پیش‌رو ترسیم کرده است.
تعیین ارزش حقیقی یک برند کار دشواری است که با میزان فروش و یا موجودی کالا و دارایی‌های آن تفاوت دارد. اغلب برندهای باارزش دنیا در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند.