اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

عده ای از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می گفتند اخبار سیاسی روزهای پایانی اسفند 1401 اگرچه توانست تا حدودی سطح انتظارات را مثبت کند با این حال تا زمانی که دولت مولفه های اقتصادی در کشور را تغییر ندهد ، قیمت دلار در مسیر کاهش قابل توجه قرار نخواهد گرفت.
برخی از کارشناسان اقتصادی با اشاره به‌ضرورت توجه دولت به شعار سال معتقدند مسئله تورم درایران ریشه‌ای است وتیم اقتصادی دولت بایدبصورت همزمان راهکارهای کوتاه‌و بلندمدت مهارتورم را در نظربگیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: راهبرد اساسی که رهبری برای مسائل اقتصادی اعلام کردند دور زدن تحریم‌ها نبود بلکه خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها بود و این موضوعی بود که در دولت سیزدهم به‌طور جدی بر آن تمرکز کردیم.
معاون وزیر اقتصاد گفت: در آغاز به کار دولت طبق اعلام بانک مرکزی ۶۰ درصد تورم داشتیم که در مرداد و شهریورماه سال گذشته تا ۳۹ درصد کاهش یافت. این نرخ تورم بسیار بالاست اما کاهش نرخ تورم از ابتدای دولت تا کنون نیز نباید نادیده گرفته شود.
یکی از اتهاماتی که به دولت‌های مختلف با رویکردهای متفاوت وارد است، این گزاره است که افزایش ناگهانی قیمت دلار با تصمیم خود دولت است. اما آیا چنین گزاره‌ای درست است؟ پاسخ به این پرسش را در این گزارش بخوانید.
معاون اول رئیس جمهور اختصاص سهام عدالت به هر یک از مشمولان به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال را ابلاغ کرد که این سهام از محل سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات اختصاص خواهد یافت.
در چند سال گذشته، این ادعا که افزایش رشد اقتصادی منجر به افزایش تورم و کاهش رشد باعث کاهش تورم می‌شود، یک شعار بود.
سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه قرار نیست در فروردین ماه مبلغ اضافه‌ای به حساب افراد یارانه بگیر واریز شود گفت: تلاش بر این است تا یارانه فروردین ماه در همان بازه زمانی ماهانه پرداخت شود.
یک کارشناس اقتصادی بر ۴ راهکار فوری و جدی برای مهار تورم تأکید کرد: خاموش کردن شعله انتظارات تورمی، اعتماد به آموزه‌های مورد توصیه اقتصاددانان پولی مستقل، قفل شدن جدی منابع بانک مرکزی در مقابل مراجعات دولت و شبکه بانکی و تفکیک بودجه ارزی و ریالی.
نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر انقلاب اسلامی به «مهار تورم، رشد تولید»، به مسئولان برای اینکه برنامه‌های اقتصادی خود را در مسیر فرمان رهبر انقلاب طرح‌ریزی کنند، جهت می‌دهد. یادداشت زیر را باعنوان مهار تورم شاه کلید رشد تولید بخوانید.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باوجود تحریم های ظالمانه آمریکا، ایران به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته است و از رکورد قبلی یعنی ۱.۳ میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است.
جمهوری اسلامی نوشت:هیچ یک از مسئولان نظام جمهوری اسلامی و کارگزاران این نظام در 44 سال گذشته، به اقتصاد به عنوان زیربنا نگاه نکردند ولی وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد آن را حتی مقدمه رسیدن به هدف هم نمی‌دانند.

بازارهای دارایی در سال ۱۴۰۱، سرگذشت پر افت‌وخیزی داشتند. در حالی که میزان بازدهی ارز و طلا در سال ۱۴۰۰ به سختی دورقمی می‌شد، در سال جاری میزان بازدهی برخی از دارایی‌ها نظیر ربع‌سکه از ۱۵۰ درصد نیز عبور کرد.